• Linnez

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Min dotter är 2,5 och hon vill att jag ska vara med och leka, ute som inne, hon har visserligen inga syskon att leka med. 
    Leka och leka, jag gör fart på gungan, lyfter upp och ner, springer över kulle med henne, gunga gungbräda och tar emot när det är till att åka. Sandlådan tycker hon är kul, och där är jag med aktivt och leker, hjälper till å vänder på hinkarna när det byggs torn med mm.

Det jag stör mig något enormt är när föräldrar bara sitter och pillar på telefonen och röker en bit bort och inte alls är med barnen. Pelle får inte springa på kullen med de andra småbarnen för då kan mamma inte se honom.
    Jag sitter i sandlådan med dottern och oftast kommer det andra barn 2-3år  och vill ha hjälp å vända hinkarna och annat. Föräldrarna tittar knappt på barnen, jag vet inte om de tycker det är helt normalt att främmande människor leker med deras barn?

När barnen blir större, 3+ kan jag förstå att det blir skillnad, då kan barnen göra det mesta själv och tycker det är roligare att leka med andra barn och inte vill ha med mamma och pappa i lekparken på samma sätt. 

• Linnez
    LinneaJosie skrev 2014-03-19 12:27:31 följande:
    En ärlig fråga; är det viktigt att leka med barn? Putta gunga och hjälpa till såklart, men resten? Jag tror inte att mina föräldrar någonsin lekt med mig, och jag kan inte minnas att jag önskat att de skulle leka med mig.
    Det finns många som inte ens puttar  gungan.
    Jag tror att det viktigaste är att man är närvarande (inte sitter på bänken 50m bort och röker/snackar skit med nån annan. De som röker vid lekplatsen gör mig förbannad.) man kan stå nedanför klätterställningen med sin väninna å göra det. 
  • Linnez
    Alexi skrev 2014-03-19 16:39:42 följande:
    Hur gör en tvååring som sitter i en gunga då, sitter de bara stilla där i gungan utan att den gungar...?
    De gungar inte.
    Har även sett barn som fått gungfart och sedan har ungen fått sitta där tills gungan stannat av sig själv, Har haft två gungor utanför hyreshuset där jag bott och då har jag sett en tjej på 1,5 sitta själv i barngungan utan vuxen i närheten och utan någon fart.
    Sedan så är det många som har stora syskon, 4-7år som ger fart mm.  
  • Linnez
    älskarlivet81 skrev 2014-03-19 20:57:52 följande:
    Du vet ju inte heller hur länge barnet gungat... Jag har en 3,5-åring som kan gunga timmar om dagen (jag skojar inte, häromdagen gungade hon nog totalt 2 timmar....).. Det blir rätt tröttsamt i längden, framför allt eftersom jag har ett yngre barn också.
    Just den här flickan vet jag att det är är så, hon går på samma förskola som min dotter och hon är ofta ute och springer runt sent med några år äldre syskon. Vissa har ingen koll alls på barnen i det här området, därför jag flytta.

Men jo jag vet att de finns de som gungar i timtal! min dotter vill själv nu att jag lyfter upp henne på något högt, typ en meter, håller händerna så hon kan hoppa ner, och om och om igen. Helt okey träning om man inte var höggravid och börja känna magsaft i munnen efter tre, fyra gånger. Det kan hon göra säker 100 gånger om, om jag orka.
Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?