• Grumpy88

Ni som blivit sydda

Jag födde min dotter för 6 dagar sedan och fick lite bristningar på insidan och tror att jag sprack något i inre blygdläpparna för hon gjorde ett par stygn, vet dock inte hur många då jag glömde fråga. Men det jag undrar är hur ni mådde där nere såhär tidigt efteråt? Jag kan inte gå normalt än utan går som en "pingvin" som min sambo kallar mig. Svider när jag kissar och tycker att stygnen sticker mig hela tiden. Jag blöder väldigt olik ibland känns det nästan som blodet kommer ifrån såren från stygnen istället för avslaget. Men kan vara inbillning. Kunde ni sitta/gå som vanligt en vecka efter förlossningen?

• Svar på tråden Ni som blivit sydda
  • Malima

Googlade lite fort- 9500isk kostar golden cirkle tour, och det är ungefär 600kr enligt Forex.
    Vi åkte med det här företaget, så kolla på den sidan; www.re.is/day-tours/

På hotellet vi bodde på ingick inträde till det närmaste (utomhus)poolområdet. Där fanns olika sorters pooler uppvärmda av varma källor. Härligt att sitta ute när det var lite småruggigt!

Om ni ska åka på valsafari rekommenderar jag att ni gör det första kvällen. Vår valdafari blev inställd flera ggr pga sjögång. När vi väl kom iväg såg vi ingen val och då kan man få en ny tur.... Det hann vi dock inte med eftrsom vi åkte hem dagen efter.

Nu börjar jag helt plötsligt längta tillbaka!! Naturen är så mäktigð???

• Malima

Men....nu hamnade inlägget i heeeeelt fel tråd. Förlåt!!!ð???

• Englia

10 stygn, kände faktiskt knappt något. Var rädd att det skulle göra ont då jag kissade, var jätteförsiktig då jag torkade, tog duschen och spolade. Kunde gå och sitta normalt.

Kanske beror på vart stygnen sitter? Vet att de sydde mest invändigt, man kanske har mindre känsel där.

Men det går över TS, har du mycket ont kan du prova med Xylocain salva på Apoteket som bedövar tillfälligt.

• Maliiin
    Grumpy88 skrev 2014-06-03 23:58:19 följande:
    Tack för alla era svar!! Verkar som det är väldigt individuellt! Jag känner att det kanske är lite tidigt än att ringa BM då det inte gått en vecka än. Ska vänta en vecka till å se om det blir bättre. Usch jag tycker nästan detta är värre än själva förlossningen. Man blir så förhindrad i sin vardag. Jag tycker att det är en jobbig brännande/svidande känsla och nu har jag fått ett tryck över klitorisen med. Jättekonstigt! Jag läste att det är väldigt lätt att få svampinfektion såhär efter men jag har aldrig haft svamp så vet inte hur det känns. Men antar att det skulle klia ordentligt? Tycker mer det känns som man skulle ha en ordentlig urinvägsinfektion fast utan kissnödigheten.

Jag födde för en vecka sen och sprack väldigt mycket. Muskl i ändtarm och ett klipp i slidan bla. Syddes på operation i två timmar tydligen med någon ny teknik så chansen att jag blir helt återställd i rumpan;) är stor!!! Ja jag skulle säga att visserligen äter jag värktabletter men det har blivit makt bättre nu sen i måndags. Gå normalt gjorde jag från början men väldigt väldigt sakta då det tröck väldigt mot neråt. Sitta är ju det värsta men går hyfsat bra nu. Däremot så började det svida när jag kissa igår, och det inte i såret utan i urinrörs mynningen eller vad jag ska kalla det , vet inte om det har något speciellt namn. Sen har jag också ett litet tryck runt den när jag står speciellt i typ blygdläpparna. Pratade med mamma som jobbar som usk på fl o BB. Hon pratade med en BM på jobbet som tyckte jag skulle göra ett urinprov för att se om jag har ur inför sin edition även fast jag inte har ont i magen vilket man ofta har vid det tydligen. Så ska göra det imorgon. Hon tyckte nog det mkt också för att jag hade kateter under der de sydde å flera timmar efteråt.
  • Grumpy88
    Maliiin skrev 2014-06-05 19:17:29 följande:
    Jag födde för en vecka sen och sprack väldigt mycket. Muskl i ändtarm och ett klipp i slidan bla. Syddes på operation i två timmar tydligen med någon ny teknik så chansen att jag blir helt återställd i rumpan;) är stor!!! Ja jag skulle säga att visserligen äter jag värktabletter men det har blivit makt bättre nu sen i måndags. Gå normalt gjorde jag från början men väldigt väldigt sakta då det tröck väldigt mot neråt. Sitta är ju det värsta men går hyfsat bra nu. Däremot så började det svida när jag kissa igår, och det inte i såret utan i urinrörs mynningen eller vad jag ska kalla det , vet inte om det har något speciellt namn. Sen har jag också ett litet tryck runt den när jag står speciellt i typ blygdläpparna. Pratade med mamma som jobbar som usk på fl o BB. Hon pratade med en BM på jobbet som tyckte jag skulle göra ett urinprov för att se om jag har ur inför sin edition även fast jag inte har ont i magen vilket man ofta har vid det tydligen. Så ska göra det imorgon. Hon tyckte nog det mkt också för att jag hade kateter under der de sydde å flera timmar efteråt.

