Inlägg från: Hurgöra |Visa alla inlägg
  • Hurgöra

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Jag har lekt tillsammans med min son både hemma och i lekparkerna tills han blev tillräckligt gammal att helt leka själv med kompisar istället för med mig. Han behövde mig i leken mindre och mindre så han var kring 2,5 år. Nu är han tre år och behöver inte mig för att inleda och fortskrida en lek. Det klarar han och hans jämnåriga vänner av själva. Jag är fortfarande med i parken, men står vid sidan av och pratar med de andra föräldrarna. Blir det tjaffs om nått, så lägger vi oss i och hjälper barnen att lösa situationen. Men i övrigt så leker de så fint själva. :)

• Hurgöra
    Linnez skrev 2014-03-19 12:11:19 följande:
    Min dotter är 2,5 och hon vill att jag ska vara med och leka, ute som inne, hon har visserligen inga syskon att leka med.  Leka och leka, jag gör fart på gungan, lyfter upp och ner, springer över kulle med henne, gunga gungbräda och tar emot när det är till att åka. Sandlådan tycker hon är kul, och där är jag med aktivt och leker, hjälper till å vänder på hinkarna när det byggs torn med mm. Det jag stör mig något enormt är när föräldrar bara sitter och pillar på telefonen och röker en bit bort och inte alls är med barnen. Pelle får inte springa på kullen med de andra småbarnen för då kan mamma inte se honom. Jag sitter i sandlådan med dottern och oftast kommer det andra barn 2-3år  och vill ha hjälp å vända hinkarna och annat. Föräldrarna tittar knappt på barnen, jag vet inte om de tycker det är helt normalt att främmande människor leker med deras barn? När barnen blir större, 3+ kan jag förstå att det blir skillnad, då kan barnen göra det mesta själv och tycker det är roligare att leka med andra barn och inte vill ha med mamma och pappa i lekparken på samma sätt. 

Hm, okej, aaa men då ändrar jag mig lite. Jag leker också med mitt barn så till vida att jag gör fart på gungan, gungar gungbräda, "äter" sandkakor, leker tafatt (mest för att hålla mig varm och bränna lite hull). ;) Fast allt som oftast så leker min son med sina jämnåriga vänner och behöver inte mig med i leken.
Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?