Alexi skrev 2014-03-19 22:31:59 följande:
Fast jag blir förvånad över att flera skriver att barnen inte vill ha sina föräldrar med. Jag tror mina barn (3 och 5 år) alltid skulle tycka det var roligt om vi var med aktivt i deras lek, även om de accepterar att vi inte är det och inte heller aktivt frågar efter det i många lägen. Men skulle vi erbjuda oss är jag helt säker på att de glatt skulle säga ja. Varför vill barn i förskoleåldern inte ha föräldrarna med i leken?
Nä barn som kan leka och har fantasin att kunna leka brukar inte vilja ha med vuxna i leken. Då klarar de leken själva. Mina barn har fantastisk förmåga att fantisera. Vi är bara med ibland, kanske varannan månad i leken och då är det oftast saft kalas i miniköket med miniservicen. Annars leker de antingen själva eller med varann.
Min yngsta son går på en 1-3 års avdelning på dagis och de har tyvärr fått observerat honom då han blivit fysisk mot de andra barnen. De upptäckte till sin förvåning att han är så långt fram i sin utveckling, i sin förmåga till fantasi att de andra barnen inte är tillräckligt mogna för hans avancerade fantasilekar. Han kan hålla kvar samma lek en mycket längre stund än vad de andra barnen gör osv. De hoppas att det blir bättre till hösten när han börjar på 4-5 års avdelningen. Ändå är de två barnen som är efter honom i ålder bara två månader yngre.
Men alla mina fem barn har haft en fantastisk fantasi. Det är bara roligt att på håll få studera.