• Lilla Fjun

32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???

Allvarligt talat hur tänker man som förälder när man hyr lokal och bjuder 32 barn på en fyraårigs kalas? Det är ju knappast barnets önskan att bjuda så många (och vore det så får man ju be barnet välja ut några). Kalaset bestod av både dagiskompisar och privata kompisar. Min dotter berättade att det hade både varit stökigt - många barn sprang omkring och högljutt. Inga lekar arrangerades utan bara mat och fiskdamm. Hade jag vetat i förväg hur stort kalaset var hade vi avstått då mitt barn och födelsedagsbarnet aldrig umgås privat. Vad försöker föräldrarna bevisa? Är det så enormt viktigt att synas och höras mest? Och vilken press det sätter på andra föräldrar att inte vara "sämre". Att bjuda 32 personer är typ konfirmation, student eller 30-årskalas för mig. Nej sådana här tilltag stärker mig bara i min tro på personliga kalas i mindre skala. Hos oss blir det även i år 7-8 barn, lekar och hemmagjord tårta.

• Svar på tråden 32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???
  • Zirup

Jag tycker personligen att det är fullt tillräckligt med en handfull ungar men jag hade inte utgått från att föräldrarna försöker bevisa något om vi hade hamnat i en sits där man gjort helt tvärt emot. Ombyte förnöjer.

• Studentpappa

Sätter press? Måste enbart vara hos väldigt osäkra eller korkade personer. Vem bryr sig i om Bosse bjuder halva stan på kalas?

Eller bor du i ett område där alla springer ut och startar gräsklipparen direkt om grannen klipper? Man kan ju inte vara sämre liksom...

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • dimi

Men att "bara" ha mat och fiskedamm är det väl inget fel på. Alla är inte så påhittiga eller pyssliga av sig, barn brukar kunna leka och underhålla varandra. Däremot låter det lite jobbigt med så många barn, svårt att hålla ordning på alla också. Låter väldigt stökigt tycker jag.

• amiofo

Det kanske var rätt för dem men inte er. Alla är olika.

Själv har vi alltid haft kalas för 4-6barn för sonen velat det men aldrig känt press från andra som tex bjuder hela klassen. Tycker inte fel med bara fika/fiskdamm. Vet själv när jag hade kalas att det bästa med kalaset var just de sakerna plus när vi fick leka fritt.

• En blå giraff

Oj ja det låter jobbigt och inte speciellt kul. Är det föräldrarnas första barn? Kanske tänkte de att det skulle vara roligt för barnet med ett stort kalas? Men jag håller med om att 4-5 barn känns lagom att bjuda på ett 4-årskalas. Tycker öht det känns rätt onödigt med barnkalas åt en 4-åring. Vi nöjer oss med att bjuda släkten och enstaka annat barn som de leker med i den åldern. 

• Lavish

Jag hade varit tacksam och glad över att bli bjuden på kalas, fika och fiskdamm. 

Fruktansvärt fult och otacksamt att sitta här och beklaga dig över att någon vänlig människa var snäll nog att bjuda in dig till ett kalas, hade de vetat att du skulle sitta och snacka skit om dom sen hade de väl inte bjudit dig... 

• Bling1975

Jag kan tänka att det kanske var det första kalaset föräldrarna ordnade. De ville väl och ville inte utesluta någon varken hemma på gatan eller i förskolegruppen. Men de förstod kanske inte riktigt hur det skulle bli med så många barn.

Jag har tidigare också tänkt att det är trevligt att bjuda alla. Men nu när jag har sett hur mitt barn reagerar när det blir för många barn har jag omvärderat. Det får bli små kalas istället.

• No Logo

Vi hade ännu fler gäster än så när minsta fyllde fyra. Fjärde barnet, inte hans första kalas. Vi är öppna sociala människor som tycker om att umgås och inte är rädda för lite arbete. Vi slog ihop kompiskalas och släktkalas och bjöd närmaste släktingarna, gudföräldrar med barn, närmaste vänner med barn samt alla dagiskompisar med föräldrar och syskon. Vi hade temakalas med utklädning, lekar, lunch, aktiviteter, fika, fiskdamm. Dyrt? Nej. Mycket jobb? Asmycket förberedelser, fix, handlande, bakande, och bärande etc etc. Men, väldigt roligt för både stora och små. Ett utmärkt tillfälle för dagisföräldrar att lära känna varandra (har fortfarande kontakt med många trots att barnen börjar bli stora). Mycket nöjt födelsedagsbarn som tyckte han haft världens bästa födelsedagskalas. Om sedan inte alla barn bjöd honom på kalas (en del hade ej, några bjöd bara flickor/pojkar, etc) var inget han tänkte på, och något vi vuxna tyckte var ok. Vi hade ett kalas som vi, vårt barn och våra gäster var supernöjda med. Utan baktankar om att tävla, bli igenbjudna, ses mest, sätta press på andra, eller vad annat kommit upp som alternativ till att man vill bjuda många gäster. Vi tycker det är roligt med fest, inte något man bara måste stå ut med och som ska stökas över så snabbt, smärtfritt och billigt som möjligt

• Bling1975
    No Logo skrev 2014-04-06 23:22:55 följande:
    Vi hade ännu fler gäster än så när minsta fyllde fyra. Fjärde barnet, inte hans första kalas. Vi är öppna sociala människor som tycker om att umgås och inte är rädda för lite arbete. Vi slog ihop kompiskalas och släktkalas och bjöd närmaste släktingarna, gudföräldrar med barn, närmaste vänner med barn samt alla dagiskompisar med föräldrar och syskon. Vi hade temakalas med utklädning, lekar, lunch, aktiviteter, fika, fiskdamm. Dyrt? Nej. Mycket jobb? Asmycket förberedelser, fix, handlande, bakande, och bärande etc etc. Men, väldigt roligt för både stora och små. Ett utmärkt tillfälle för dagisföräldrar att lära känna varandra (har fortfarande kontakt med många trots att barnen börjar bli stora). Mycket nöjt födelsedagsbarn som tyckte han haft världens bästa födelsedagskalas. Om sedan inte alla barn bjöd honom på kalas (en del hade ej, några bjöd bara flickor/pojkar, etc) var inget han tänkte på, och något vi vuxna tyckte var ok. Vi hade ett kalas som vi, vårt barn och våra gäster var supernöjda med. Utan baktankar om att tävla, bli igenbjudna, ses mest, sätta press på andra, eller vad annat kommit upp som alternativ till att man vill bjuda många gäster. Vi tycker det är roligt med fest, inte något man bara måste stå ut med och som ska stökas över så snabbt, smärtfritt och billigt som möjligt
    Jag tycker det brukar bli lite skillnad om man bjuder hela familjerna för då är det lika många vuxna som barn och barn i flera åldrar. Har man dessutom aktiviteter för barnen så underlättar det. Jag håller dock absolut med dig om att jag inte tror att det var för att tävla.

Jag gillar också stora kalas men mitt barn gör det inte. Kanske ändrar sig med tiden.
Svar på tråden 32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???