• Alexias

Gravid i v8, hur orkar man med illamåendet och orkeslösheten?

Jag är gravid i v 8 och mår verkligen pyton! Känns som jag går omkring rejält bakis hela tiden. Kan inte sova om nätterna för att jag mår så illa men kräks inte.
    Känner mig totalt orkeslös men tvingar mig att göra saker ändå men ibland så går det inte utan hamnar i sängen efter jobbet och tar mig inte upp förrän det är dags att borsta tänderna och lägga sig för natten.
    Någon fler med ett konstant illamående? Hur överlever man?

• Svar på tråden Gravid i v8, hur orkar man med illamåendet och orkeslösheten?
  • Jill 79

Jag har blåbärsoppa och nyponsoppa i kylen som jag går och klunkar av hela tiden. Säkert inte bra med allt socker men det skiter jag i. Är också trött och illamående hela tiden men så länge inte magen blir tom klarar jag mig från kräkningarna. Mina andra graviditeter har jag jobbat över min förmåga och kräkts konstant första månaderna. Denna gång är jag aebetslös så kan ta det lite lugnare även om det är tungt att underhålla två barn men noll energi. Mitt tips är i alla fall vila så mycket som möjligt och ät sånt du gillar ofta och lite åt gången.

• mimmih
    Jill 79 skrev 2014-05-19 11:01:48 följande:
    Jag har blåbärsoppa och nyponsoppa i kylen som jag går och klunkar av hela tiden. Säkert inte bra med allt socker men det skiter jag i. Är också trött och illamående hela tiden men så länge inte magen blir tom klarar jag mig från kräkningarna. Mina andra graviditeter har jag jobbat över min förmåga och kräkts konstant första månaderna. Denna gång är jag aebetslös så kan ta det lite lugnare även om det är tungt att underhålla två barn men noll energi. Mitt tips är i alla fall vila så mycket som möjligt och ät sånt du gillar ofta och lite åt gången.

Det har jag också gjort - ätit vad som har gått ner. Min läkare sa till mig att inte oroa mig för mycket om VAD jag äter de första veckorna, dieten kan man rätta till när illamåendet är över.

Skönt att du hittat något som funkar för dig!
  • fröet2015
    Alexias skrev 2014-05-13 19:41:26 följande:
    Jag är gravid i v 8 och mår verkligen pyton! Känns som jag går omkring rejält bakis hela tiden. Kan inte sova om nätterna för att jag mår så illa men kräks inte.
    Känner mig totalt orkeslös men tvingar mig att göra saker ändå men ibland så går det inte utan hamnar i sängen efter jobbet och tar mig inte upp förrän det är dags att borsta tänderna och lägga sig för natten.
    Någon fler med ett konstant illamående? Hur överlever man?
    Jag lider med dig, mådde själv apa förra graviditeten, var hemma en vecka från jobbet då jag inte tog mig dit utan fick stanna hemma nära toalettstolen.. :( Tror jag spydde iaf några gånger per dag fram till vecka 14, därefter blev det kanske en gång per dag (om jag åt lite för mycket, eller för lite) och efter vecka 20 tror jag inte jag kräktes alls. Tröttheten hade jag tyvärr med mig hela graviditeten, känner inte alls igen mig i det där som vissa beskriver att man får en massa energi när den första tiden väl är över. Synd! Hoppas det blir bättre för dig. Annars kan jag bara instämma i det som andra skrivit här om nyponsoppa, isglass och annat lättsmält. 
  • Pickibo

Samma här är i v10 och mår lite små illa till och från. Igår var jag så trött och slut så jag somnade direkt efter jobbet klev upp efter 2h åt och sen sov igen och vakna runt 8 på morgonen. Kände inte alls såhär med dottern. Verkligen super jobbigt. Hoppas det vänder snart

• Hanna81
    Alexias skrev 2014-05-13 19:41:26 följande:
    Jag är gravid i v 8 och mår verkligen pyton! Känns som jag går omkring rejält bakis hela tiden. Kan inte sova om nätterna för att jag mår så illa men kräks inte. Känner mig totalt orkeslös men tvingar mig att göra saker ändå men ibland så går det inte utan hamnar i sängen efter jobbet och tar mig inte upp förrän det är dags att borsta tänderna och lägga sig för natten. Någon fler med ett konstant illamående? Hur överlever man?

Känner igen som tusan... Mår så satans dåligt, spyr inte men närapå. Inget tycks hjälpa. Ont i huvudet, spänd i nacken och ryggen, Alvedon och panodil hjälper inte ett dugg, vill bara ha en Ipren. Orkar INGENTING. Dåligt samvete mot min dotter på 8 år som märker att något är fel men inte förstår vad ( det är det värsta Allt luktar illa, även tvål, duschcreme och sådant som ska lukta gott gör mig spyfärdig. Ska till bm i veckan och är livrädd för alla prover som ska tas. (Hypokondriker) Börjar ifrågasätta varför jag tyckte att detta med att skaffa barn var en bra ide. Depressionsvarning.
  • Alexias

Hanna 81, förstår precis! Och detta är mitt första, förstår inte hur du klara av att ta hand om ett barn och må så dåligt. Har samma problem som dig med dofter.
    Är hemma från jobbet idag, det enda jag fått i mig och lyckats behålla är 2 rostade mackor och en kiwi med lite te! De säger ju att man inte är sjuk när man är gravid men håller inte med!

• susannanilsson86

Usch ja förstår verkligen vad du menar!! :(  För mig var runt vecka 8 värst men nu i 13+3 är jag inget illamående. Extra trött på kvällen men dagen funkar nu helt okej.
    Hoppas det blir bra för dig med snart!! 

• Natttis

Det känns skönt att veta att man inte är ensam. Är i vecka 8+3 Jag har varit konstant illamående. vist vissa dagar är mildare. Och andra är det full kraft och dom dagarna är värst. Då vill jag bara ligga i sängen och sova inte för att jag är trött utan för att sova bort illamåendet. Så jag tycker synd om min man som får ta lasten med hushålls sysslor. Så jag är glad att läsa alla tips. Hoppas jag snart mår bra och jag kan återgå till en lite mer normal vardag.

• Kungligheten1

Hej!

Är i v 10 nu och har känt likadant som er andra sedan vecka 8. Jag är helt sluuut och orkar knappt med något. Spyr ut nån gul sörja varje morgon och har en brännande känsla i mage och bröstkorg. Har inte heller någon aptit kvar. Lever endast på vatten och yoghurt. Får testa piggelin som någon föreslagit ovan och hoppas det hjälper mot illamåendet.

Så skönt att veta att man inte är ensam!

Ps.

Vattenmelon funkade mot illamåendet ett tag. Kanske värt att testa det, TS?

• Koppkaka96

Jag mådde relativt bra i början, knappt illamående, kräktes 1 gång från plus på stickan till vecka 11. Sedan från vecka 11-19 var jag nästan konstant illamående och kräktes 3 ggr/dag. Något som ibland hjälpte var salta kex på morgonen, sekunden jag vaknade och tog även lergigan comp upp till 4 ggr/dag.

Skulle starkt rekomendera att småäta ofta, och ta upp frågan om lergigan comp med barnmorskan. Är nu i vecka 35+1 och illamåendet är tillbaka om jag inte ser till att småäta. Hoppas du får må bättre snart. Kram

Svar på tråden Gravid i v8, hur orkar man med illamåendet och orkeslösheten?