• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • enbär

Ni som inte kan tänka er att ha barnen på en förskola/skola utan kött, varför vill ni inte det? Varför är det viktigt med kött för er? Ska det vara kött varje dag eller är det ok med fisk och nån vegetarisk dag?

• enbär
    Penida skrev 2014-06-13 18:42:17 följande:
    Om den var bättre på alla andra sätt, jag hade inte valt en köttfri förskola framför en annan som var lika bra när det kommer till pedagoger, storlek på barngrupp i förhållande till personal, miljö, verksamhet.. Jag ser helst att mina barn äter varierad kost och där ingår kött ibland även under förskoletid.
    Avskyr CIO-metoder

Men varför ser man hellre att barnen äter "varierad kost"? Jag kan inte se att det finns något positivt med kött. Såvida msn inte är allergisk mot en massa viktig vegetsrisk mat finns ju inga hälsofördelar med kött, inte för barn heller. Däremot framkommer ju mer och mer data om att kött från nöt, gris och får är negativt för hälsan. Processat kött som korv och skinka är absolut värst och kopplas till cancer, diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Om man bryr sig om barnens miljö bör man också hålla nere på det animaliska. Svenska nötkreatur som betar ute mycket och äter lokalproducerat foder i övrigt är viktigt för deb biologisks mångfalden, KRAV-grisar går ju också ute och bidrar till kretslopp och levande landskap. Det är enda fördelarna jag kan se med kött. Men det är ju inte det köttet som serveras i skolorna. På sin höjd svenskt kött som fötts upp bla på soja från Brasilien som leder till regnskogsskövling och användning av bekämpningsmedel om gör arbetarna sjuka. Svenska grisar som ej är KRAV får aldrig gå ut. Kycklingarna tvingas växa så snabbt att 20% får benproblem och annat lidande.Mycket kött i skolor och förzkolor är importkött från djur som haft det ännu sämre, fått en massa antibiotika som driver på resistensutvecklingen med MYCKET allvarliga följder (död i infektioner för oss människor). Hur kan man vilja att ens barn sk vara en del i detta??????? Helt obegripligt faktiskt för mig.
  • enbär

Just nu 37% som absolut vill att barnen ska äta kött på förskola/skola. Bryr ni er inte om era barn och deras framtid? Okej att man inte ställer omsin egen kost för att man inte vet hur man lagar vegetariskt (men det är eg inte svårt). Men om nån annan (förskola/skola) hjälper en att fixa bra mat för barnen som är bättre för miljön och ger minskat lidande för djuren, så säger man nej tack! Obegripligt!

• enbär
    Gathenhielm skrev 2014-06-14 08:18:19 följande:
    Absolut inte! Aktiva barn skall ha proteiner så det sprutar ur öronen.
    Vegetarisk kost innebär INTE att barnet får i sig för lite proteiner, förutsatt att kosten är rätt sammansatt förstås. Men det gäller ju köttkost också. Kolla Livsmedelsverket får du se. Utesluter man kött får barnen protein så det räcker från baljväxter, nötter, mjölkprodukter, ägg. Även vegansk kost kan ge tillräckligt med protein men det var det inte frågan om. När det gäller proteiner är det inte heller "ju mer desto bättre" som gäller, vi äter faktiskt mer protein än vad som är nyttigt för oss.
  • enbär
    Jennie med ie skrev 2014-06-14 10:46:12 följande:
    Ja det skulle jag, om de inte påstod sig servera bara vegetarisk kost. "Vegetariska" menyer som innehåller fisk går liksom bort... Förstår de inte ens att fiskar är djur så gurkan de ge mitt barn god pedagogisk verksamhet?
    Förskolan/skolan i mitt exempel är "köttfri". Jag har aldrig påstått att den är "vegetarisk". Jag är mycket väl medveten om att fisk inte ingår i vegetarisk mat. Jag skrev att förskolan serverar vegetarisk mat, någon dag i veckan fisk för dem som så önskar. Självklart är den dagen inte vegetarisk för de barn som väljer fisk, men det har jag ju aldrig påstått heller.

Orsaken till att jag lade in en "fiskdag" var för att kanske göra det lättare för köttätande föräldrar att välja denna förskola, att det skulle kännas som ett mindre steg om man inte tagit bort fisken också.
  • enbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-13 21:55:16 följande:
    Nej av den enkla anledningen att det är dubbelmoral av stora mått att kalla sig vegetarisk när det endast betyder att utesluta djur som låter. Att de ska få i sig all näring är en självklarhet avsett vilken kost som serveras.