Antar att du menar urinvägsinfektion xD. Ja jag fick också kateter men det var innan hon föddes för att tömma mig på urin. Vet dock inte om de låter den sitta kvar sen under hela förlossningen. Men jag funderar på om jag oxå har fått uvi eller svamp eller nått. Men kan man testa det själv på något sätt eller måste man boka tid hos BM? Tror inte jag kan köra min bil :/
  • Grumpy88
    Englia skrev 2014-06-04 08:45:41 följande:
    10 stygn, kände faktiskt knappt något. Var rädd att det skulle göra ont då jag kissade, var jätteförsiktig då jag torkade, tog duschen och spolade. Kunde gå och sitta normalt. Kanske beror på vart stygnen sitter? Vet att de sydde mest invändigt, man kanske har mindre känsel där. Men det går över TS, har du mycket ont kan du prova med Xylocain salva på Apoteket som bedövar tillfälligt.

Jag hoppas det! :/ börjar bli riktigt jobbigt och med dessa hormoner med så vill man bara gråta hela tiden. Jag har inte vågat titta eller ta där nere, så vet inte om jag skulle våga smeta på salva. Men kanske är bättre än att äta smärtstillande hela tiden.
  • Maliiin

Oj ja klart jag mena det:) jag hade bara spår av det så blir att dricka citron vatten å tranbärsjuice å hoppas att det blir bättre! Ja hur vet man om man har svamp, är också lite orolig för det ibland:(

• Lyckan 382

Hur mås det nu? Jag sprack inte men klipptes och syddes några stygn. Jag hade skitont i själva stygnen och det sved, värkte och hade sig och jag trodde klitoris skulle ploppa av - hade tryck där precis som du. För mig tog det två-tre veckor innan jag kunde sluta helt med bedövande kräm och tabletter. Dessutom hade jag tyngdkänsla och värk i underlivet som inte helt försvann förrän efter 3 månader. Så det finns alla varianter tyvärr. Jag åkte upp efter ca 2 veckor för en koll för jag var så orolig att nåt var fel, gjorde även misstaget att kolla med en spegel... Men allt var normalt och läkte "jättefint"(???) Gyn sade att det ibland kan se ut som en bomb har smällt därnere men att det rättar till sig! Och nu har det gjort det, är precis som innan.

• Grumpy88
    Lyckan 382 skrev 2014-06-23 23:09:02 följande:

Hur mås det nu? Jag sprack inte men klipptes och syddes några stygn. Jag hade skitont i själva stygnen och det sved, värkte och hade sig och jag trodde klitoris skulle ploppa av - hade tryck där precis som du. För mig tog det två-tre veckor innan jag kunde sluta helt med bedövande kräm och tabletter. Dessutom hade jag tyngdkänsla och värk i underlivet som inte helt försvann förrän efter 3 månader. Så det finns alla varianter tyvärr. Jag åkte upp efter ca 2 veckor för en koll för jag var så orolig att nåt var fel, gjorde även misstaget att kolla med en spegel... Men allt var normalt och läkte "jättefint"(???) Gyn sade att det ibland kan se ut som en bomb har smällt därnere men att det rättar till sig! Och nu har det gjort det, är precis som innan.

