Örontrumpet skrev 2014-06-13 21:55:16 följande:
Nej av den enkla anledningen att det är dubbelmoral av stora mått att kalla sig vegetarisk när det endast betyder att utesluta djur som låter. Att de ska få i sig all näring är en självklarhet avsett vilken kost som serveras.
Odlad fisk plågas oftast värre än köttdjur, dessutom avlivad de obedövade för att det inte hinns med att följa lagen.
LÄNK Den går visserligen till fundamentalistiska djurens rätt men det belyser problemet med odlad fisk. Det finns mer och neutralare information om man googlar.
Ett annat, större problem är att vi dammsuger haven så att ortsbefolkningen lämnas utan sin näring. Det är framförallt ett problem i Afrika där våra krav på "vegetarisk fisk" ser till att människor bokstavligen svälter ihjäl. Så fiskbaserad vegetarisk kost är därför värre än en köttdiet. (Det är dessutom den troligaste orsaken till att hajattacker ökar - deras mat håller på att ta slut och nu går de över till att försöka äta människor)
Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.
Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.
Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
Som sagt var, jag har aldrig sagt att det är ett vegetariskt dagis.
Fisk kan ju vara väldigt olika saker. Det kan var dammsugning av haven utanför Afrikas kust och det kan vara odlad lax med de problem du beskriver. Det kan också vara fisk som är krokfångad i hållbara bestånd. Sådan fisk har betydligt mindre negativ inverkan på miljön än nötkreatur som livnär sig på soja från Brasilien eller lever på betesmark som tagits fram genom att regnskog huggits ner.
Vilda fiskar lider säkert till om de dör kvävningsdöden. Men de har i alla fall levt ett liv där de levt så som de är skapade att leva. Det är annat än vad man kan säga om många av de grisar, kycklingar och även nötboskap som hamnar på tallriken på en "vanlig" förskola.
Ska man göra allt rätt ska man nog vara vegan. Att konsumera mjölkprodukter påverkar miljön och klimatet negativt, dessutom är livet som mjölkko säkert inte en dans på rosor och mjölkkor och deras tjurkalvar går ju döden till mötes på slakteri. Det går bra att låta barn växa upp på vegansk kost men det kräver lite mer kunskap och planering än med kost som innehåller mjölkprodukter och kanske även ägg. Jag tycker man ska se positivt på varje litet steg som tas, istället för att säga att alla som inte är veganer är hycklare. Det är som att det är bättre att skita fullständigt i miljön, klimatet, jordens resurser och djurens väl och ve än att göra nåt halvdant. Alla har inte kunskap eller ork att ställa om helt till vegansk kost. Men som sagt var, bättre att se positivt på varje litet steg som tas. Om alla tog en köttfri dag i veckan, om all minskade ner köttportionerna med 20%, om alla avstod nån eller några portioner mjölk/ost/fil/grädde i veckan, så skulle det göra mycket. Mer än om en handfull personer blir helveganer