Odlad fisk plågas oftast värre än köttdjur, dessutom avlivad de obedövade för att det inte hinns med att följa lagen.
    LÄNK Den går visserligen till fundamentalistiska djurens rätt men det belyser problemet med odlad fisk. Det finns mer och neutralare information om man googlar. 

Ett annat, större problem är att vi dammsuger haven så att ortsbefolkningen lämnas utan sin näring. Det är framförallt ett problem i Afrika där våra krav på "vegetarisk fisk" ser till att människor bokstavligen svälter ihjäl. Så fiskbaserad vegetarisk kost är därför värre än en köttdiet. (Det är dessutom den troligaste orsaken till att hajattacker ökar - deras mat håller på att ta slut och nu går de över till att försöka äta människor)

Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.
    Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.
    Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
    Som sagt var, jag har aldrig sagt att det är ett vegetariskt dagis. 

Fisk kan ju vara väldigt olika saker. Det kan var dammsugning av haven utanför Afrikas kust och det kan vara odlad lax med de problem du beskriver. Det kan också vara fisk som är krokfångad i hållbara bestånd. Sådan fisk har betydligt mindre negativ inverkan på miljön än nötkreatur som livnär sig på soja från Brasilien eller lever på betesmark som tagits fram genom att regnskog huggits ner. 

Vilda fiskar lider säkert till om de dör kvävningsdöden. Men de har i alla fall levt ett liv där de levt så som de är skapade att leva. Det är annat än vad man kan säga om många av de grisar, kycklingar och även nötboskap som hamnar på tallriken på en "vanlig" förskola.

Ska man göra allt rätt ska man nog vara vegan. Att konsumera mjölkprodukter påverkar miljön och klimatet negativt, dessutom är livet som mjölkko säkert inte en dans på rosor och mjölkkor och deras tjurkalvar går ju döden till mötes på slakteri. Det går bra att låta barn växa upp på vegansk kost men det kräver lite mer kunskap och planering än med kost som innehåller mjölkprodukter och kanske även ägg. Jag tycker man ska se positivt på varje litet steg som tas, istället för att säga att alla som inte är veganer är hycklare. Det är som att det är bättre att skita fullständigt i miljön, klimatet, jordens resurser och djurens väl och ve än att göra nåt halvdant. Alla har inte kunskap eller ork att ställa om helt till vegansk kost. Men som sagt var, bättre att se positivt på varje litet steg som tas. Om alla tog en köttfri dag i veckan, om all minskade ner köttportionerna med 20%, om alla avstod nån eller några portioner mjölk/ost/fil/grädde i veckan, så skulle det göra mycket. Mer än om en handfull personer blir helveganer
  • enbär
    Julligulli skrev 2014-06-14 20:20:07 följande:
    Ärligt talat undrar jag vad som får en att fokusera så mycket på just vilken mat förskolan serverar och inte på vilken sorts pedagogik som drivs, hur personaltätheten ser ut och hur stora barngrupperna är. Visst vill man att alla delar av förskolan ska vara bra och gärna överensstämma med ens egna livsval och åsikter, men jag ser inte hur maten kan ha så stor betydelse att den överskuggar allt annat. 
    Som jag skrev var förutsättningen att det inte var någon skillnad i övrigt på förskolorna. 

Att man INTE vill att barnen ska äta kött förstår jag för det finns goda argument för det. 

Däremot förstår jag inte hur man kan tycka det är så viktigt att barnen får kött vareviga dag så man väljer bort en köttfri förskola trots att den är (minst) lika bra som en där kött serveras.

Och nej, på den här förskolan uppmanas barnen inte att gå hem och skälla ut föräldrarna för att de serverar döda djur hemma.
  • enbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-14 20:50:39 följande:
    Jag håller med dig fram till din jämförelse mellan djurens lidande och sedan om kosten i stort.
    Det är ytterst lite fisk som fiskas på hållbara sätt och dagis kommer definitivt inte ha råd med det eftersom sån fisk är mycket dyrare än kött.

Över hälften av den fisk vi konsumeras är odlad, sen kommer fiskeflottorna och därefter är en blygsam andel småfångster. Så i princip är all fisk vi köper idag sådant som antingen är lidande eller inte ekologiskt hållbart.
    Att rättfärdiga deras död med att "de levde i alla fall lykligt" går bara inte om man anser att man värnar om djuren. Det är bara inte förenligt.  Jag känner både kött- och mjölkbönder och vet att de djuren har det bra, blir ompysslade och är "lyckliga". Det finns således etiskt bra kött så det finns ingen anledning att skippa kött bara för att det är just köttproduktion.

