• Habbi

Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart

Hej, Våran son som sover ca 1 timme (minskat till 30 min denna vecka) på dagis är jätte jobbig att lägga på kvällen. Han går vanligtvis och lägger sig mellan 18-18,30 på vardagarna. Sedan tar det MINST 1 timme att få honom att sova, ibland kan det ta jätte lång tid. Han går upp kl 06 på vardagarna.

När han lagts till säng så ligger han och ropar på mamma/pappa och vill att vi ska hämta saker, han vill ha pussar/kramar, han tappar saker så man måste komma och ta upp dom från golvet, ligger och säger "mamma, mamma, mamma, mamma mamma" tills man svarar. Oftast svarar vi bara med "SOV!" eller "Vi får pussas imorgon". Pappan tycker att vi ska ignorera honom helt, men jag vet inte om jag tycker det är så bra? Sonen är envis och skriker tills vi kommer, när vi testat ignorera att ex hjälpa honom ta upp något från golvet. 

Ofta så försöker vi ignorera honom till en början men viker oss efter ett tag, jag vet att det inte är speciellt bra men jag kan helt enkelt inte göra det. Känns fel. Även om det är en sån töntig sak som att han vill att man ska gå in till han och sätta på han täcket för det åkt av ena benet!!! 

Alla kvällar slutar oftast med att vi blir så arga att vi skriker på honom och hotar med att stänga dörren eller något. Jag vet att det är helt fel men vad ska vi göra?! Han VÄGRAR lyssna på oss. Även om vi tar oss tid och lyssnar på honom och talar med lugn röst och förklarar att han ska sova för han ska på dagis tidigt så skiter han i vad vi säger.

Någon med tips på hur vi kan göra?

• Svar på tråden Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart
  • a no nym

Ta bort dagsömnen helt. Att förväntas sova 11 timmar om natten och en timme på dagen låter mkt för en treåring.

• Habbi
    a no nym skrev 2014-04-13 18:33:34 följande:
    Ta bort dagsömnen helt. Att förväntas sova 11 timmar om natten och en timme på dagen låter mkt för en treåring.
    Okej, vi har funderat på det, vi minskade ju nu till 30 min. Kanske borde rådfråga med dagis.. har för mig dom sagt att han är jätte trött runt lunch när de ska sova.
  • Natulcien

Naturligtvis ska ni inte ignorera er son!
    Men jag säger som ovanstående: ta bort dagvilan helt! Alla barn är ju olika, såklart, men vi tog bort dagvilan när sonen var 2 år. Det är nog inte många 3-åringar som sover på dagen..?
    Alternativt så kan ni ju senarelägga nattningen. Kl.18 är ju väldigt tidigt att lägga för natten..? Lägg honom 19-20 istället.

Sen förstår jag inte riktigt varför ni rusar ut och in i er sons rum..? Kan ni inte bara stanna hos honom tills han somnar? Skaffa en riktig säng så kan ni ligga bredvid.

• slutatsnusa

hur ser nattningarna ut?
    läser ni?
    sjunger?
    berättar nåt?
    kanske lägger ni honom för tidigt?
    hjärnan går på högvarv av TV-tittande kan det vara det?

• sextiotalist

Troligen lägger ni honom för tidigt.
    Varför inte testa att låta honom vara vaken tills han somnar och se hur hans rytm fungerar. Det kan nog bli tufft några dagar eftersom han troligen kommer vara överlycklig att få vara vaken länge, men det kommer nog jämna ut sig. Nu är det påskledigt snart, testa då

• Habbi
    sextiotalist skrev 2014-04-13 18:45:10 följande:
    Troligen lägger ni honom för tidigt.
    Varför inte testa att låta honom vara vaken tills han somnar och se hur hans rytm fungerar. Det kan nog bli tufft några dagar eftersom han troligen kommer vara överlycklig att få vara vaken länge, men det kommer nog jämna ut sig. Nu är det påskledigt snart, testa då
    Men ska man fortsätta med dagsvilan då också? 
  • Frontline

Säger som övriga ta bort dagsvilan...

Vi tog bort det på våra barn när dom var lite mer en 2 år för att sov dom minsta lilla på dagis vart det 2-3 timmar senare på kvällen..

Lägger vanligtvis barnen runt 19 varje kväll och behöver bara följa med in på rummet ge dom en kram och säga godnatt sen så tar det inte många minuter innan dom sover..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sextiotalist
    Habbi skrev 2014-04-13 18:53:14 följande:
    Men ska man fortsätta med dagsvilan då också? 
    Det beror på hur stort sömnbehov ert barn har.
    Min son hade dagsvila tills han var en bra bit över 3 år. Men han har alltid sovit lite på natten (redan som spädbarn) och vaknade tidigt. Så han var väldigt trött vid 12 (då hade han ofta varit vaken i 7 timmar).

Men är syftet att han ska somna tidigt eller få tillräckligt med sömn. Vissa barn kan må bra av att ha vilan och sova lite mindre på natten (dvs tar man bort vilan så kan det ge dålig sömn på natten). Med tanke på att han går upp 6 så kanske det är bra att behålla dagsvilan ett tag till och istället låta honom somna något senare på kvällen
  • pgw

Vår 3,5-åring sover 9-10 h per natt plus en stund på dagen. Hur länge han sover på dagis vet jag inte, men hemma på veckosluten kan det gott och väl bli 2-3 timmar. Eller så är han vaken hela dagen ifall det är spännande program på gång.

Det passar både oss och honom att han sover relativt korta nätter för att i stället sova en stund på dagen. På vardagarna sover han på dagis, då kan han i stället vara vaken lite längre på kvällen tillsammans med oss. Jag vill umgås med mitt barn mera än bara 2-3 timmar på vardagarna. På veckosluten när han sover mitt på dagen har jag möjlighet att göra saker som kräver att jag är pigg och att jag får vara i fred.

Svar på tråden Tar ca 1-2 timmar att få 3åring att sova! Blir galen snart