• Lilla Fjun

32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???

Allvarligt talat hur tänker man som förälder när man hyr lokal och bjuder 32 barn på en fyraårigs kalas? Det är ju knappast barnets önskan att bjuda så många (och vore det så får man ju be barnet välja ut några). Kalaset bestod av både dagiskompisar och privata kompisar. Min dotter berättade att det hade både varit stökigt - många barn sprang omkring och högljutt. Inga lekar arrangerades utan bara mat och fiskdamm. Hade jag vetat i förväg hur stort kalaset var hade vi avstått då mitt barn och födelsedagsbarnet aldrig umgås privat. Vad försöker föräldrarna bevisa? Är det så enormt viktigt att synas och höras mest? Och vilken press det sätter på andra föräldrar att inte vara "sämre". Att bjuda 32 personer är typ konfirmation, student eller 30-årskalas för mig. Nej sådana här tilltag stärker mig bara i min tro på personliga kalas i mindre skala. Hos oss blir det även i år 7-8 barn, lekar och hemmagjord tårta.

• Svar på tråden 32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???
  • No Logo

Det är sant, Bling1975, bjuder man hela familjen blir det inte så hysteriskt för då slipper man vara själv om ansvaret för massor med små barn. Visserligen går gränsen för att lämna barnen själva på kalas utan förälder någonstans mellan 4 och 6 år, beroende på barnet, men det är helt klart lugnare när alla föräldrar är med.

• amiofo
    Lilla Fjun skrev 2014-04-06 19:43:00 följande:
    Det var väldigt stökigt och inte speciellt roligt.

Vad tyckte barnet och dennes familj?
  • Sous

Men gud... Bjuder man inte alla barn är man elak och snål, bjuder man alla barn vill man tydligen bara synas och bryr sig inte om sitt eget barn som det blir stökigt och jobbigt för. Folk kanske bara kan sluta ha åsikter om andras upplägg på kalas?

• Lilla Fjun

Det är såklart föräldrarnas önskan om ett stort kalas. Barnet hade varit minst lika nöjd om det varit max 10 barn.

• Lilla Fjun

Problemet idag är att inte så många föräldrar vågar sätta ner foten och säga stopp. Barnkalasen ska överträffa varandra. Det är leklandskalas, badhuskalas, kalas på museum, djurparker you name it. Idag går barn på kalasen för att få gå på leklandet istället för för att fira födelsedagsbarnet. Det blir sekundärt och oviktigt. Vad hände med vanliga hemmakalas med tårta och skattjakt i trädgården?

• Lilla Fjun

Varför lägga ner tusentals kronor på kalas (jag har tre barn och absolut råd om jag velat) för en fyraårig. Jag minns själv inga kalas från så ung ålder. Alla är så oroliga att just deras barn inte ska bli bjudet och bjuder man inte alla så får man onda ögat på sig av de som inte blivit bjudna. Min dotter trivs bäst i mindre grupper och att hon får ha roligt på sitt kalas är viktigare för mig än att alla blir bjudna. Skulle vi bjuda hela dagisgruppen skulle vår tjej inte känna sig bekväm och på hennes kalas är hon viktigast.

• Lilla Fjun
    No Logo skrev 2014-04-06 23:22:55 följande:
    Vi hade ännu fler gäster än så när minsta fyllde fyra. Fjärde barnet, inte hans första kalas. Vi är öppna sociala människor som tycker om att umgås och inte är rädda för lite arbete. Vi slog ihop kompiskalas och släktkalas och bjöd närmaste släktingarna, gudföräldrar med barn, närmaste vänner med barn samt alla dagiskompisar med föräldrar och syskon. Vi hade temakalas med utklädning, lekar, lunch, aktiviteter, fika, fiskdamm. Dyrt? Nej. Mycket jobb? Asmycket förberedelser, fix, handlande, bakande, och bärande etc etc. Men, väldigt roligt för både stora och små. Ett utmärkt tillfälle för dagisföräldrar att lära känna varandra (har fortfarande kontakt med många trots att barnen börjar bli stora). Mycket nöjt födelsedagsbarn som tyckte han haft världens bästa födelsedagskalas. Om sedan inte alla barn bjöd honom på kalas (en del hade ej, några bjöd bara flickor/pojkar, etc) var inget han tänkte på, och något vi vuxna tyckte var ok. Vi hade ett kalas som vi, vårt barn och våra gäster var supernöjda med. Utan baktankar om att tävla, bli igenbjudna, ses mest, sätta press på andra, eller vad annat kommit upp som alternativ till att man vill bjuda många gäster. Vi tycker det är roligt med fest, inte något man bara måste stå ut med och som ska stökas över så snabbt, smärtfritt och billigt som möjligt

