Amanda84 skrev 2014-03-15 12:22:41 följande:
eval skrev 2014-03-15 12:02:40 följande:
Jag leker med barnen om de vill. De leker hellre med varandra eller med kompisar. Ettåringen leker gärna med mig, men lika gärna själv eller med syskonen. På jobbet leker jag om jag kan - att leka helhjärtat med ett eller ett par barn kommer inte på fråga, eftersom jag då endast med lite tur lyckad ha uppsikt över resten av barnen. Beror helt på vilken gruppsammansättnibg det är och vart vi är. Någonting leker jag med varje barn varje dag, men inte från 6.40-17.45...
För att förtydliga så kan jag ju givetvis inte leka exakt hela tiden mellan 6.30 och 17.45. Det hade jag inte haft tid med även om det hade varit roligt. :) Däremot är det ju ingen konst att få halva barngruppen, d.v.s. omkring tio barn att vara med på en lek. Det är ju bara att sätta sig i sandlådan och börja bygga en stad/vägar/landskap/figurer så är ju snart, utan att man ens behöver säga något, halva barngruppen där och vill vara med och hjälpa till. Om endast 1-2 barn vill vara med så får jag nog som pedagog fundera på hur jag leker. Jag tror nog att mina två andra kolleger ha r möjlighet att hålla uppsikt över resterande 10-tolv barn under den fria leken medan jag sitter och leker med övriga, så det är ju inte så att jag lämnar hälften av barnen vind för våg.
Två barn är ofta halva min barngrupp, så det är inte så konstigt om jag inte har ett tiotal barn med i leken :)