• Anonym (orolig..)

Abort, rädd att jag inte kommer få välja metod! . S-VALL

jag ringde och skulle beställa tid idag, fick tid på onsdag.. Hon ja pratade med räknade ut att jag var i vecka sex ungefär, men ska få det faställt på onsdag av en läkare. 
    Hon sa då , att är du i vecka sex blir det en medicinskabort.... :O 

ja trodde helt ärligt att man fick välja själv ! , som ni kanske förstår har jag aldrig gjort en abort tidigare.. Och anledningen till att jag vill göra det nu är för att tajmingen är helt fel.. Vi är mitt upp i flytt, utbildning o.s.v. 

Jag har läst en massa på internet på olika forum blandannat, och hur man än vrider och vänder på det så verkar en kirurgiskabort vara att föredra. - jag är inte rädd för att sövas , de ha ja gjort tidigare så .. 

Min rädsla är allt blod ! jag vill inte sitta på en toa i flera dagar o se mängder forsa ur mig :( :( 

jag vill att det ska gå så fort som möjligt, så lite blod som möjligt. 

HUR ska ja gå till väga för att få min önskan igenom?? 

som jag avslöjat i rubriken är det i Sundsvall denna skall göras, så om det är någon som gjort abort där så skulle jag vara jätte tacksam över o få veta hur dom var att tala med, kanske någon av er fått välja? 

TIPS o RÅD från alla blir jag överlycklig av . . 

Har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.. lästa någonstans att en tjej avlidit efter medicinskabort ! :O 

• Svar på tråden Abort, rädd att jag inte kommer få välja metod! . S-VALL
  • LillaJag06

Om du vill göra en kirurgisk måste du ju vara gravid ett tag till. Klarar du det?

Kommer inte ihåg exakt i vilken vecka men tror det är efter v.9.

Rätta mig om jag har fel någon.

• Anonym (orolig..)

varför måste man vara gravid tills vecka 9 för att få genomgå en kirurgisk? 

ja alltså som jag har fattat det så har folk som gjort medicinsk mått dåligt i 1månad eller mer, medans kirurgisk handlar om någon dag... 

• Anonym (Stockholm)

Jag fick välja. Var i v 7 eller 8 och sa att jag ville ha kirurgisk och det var helt ok.

• Anonym (Stockholm)
    Anonym (orolig..) skrev 2014-03-24 11:10:37 följande:
    varför måste man vara gravid tills vecka 9 för att få genomgå en kirurgisk?  ja alltså som jag har fattat det så har folk som gjort medicinsk mått dåligt i 1månad eller mer, medans kirurgisk handlar om någon dag... 

Dåligt mådde jag psykiskt efteråt ändå ett tag. Blödde lite två dagar och sen var det uppehåll och så blödde jag lite efter någon vecka. Sen var det inge mer.
  • LillaJag06
    Anonym (orolig..) skrev 2014-03-24 11:10:37 följande:

varför måste man vara gravid tills vecka 9 för att få genomgå en kirurgisk? 

ja alltså som jag har fattat det så har folk som gjort medicinsk mått dåligt i 1månad eller mer, medans kirurgisk handlar om någon dag... 

Det kanske man inte måste men det kan vara längre väntetid och det är ett större ingrepp.

Kan du inte ringa och fråga? Du kan ju vara anonym om du inte vill säga ditt namn.
  • Anonym (Stockholm)
    LillaJag06 skrev 2014-03-24 11:36:07 följande:
    Det kanske man inte måste men det kan vara längre väntetid och det är ett större ingrepp. Kan du inte ringa och fråga? Du kan ju vara anonym om du inte vill säga ditt namn.

Det beror på var i landet det är tror jag. Fick en tid för abort och då var den ju medicinsk men nör jag bad om kirurgisk så ändrade dom bara det men jag behöll samma tid.
  • Anonym (Stockholm)

Det jag inte förstår är att ts kan ringa och boka själva aborten? Hör bokas man för samtal och sen måste man lämna prov för klamydia så att de kan sätta in antibiotika direkt om man skulle ha det eftersom det annars kan bli en otäck infektion om det kryper upp i livmodern när den är "öppnad". Så efter samtalet får man en tid. Detta för att man verkligen ska få tänka några dagar extra också..

• Anonym (orolig..)

då borde ja ju kunna göraen kirurgisk nästa vecka isf.. för det borde ju gälla ungefär samma "regler" oavsett vars man gör det. 

Dålig på å få fram rätt ord i telefon så ja pratar med dom på onsdag istället, för då är det ju meningen att jag skall planera aborten med en barnmorska om jag förstod det rätt.. å hon borde ju då kunna svara på det. 

För dom lär ju inte kunna tvinga mig till en medicinskabort tycker jag, för den vill jag verkligen inte göra, för det verkar ju inte finnas någon som genomgått en medicinsk och tycker att den gick bra.. eller är nöjd med den. 

• Anonym (orolig..)
    Anonym (orolig..) skrev 2014-03-24 11:41:27 följande:
    då borde ja ju kunna göraen kirurgisk nästa vecka isf.. för det borde ju gälla ungefär samma "regler" oavsett vars man gör det. 

