• lina09

olämplig lek på dagis

Jag måste fråga en sak. Min son är 5 år. Vi blev uppringda av förskolan av chefen som sa att de ville ha ett möte. Där sa de att sonen har antastat ett annat barn (de fick höra detta av andra barnets förälder)och att de har som policy att ta ett sånt här möte då. Jag reagerade på ordvalet samt att de tog ett möte med chefen direkt. Det handlar om en snopplek. Visa för varann samt peta. För mig är ju detta inget sexuellt eller att ngn gjort ngt med ont uppsåt. De är ju bara små barn. Detta är ju vanligt förekommande i denna ålder. Hur hade ni ställt er?

• Svar på tråden olämplig lek på dagis
  • Mamma till utsatt dotter

Jag tycker att det är bra att förskolan uppmärksammar detta. Min dotter blev utsatt av 5 kamrater i förskoleklass. Hon blev indragen på toa och de andra barnen tvingade henne att dra ner byxorna och visa snippan för dom . Hon kom inte ut förändras hon gjorde det. Det är ett övergrepp! Jag har varit i kontakt med både lärare och rektor som i sin tur har tagit kontakt med föräldrarna. Det var endast ett barn som kom och bad om ursäkt. Barn måste få lära sig vad det är som gäller.

• sunny77

Där handlar det ju om 5 mot en och en medveten handling ocv ett tvång. Ja det lät inte bra och där var det bra att fsk tog tag i det för er! Nu tror jag ts pratar om en sådan lek som många gör 2 och 2 där de visar varandra snoppen och är nyfikna. Och där tycker jag att man först pratar innan man drar igång bongotrumman direkt. Jag tror att jag själv hade känt mig kränkt som förälder om de gjort en sådan sak utan att alla detaljer varit klara. Särskilt när de haft det ordvalet också om en 5 åring. Men det är ju vad jag tror. Man vet ju inte hur man hade reagerat förrän man varit i den sitsen. Det händer mkt i fsk just nu ( det som står i tidningar)och man ska vara uppmärksam men man ska nog vara det åt båda hållen! Sen får man inte glömma att det är vi vuxna som lägger in det sexuella samt mkt skuld i det barn gör och det kan också vara nog illa. (Iaf när det gäller oskyldiga lekar där kanske ena föräldern reagerar och lägger ord och skuld i sitt barns huvud och gör det till ngt hemskt) Mamma till en utsatt dotter: hur kom detta fram för er? Hade din dotter varit ledsen på fsk när detta hände eller kom det fram senare? Hur mår hon nu?

• kakmonstret123
    MrsP79 skrev 2014-05-06 21:41:45 följande:
    En femåring kan inte antasta någon eftersom han inte vet vad det är. Tror att de flesta barn har gjort något liknande, av nyfiken het. Så ja, tycker det verkar lite överdrivet. Såklart att man ska uppmärksamma det, men att ringa hem och kalla till möte för att sonen har antastat ett annat barn, det är överdrivet, tycker jag.
    Du kan inte påstå att en femåring omöjligt kan antasta någon, bara för att h*n inte är medveten om vuxentermerna. Rör det sig om tvång och ofrivillighet så är det knappast överdrivet att kalla till ett möte?
  • MrsP79
    kakmonstret123 skrev 2014-05-07 15:05:02 följande:
    Du kan inte påstå att en femåring omöjligt kan antasta någon, bara för att h*n inte är medveten om vuxentermerna. Rör det sig om tvång och ofrivillighet så är det knappast överdrivet att kalla till ett möte?

En femåring kan inte antasta någon SEXUELLT eftersom hen inte vet vad det är. En femåring kan däremot göra många saker som är väldigt fel, vilket man måste tala om för hen. I Ts fall uppfattar jag att det rör sig om en lek, men det vet ju ingen av oss. Hoppas att det ordnar sig för alla Ts!
  • Nyfikna72

Hur löjligt det än låter så har väl föräldrarna till det andra barnet "anmält" detta och då är de ju skyldiga att följa upp det.

• kakmonstret123
    MrsP79 skrev 2014-05-07 17:05:48 följande:

En femåring kan inte antasta någon SEXUELLT eftersom hen inte vet vad det är. En femåring kan däremot göra många saker som är väldigt fel, vilket man måste tala om för hen. I Ts fall uppfattar jag att det rör sig om en lek, men det vet ju ingen av oss. Hoppas att det ordnar sig för alla Ts!
    Bara för att en femåring inte är straffmyndig och inte har koll på termerna så är det väl fortfarande ett sexuellt antastande för det. Förstår inte hur du resonerar riktigt...
  • sunny77

Nej sexuellt antastande är det väl när man har sexuella avsikter med det. Sen tror jag det är viktigt att dra gränsen på vad man pratar om. Det är skillnad på om ett eller flera barn tvingar ett annat barn att visa saker eller om det är en lek som båda barnen gör och som sedan en vuxen sedan lägger sina värderingar i. I det senare fallet ska man givetvis inte strunta i det men man kan prata om att man inte gör sånna lekar och sedan får personalen hålla koll.

• sunny77

Om man nu ska vara specifik så står förklaringar på internet vad definitionen av sexuellt antastande är och det ska då ha sexuella anspelningar i det.

• kakmonstret123

Benämningen kvittar väl, faktum kvarstår att dagisbarn kan utföra handlingar av kränkande art även om de "inte vet vad det är". Vad som hänt i TS fall spekulerar jag inte i, tycker bara det är viktigt att tidigt lära barnen om kroppslig integritet...

• sunny77

Benämning kan spela stor roll om man är förälder till den anklagade. Jag tror ingen av oss som diskuterar här egentligen vet hur man skulle reagera som drabbad eller anklagad förrän man varit där. Självklart ska man lära barn om kroppslig integritet! Det är en av de viktigaste uppgifter vi har. Men där ingår också att slå, nypa etc. Och där har man inte akutmöten efter ett nyp eller slag. I ts fall så reagerade man nog på att barnet ifråga direkt behandlades som "förövare" i vuxen benämning. Jag hoppas allt ordnar sig för er. Uppdatera gärna ts.

Svar på tråden olämplig lek på dagis