Tror ni inte ert barn hade haft minst lika roligt om de bara varit typ 8 barn som lekt tillsammans?
  • Bling1975
    Lilla Fjun skrev 2014-04-07 20:25:24 följande:
    Problemet idag är att inte så många föräldrar vågar sätta ner foten och säga stopp. Barnkalasen ska överträffa varandra. Det är leklandskalas, badhuskalas, kalas på museum, djurparker you name it. Idag går barn på kalasen för att få gå på leklandet istället för för att fira födelsedagsbarnet. Det blir sekundärt och oviktigt. Vad hände med vanliga hemmakalas med tårta och skattjakt i trädgården?
    Fast tror du verkligen att det handlar om att de ska överträffa varandra? Många av mina vänner med lite större barn ser hemmakalas som lyx för att det man har mest brist på är tid och under regniga och grå årstiden även utrymme.
  • Lindsey Egot the only one

Mina barns första kalas blev ett stort fiasko. Bjöd tio dagiskompisar och bara två dök upp väl på kalasdagen så jag fick bjuda grannen och hennes son som var ett år bara för att fylla ut. Efter det har de inte velat ha kalas förrän de kom upp i mellanstadiet. Idag undviker jag att ha barnkalas.

• Vinterankan

De bjöd väl helt enkelt hela dagisgruppen plus de barn som de känner genom att de känner de vuxna (dvs släktingar och föräldrarnas kompisars barn). Skulle snarare tro att det handlar om en vilja att inte utesluta någon än ett försök att imponera och slå på stort. Här där jag bor är väl ungefär hälften av kalasen på lekland eller liknande och det är för att det är enkelt inte för att imponera eller för att hemmakalas ses som sämre. Taskig attityd om man tror att kalaset är något man använder för att imponera på andra.

• No Logo

Lilla Fjun; sonen hade absolut haft lika roligt om det bara varit 8 barn på hans kalas. Vi hade fått haft en annan typ av kalas, eftersom en del aktiviteter krävde många deltagare, men säkert kul ändå. Men har man verkligen kalas enbart för födelsedagsbarnets skull? Om man bara ser till nöjdhetsfaktorn så kunde jag skippat kalaset och tagit sonen + hans bästis till Djurparken över dagen, det hade han också tyckt var lika roligt! Jag anser att man håller fest även för sina gästers skull, det finns de som vill vara med och fira & dela glädjen och då vill jag göra så att även de har bästa tänkbara dag. Är det enbart för födelsedagsbarnets skull så skulle man kunna låta barnet helt själv bestämma vem som ska bjudas in (utan att tänka på om man sårar någons känslor) , bara servera födelsedagsbarnets favoritmat utan tanke på om de andra barnen tål/tycker om den etc. Hela iden med kalas är ju att dela händelsen med nära och kära, oavsett om det är bröllop, dop, student eller födelsedag.

• mrsplutt
    Lilla Fjun skrev 2014-04-07 20:30:37 följande:
    Varför lägga ner tusentals kronor på kalas (jag har tre barn och absolut råd om jag velat) för en fyraårig. Jag minns själv inga kalas från så ung ålder. Alla är så oroliga att just deras barn inte ska bli bjudet och bjuder man inte alla så får man onda ögat på sig av de som inte blivit bjudna. Min dotter trivs bäst i mindre grupper och att hon får ha roligt på sitt kalas är viktigare för mig än att alla blir bjudna. Skulle vi bjuda hela dagisgruppen skulle vår tjej inte känna sig bekväm och på hennes kalas är hon viktigast.

Jag minns mitt fyraårskalas... alla har olika långt minne.. och alla är olika. Visst, du och din dotter har roligare på ett mindre kalas. Men detta barn kanske hade sin bästa och roligaste dag någonsin. Varför lägga ner så mycket energi på vad andra gör - detta kalas var vad de ville ha, låt det vara så.
  • Natulcien

Alla gör väl som de vill. Antingen kan man gå på kalaset och ha kul, eller så kan man sitta hemma och sura...

Svar på tråden 32 barn bjudna på 4-årings kalas WTF???