Det har nu gått 4 veckor och förutom vad jag tror är några stygn som sitter kvar (har inte tittat på ett tag) så känner jag mig i princip helt återställd. Jag hade den där tryckande känslan i klitoris länge. Inte hela tiden men det kom och gick. Men nu har jag inte haft det på ett tag. Den tryckande känslan i hela underlivet försvann efter 2 veckor tack å lov! Tyckte det var jätte jobbigt. Över lag var det väldigt jobbigt med all smärta så är oerhört glad att det äntligen känns hyfsat normalt igen!
  • Lyckan 382
    Grumpy88 skrev 2014-06-25 03:18:01 följande:
    Det har nu gått 4 veckor och förutom vad jag tror är några stygn som sitter kvar (har inte tittat på ett tag) så känner jag mig i princip helt återställd. Jag hade den där tryckande känslan i klitoris länge. Inte hela tiden men det kom och gick. Men nu har jag inte haft det på ett tag. Den tryckande känslan i hela underlivet försvann efter 2 veckor tack å lov! Tyckte det var jätte jobbigt. Över lag var det väldigt jobbigt med all smärta så är oerhört glad att det äntligen känns hyfsat normalt igen!
    Vad bra att du börjar känna dig läkt! :)
  • che71

Hej!
    Jag sprack vid min FL för 7 veckor sen, det blev sugklocka o pga det en perineumbristning grad 2 med flertalet stygn inre o yttre sa läkaren.
    Det sved rejält när jag kissade första dagarna o jag var jätterädd att gå på toa o göra nr 2 men det gick bra.
    Stygnen trillade ut efter någon vecka eller 2 o jag var uppe o gick som vanligt, på 3:e dagen promenerade vi hem från BB, visserligen sakta o det skavde men ändå OK. Sen har vi promenerat mycket o rätt långt varje dag.
    Tyvärr har jag fått ett slidväggsframfall sen efter det, så det känns som att något ska trilla ut ur underlivet, det bör hjälpa att knipa extra mycket o bör gå bort efter några månader säger BM...hoppas det.
    Synd eftersom det hade läkt så fint efter bristningen.
    Hur långt efter FL innan ni hade sex för första gången förresten? Det känns inte så roligt nu pga framfallet men ska gå bra trots det enligt min BM...men vet inte när jag ska våga...
    hur känner ni när det gäller det?

• Lyckan 382
    che71 skrev 2014-06-25 14:47:47 följande:

Hej!
    Jag sprack vid min FL för 7 veckor sen, det blev sugklocka o pga det en perineumbristning grad 2 med flertalet stygn inre o yttre sa läkaren.
    Det sved rejält när jag kissade första dagarna o jag var jätterädd att gå på toa o göra nr 2 men det gick bra.
    Stygnen trillade ut efter någon vecka eller 2 o jag var uppe o gick som vanligt, på 3:e dagen promenerade vi hem från BB, visserligen sakta o det skavde men ändå OK. Sen har vi promenerat mycket o rätt långt varje dag.
    Tyvärr har jag fått ett slidväggsframfall sen efter det, så det känns som att något ska trilla ut ur underlivet, det bör hjälpa att knipa extra mycket o bör gå bort efter några månader säger BM...hoppas det.
    Hur långt efter FL innan ni hade sex för första gången förresten? Det känns inte så roligt nu pga framfallet men ska gå bra trots det enligt min BM...men vet inte när jag ska våga...

Kanske börja med att "känna efter" lite och mysa tillsammans utan full penetration på en gång? Så märker du kanske om det känns lugnt att fortsätta eller om det räcker med lite lightversion ett tag till ;) Jag hade en skavande bulle som stack ut lite rätt länge men nu är den borta. Trots att jag är DÅLIG på att knipa, skärpning! Sex gör inte ont pga "Bullen", men det kan strama lite i huden där stygnen suttit. Det går troligtvis också över så småningom.
  • Lyckan 382

Förtydligande: stramandet HAR gått över för mig, men det tog ett tag... 4-5 månader?

• SaraD
    che71 skrev 2014-06-25 14:47:47 följande:

Hej!

