• Amanda84

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Nu är jag säkert lite "yrkesskadad" eftersom jag arbetar inom barnomsorgen. Jag väntar mitt fösta barn och har alltså bara erfarenhet av de barn som jag har på jobbet, vilket gör att jag ännu självklart inte kan veta exakt hur det är att vara förälder.

Jag läste en annan tråd här på familjeliv som handlade om utevistelse. Oavsett om man tycker om att vara inne eller ute så reagerade jag på hur många som faktiskt uttryckte att de "står och tittar" på sina barn när de leker. Gör verkligen så många föräldrar det? Står ni bara och tittar? Sitter ni inte själva i sandlådan, aktivt leker affär och laga mat tillsammans med barnen, klättrar tillsammans med barnen i klätterställningen, leker riddare i buskarna etc?

Och ni som står och tittar, varför gör ni det? För egen del tycker jag att det verkar vara väldigt tråkigt. Jag har genom åren haft kollegor som bara har "stått och tittat" på gården och jag har alltid förknippat detta med att de antingen är vikarier som egentligen inte vill arbeta inom förskolan eller börjar närma sig pensionsåldern och därför inte orkar. Däremot så trodde jag naivt nog inte att föräldrar bara står och tittar när deras barn leker.

• Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?
  • älskarlivet81

Ibland står jag bara och tittar och ibland är jag med i leken. Det beror på dagsformen på lilkasyster eller om stora tjejen har en kompis med sig t.ex

• Erfdgt

Det är väldigt olika. Det beror på barnets ålder, vad barnet gör, vilka andra som är i lekparken, om en kompis är med osv osv. Inte vill min dotter att jag/vi alltid ska leka med henne, utan det är ju jättekul och spännande att få utforska på egen hand eller tillsammans med vänner ibland också. Då står jag/vi och tittar på, pratar med andra mammor/pappor osv.

• Duckan

Det varierar. Sandlådan gillade ingen av oss utan det var mest ruschkana och gungor som lockade. Nu är hon 7 och klättrat mest och nej, det är inget för mig. Jag står på marken och hejar på istället.

• En blå giraff

Jag står nog mest och tittar Glad Tycker det är otroligt tråkigt att t.ex. leka affär och gräva i sandlådan. Men jag tycker samtidigt att barnen måste få komma ut. Skulle aldrig jobba i barnomsorgen....

• Flisan79

Står helt klart och tittar. Finner inget som helst intresse av att "leka"...tyvärr. Nu har ju jag 3 barn och de leker ned varandra, så de klagar inte.

• En blå giraff
    Flisan79 skrev 2014-03-15 10:55:39 följande:
    Står helt klart och tittar. Finner inget som helst intresse av att "leka"...tyvärr. Nu har ju jag 3 barn och de leker ned varandra, så de klagar inte.

Jag har åxå två barn. Och jag ser det heller inte som min främsta uppgift att leka med barnen utan mer att se till att de får komma ut och leka med varandra.
  • Flisan79

En blå giraff, ja precis

Min mamma lekte aldrig med oss när vi var små och det var inget jag öht reflekterade över.

• Eisa

Haha, skulle hellre äta en rå jättebäckfisk än leka i en lekpark.

• LillGris

Jag är ingen lekmamma. Ungarna får leka själva, faktiskt. Har inga minnen av att mina päron lekte med mig heller, det fick jag och mina systrar pyssla med själva.

• Flisan79

Vill dock tillägga att jag uppskattar förskolepersonal som du TS. Du verkar ha hittat rätt yrke för dig

Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?