Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?

Det beror ju het och hållet på. Barn ska få utforska sin fantasi utan vuxna för ofta lägger vuxna in sina vuxna värderingar och vill styra leken till att bli verklig. Tyvärr hämar man barnens utveckling pga det. Därför bör barn få leka själva om de inte uttrycker en önskan att få ha en vuxen med i leken.

Alexi skrev 2014-03-19 22:31:59 följande:

Fast jag blir förvånad över att flera skriver att barnen inte vill ha sina föräldrar med. Jag tror mina barn (3 och 5 år) alltid skulle tycka det var roligt om vi var med aktivt i deras lek, även om de accepterar att vi inte är det och inte heller aktivt frågar efter det i många lägen. Men skulle vi erbjuda oss är jag helt säker på att de glatt skulle säga ja. Varför vill barn i förskoleåldern inte ha föräldrarna med i leken?

Nä barn som kan leka och har fantasin att kunna leka brukar inte vilja ha med vuxna i leken. Då klarar de leken själva. Mina barn har fantastisk förmåga att fantisera. Vi är bara med ibland, kanske varannan månad i leken och då är det oftast saft kalas i miniköket med miniservicen. Annars leker de antingen själva eller med varann.

Min yngsta son går på en 1-3 års avdelning på dagis och de har tyvärr fått observerat honom då han blivit fysisk mot de andra barnen. De upptäckte till sin förvåning att han är så långt fram i sin utveckling, i sin förmåga till fantasi att de andra barnen inte är tillräckligt mogna för hans avancerade fantasilekar. Han kan hålla kvar samma lek en mycket längre stund än vad de andra barnen gör osv. De hoppas att det blir bättre till hösten när han börjar på 4-5 års avdelningen. Ändå är de två barnen som är efter honom i ålder bara två månader yngre.

Men alla mina fem barn har haft en fantastisk fantasi. Det är bara roligt att på håll få studera.
    Alexi skrev 2014-03-20 07:55:51 följande:

Fast min femåring har en enorm fantasi, kan verkligen skapa en lek helt på egen hand hur som helst och var som helst, helt förbluffande. Men att vara med oss föräldrar älskar hon, så jag ser verkligen inte kopplingen mellan att ha mycket fantasi och att VÄLJA att leka ensam.

Jo mina barn tycker också om att vara med oss föräldrar men att ALLTID ha med föräldern i leken, då har inte barnet tillräckligt fantasiförmåga.
    älskarlivet81 skrev 2014-03-20 10:31:57 följande:
    Jasså? Min dotter har fantastisk fantasi men hon vill nästan alltid att vi sitter bredvid när hon gör något. Behöver inte alltid vara med men hon vill helst inte vara ensam.
    Det är en helt annan sak det du beskriver. Då är du ju inte delaktig i leken.
    Alexi skrev 2014-03-20 21:03:23 följande:
    Fast jag har pratat om både och, det är inte så stor skillnad tycker jag. Jag har pratat om att mina barn vill ha mitt sällskap, om det sen innebär att jag aktivt leker eller mest hejar på rutschkanan är inte så viktigt, men att jag är mera med än att jag sitter på en bänk längst bort och pratar med andra. 
    Fast jag kan också stå vid rutchkanan, gunga osv men då är det ju ingen fantasilek barnet sysslar med.
    MalinEddie skrev 2014-03-20 22:16:24 följande:

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är aptråkigt att besöka lekparker och än mer sitta i sandlådan och bygga sandslott. Jag är den där mamman som ser på och uppmuntrar dem att leka själva. Nu har vi barn tätt som gärna leker med varandra och de har många kompisar i området som de leker med också så jag tror inte de lider av att jag inte är med och låtsas. Vi gör mycket annat tillsammans istället som vi alla uppskattar.

Avskyr CIO-metoder.
    Det är 7 år mellan min yngsta och näst yngsta. De leker fantastiskt bra tillsammans med många fantasilekar i flera timmar om vi inte avbryter för mat eller något annat som måste göras. Det har inte med åldern att göra mellan barnen utan hur barnens förmåga att leka med varann är.
    Natulcien skrev 2014-03-20 22:04:42 följande:
    Jodå, självklart kan ett barn ha en hejdundrande fantasi ändå!
    Vår son vill gärna att vi är med och leker, och då gärna rollekar. Och han har mer än tillräckligt av fantasi. Han regisserar och berättar och hittar på, och vi behöver bara hänga med... Det kan vara de mest fantastiska historier som utspelar sig!
    Jag förstår inte riktigt hur du kan koppla önskan om sällskap till en brist på fantasi...? Hur tänker du då?
    Att barn som måste ha med vuxna i leken hämt inte kan aktivera sig själv och bjuda in tex Molgan eller Karlssons på taket dvs fantasi figurer i leken utan måste ha en fysisk person. Dvs de har ingen fantasi fullt ut utan måste ha ett substitut.

Läs om reggio Emilia inspekterad pedagogik så förstår du!
Svar på tråden Står ni och tittar på era barn när de leker på exempelvis en lekplats?