Jag fick också en grad två bristning (är det vanligaste) och fick, troligtvis pga yttre press på magen för att få ut bebis, slidväggsframfall och har fortfarande en känsla av att något ska trilla ut, 8,5 veckor sedan förlossningen. Vi har haft sex två gånger nu på en vecka och framfallet stör inte, känns förvånansvärt bra faktiskt, enda problemet är estetiskt, men det kan jag leva med, åtminstone till jag fött de barn jag vill
  • che71

SaraD

Skönt att höra att det kan gå bra.

De hängde o tryckte på min mage också. Är det därför man får slidväggsframfall?

Men tycker inte du att det känns obehagligt att gå o böja sig ner ibland?

Då är du 1 vecka före mig.

Är ditt också ett främre slidväggsframfall?

Så sex gjorde inte alls ont?

Ammar du förresten? För så länge man ammar saknar man östrogen som förhoppningsvis sen gör så att det går tillbaka.

Är det någon som vet när mensen kommer tillbaka?

Jag ammar men ger ersättning också ca halv portion 2 ggr om dagen för att bebis ska bli mätt.

Igår o idag har jag haft himla ont i hö sida liknande när en gulkroppscysta sprack för något år sen

Men det kanske är ÄL istället? Undrar om det redan kan vara det trots amning?

Skönt att inte vara ensam. Om sådana här problem.

Lyckan382 hur länge sen är det du födde?

När hade ni samlag första gången?

• Hoppfull84

jag hade väldigt ont i två veckor typ tills stygnen trillade av, de sticks ju rätt rejält plus att man har ju fått ett köttsår som ska läka så det är ju inte konstigt att det gör ont, tänk om du slitit upp en reva i armmuskeln och sytt ihop, inte konstigt om det gjort ont att rör armen ett tag efteråt eller hur?
    kunde sitta/gå utan att det behöva tänka på ont i snipperiet helt först efter 3 veckor.

om dte gör väldigt ont att kissa kan det hjälpa att dricka mycket så urinen inte är så stark, samt att kissa i duschen samtidigt som man spolar vatten på snippan

om nåt av stygn sticker extra mycket kan du be BM att kolla om det kan tas bort, ofta sitter de kvar ett bra tag efter att huden eg sitter ihop av egen kraft.

• SaraD
    che71 skrev 2014-06-25 19:01:49 följande:

SaraD

Ammar du förresten? För så länge man ammar saknar man östrogen som förhoppningsvis sen gör så att det går tillbaka.

Jag ammar men ger ersättning också ca halv portion 2 ggr om dagen för att bebis ska bli mätt.

Igår o idag har jag haft himla ont i hö sida liknande när en gulkroppscysta sprack för något år sen

Risken ökar att få det vid sugklocka och yttre press, sen om det beror på det kan man nog inte veta.. Jag har bakre slidväggsframfall, vilket vad jag förstått är förenat med mindre symptom, då det ofta inte stör kisseriet, men kan störa vid nr 2. Jag känner obehag när jag går eller varit uppe och gjort mycket hemma, en tyngdkänsla och något som håller på att trilla ut men inte när jag böjer mig.

Sexet gjorde inte ont alls, var en liten irritation precis vid mynningen pga en förhårdnad som blivit där, vilket inte beror på framfallet. Ja jag helammar, har stora förhoppningar att det ska bli betydligt bättre när jag slutat och mensen kommer tillbaka
  • Lyckan 382
    che71 skrev 2014-06-25 19:01:49 följande:

SaraD

Det är 9 månader sedan. Först nu börjar jag känna att HELA kroppen återhämtat sig. Jag har inte gått ner i vikt knappt någonting på 3 månader men allt har formats om och plötsligt kan jag knäppa gamla byxor osv. Det tar kanske tid överhuvudtaget.

Ja, jag kommer inte riktigt ihåg när vi hade sex efter förlossningen... Tippar på 7-8 veckor efter ungefär. Jag vet att jag var orolig att jag eventuellt hade avslag fortfarande. Jag lever dock med en kvinna så jag gissar att det inte är samma fokus på att sex = något ska in där bebisen kommit ut. Penetration lugnade vi oss med någon månad till för jag tyckte det stramade som sjutton i ärret.
  • Ciliaja

7 ytliga stygn. Hade ont och gick som en pingvin i 2 veckor. Men det blir bättre även om de inte känns så :)

• MandyLane

Fick en första gradens bristning. Vet inte heller hur många stygn jag fick men det tog 2 månader innan det kändes hyfsat ok där nere.

Svar på tråden Ni som blivit sydda