Dålig på å få fram rätt ord i telefon så ja pratar med dom på onsdag istället, för då är det ju meningen att jag skall planera aborten med en barnmorska om jag förstod det rätt.. å hon borde ju då kunna svara på det. 

För dom lär ju inte kunna tvinga mig till en medicinskabort tycker jag, för den vill jag verkligen inte göra, för det verkar ju inte finnas någon som genomgått en medicinsk och tycker att den gick bra.. eller är nöjd med den. 
    ja nej det blev fel i min trådstart 
    det jag har tid för är besök där en läkare skall kolla hur långt gången exakt jag är 
    och sedan går jag int till en barnmorska där vi skall planera aborten.. 

så fattade jag det.
  • Anonym (orolig..)

nu citerade jag fel i mitt förra inlägg oxå.. 

jag skulle citera 

Anonym (Stockholm) skrev 2014-03-24 11:40:42 följande:
    Det jag inte förstår är att ts kan ringa och boka själva aborten? Hör bokas man för samtal och sen måste man lämna prov för klamydia så att de kan sätta in antibiotika direkt om man skulle ha det eftersom det annars kan bli en otäck infektion om det kryper upp i livmodern när den är "öppnad". Så efter samtalet får man en tid. Detta för att man verkligen ska få tänka några dagar extra också..
    märks att jag inte riktigt har huvudet på skaft 
  • LillaJag06

Det är många tjejer som är nöjda med sin medicinska abort. Har 2 vänner som gjort 3 stycken och det har varit en "enkel" grej. Inga stora blödningar eller extrema smärtor. De har varit på sjukhuset hela tiden och jag har varit med.

Vid ökad smärta har de fått smärtstillande och blivit väl behandlade.

Man väljer självklart själv men tro inte att alla har haft en hemsk upplevelse. Själv hade jag nog inte klarat det pga extrema smärtor och väldiga blödningar under mens.

• Anonym (skrapa!)

Jag har aldrig gjort någon abort, men haft två missfall. Det ena "naturligt" och det andra slutade i skrapning. Skulle välja skrapning alla dagar i veckan. Jag har tre kompisar som medicinsk abort och det var det värsta det varit med om säger alla tre.

Säg att du haft missfall och blött fruktansvärt mycket och vill ha skrapning nu. Blöda mycket kommer det att göra vare sig du är i vecka sex eller vecka elva, det kan jag säga dig.

• Alltide

Förstår att det känns läskigt och jobbigt, du kan väl ringa tillbaka och berätta hur du känner? Jag kan lugna dig med att de allra flesta medicinska aborter går bättre än det du läser på nätet, det är ju såklart "skräckhistorierna" vi mest får läsa om. Jag fick missfall förra året och det krävdes piller för att sätta igång allt. Jag var precis som du livrädd efter vad jag läst, men jag krävde starkare smärtstillande med mig hem och allt gick jättebra, var över på ett dygn och kände inget värre än lätt mensvärk. Det kommer säkert gå bra, men ring och prata med dem tycker jag. Lycka till och stor kram!

• jashrinah

var inte rädd , jag har gjort en medecinsk i vecka 7 och det var inte mer blod än när man har mens !  5 h var jag på sjukhuset och sedan fick jag åka hem ! 

• Anonym (Stockholm)
    jashrinah skrev 2014-03-24 12:10:50 följande:
    var inte rädd , jag har gjort en medecinsk i vecka 7 och det var inte mer blod än när man har mens !  5 h var jag på sjukhuset och sedan fick jag åka hem ! 

Fast samtidigt finns det ju dom som blöder massor i veckor. Är man rädd för blod tycker inte jag man ska chansa för det kan lika gärna bli jättetraumatiskt.
  • Anonym (orolig..)

fick en jätte bra läkare igår, så jag fick välja metod själv, valde kirurgisk. 
    han sa att båda metoderna funkar bra, men eftersom medicinsk är lite skonsammar för kroppen brukar dom rekommendera den och hos dom väljer 9 av 10 den, va vad han sa. 

men riskerna med dem båda metoderna var minimala, så han tyckte helt klart att jag skulle välja den jag kände mig tryggast med. 

så det känns bra :) 

så ni som gjort kirurgisk nu då, Hur kändes det? vilken tid var värst? 
    eftersom jag ej fött barn tidigare så måste jag ta två slidtabletter på morgonen innan jag åker dit.. det kunde tydligen göra ont så ja fick med mig 1alvedon,1ipren och 1 tradolan och skulle tydligen ta alla tre samtidigt då ja kände att de börja göra ont .. 

dela gärna med er ni som gjort eran abort kirurgisk :) 

• Anonym (orolig..)

puffar

• Alltide

Jag har gjort det två gånger, en gång pga missfall och en abort när jag var yngre. Jag upplevde det som smidigt, ingen smärta direkt men jag blödde ett tag efteråt. Man fungerar som vanligt ganska snart fysiskt men psykiskt kan det såklart ta lite tid för återhämtning beroende på.

Svar på tråden Abort, rädd att jag inte kommer få välja metod! . S-VALL