Hjälp med nattning!
Vi satsade mycket på att göra det mysigt i rummet tillsammans med barnet. Att de fick vara med och skapa ett mysigt rum, med smålampor, bokhylla, leksakerna i ordning, skön matta, gosedjuren. Sen såg vi till att försöka spendera mycket tid därinne under dagarna tillsammans. Plockade fram leksaker och lekte tillsammans på mattan tex, för att barnen skulle vänja sig vid sitt rum och börja tycka om det och slappna av där.
Vid läggdags så avslutade vi alltid med en mysig bok i sängen så det blir en skön stund i sängen. Och det gör vi fortfarande. Sen satt vi alltid kvar tills barnet somnade. Och innan så har vi pratat om hur de vill ha det på natten. Var nattlampan ska stå, ska dörren vara lite öppen, hur mycket i så fall, ska lampan vara tänd utanför osv.
Kommer barnen in på natten så gör det ingenting för oss. Jag tror att det viktigaste är att de känner sig trygga, och att de känner att det är okej och att de får tröst/trygghet när de behöver, så känner de sig tryggare på det stora hela. Och då tror jag att de snabbare känner sig tryggare även i sitt egna rum tex. Ett bra tips tycker jag var att ha en extra madrass i barnrummet som man själv kan ligga på.