Men visst är det dubbelt och varje steg borde egentligen räknas men jag tycker inte det eftersom det ligger så mycket dubbelmoral bakom kött vs fisk. Tar man avstånd från djurs lidande gör man det även för fisk eller billiga dunsoffor på IKEA. 
    Jag är själv inte vegan eller ens vegetarian utan äter blandkost men inte fisk (eg vattendjur). Däremot avstår jag eller minimerar konsumtion av sådant som man vet innebär lidande för djur och människor. För det är det som allt egentligen handlar om - lidande - och då kan man inte sortera vilket som är ett ok lidande och det som inte är det, sånt är dubbelmoral och hyckleri oavsett vad man kallar sig för.

Jag är definitivt inte med på "en köttfri dag", hade det däremot varit "en kött- och fiskfri dag" hade jag tyckt att det var moraliskt och etiskt rätt. Det är att leka med ord kanske men många uppfattar inte att fisk är kött.

Hur kan du veta säkert att djuren hos de bönder du känner har det bra? Får djuren leva ut sina naturliga behov? Grisar som får böka och gå ute? I mjölkproduktion skiljs ko och kalv antingen tämligen direkt eller efter några dagar när de hunnit knyta band, trots att de är gjorda för att gå tillsammans. Mjölkkor är framavlade för att producera långt mycket mer mjölk än de egentligen är gjorda för. Mastit (mjölkstockning) är ganska vanligt förekommande. Hur stor del av året får de gå ute och beta? Äter de enbart gräs (som de är gjorda för) eller får de kraftfoder för att mjölka mer? Slaktas de lugnt och värdigt hemma på gården eller skickas de till ett slakteri som är en ny och ganska stressande miljö för djuren? Att bli ompysslad är inte samma sak som att få utlopp för sina naturliga behov. 

Men visst finns det bättre och sämre kött! Det kött (och den mjölk man konsumerar) bör självklart komma från djur som haft det så bra som möjligt. Sånt kött är ofta dyrare, men genom att äta mindre kött och mer vegetariskt har man råd att äta bra kött när man väl äter det. 

Angående fisk på förskolan kan vi ta bort fisken. Är exemplet mer okej för dig då?

Du fokuserar enbart på lidande. Det gör inte jag. Miljö och klimat är minst lika viktigt för mig. Jag vill att det ska finnas en fungerade jord för mina barn och eventuella barnbarn.
  • enbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-13 21:55:16 följande:
    Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.
    Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.
    Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.
    Dina principer är alltså viktigare än den faktiska nyttan för miljö, klimat och djur. Du skriver ju själv att hellre ett dagis där man äter kött (och fisk) större delen av veckan än ett dagis där man huvudsakligen äter vegetariskt men fisk för dem som så önskar en dag i veckan. Hellre att en massa landlevande djur + fisk får lida än att bara fisk får lida. 
  • enbär
  • enbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-15 19:48:35 följande:
    Vilka mer åsikter tillskriver du mig? Ös på bara är du ändå håller på för jag har inte skrivit något av det där.

Det är så himla låg nivå det här att det är skämmigt och jag inser att det inte är lönt att diskutera med dig eftersom du tydligt bara vill bråka oh tjafsa med dem som inte tycker som du. Synd att du förstör en intressant diskussion. Skittrist.

Ovanstående tolkade jag som att principer är viktigare än sakfrågor för dig. Ett dagis som serverar veg + fisk går fett bort. Jag tolkar det som hellre kött+fisk än bara fisk+ veg trots att det senare alternativet är bättre för miljön, klimatet och djuren, om än långt ifrån perfekt.

Men jag har ju sagt att jag inte tänker tjafsa mer om sånt. Varför struntar du inte bara i det där då om du vill diskutera sakfrågan? 

Jag kommer hädanefter inte att säga ett pip om vad du skrivit eller inte skrivit och vad jag tycker om det. Det som intresserade mig var motiveringar till varför man INTE vill att barnen ska äta vegetariskt på förskola/skola, varför man tvunget vill att de ska äta kött.
  • enbär

Detta tycker jag är ett jätteviktigt skäl till att minska barnens köttintag. För mycket kött ökar risken för cancer och hjärtsvikt. Finns även mycket data på hjärtinfarkt och diabetes. En bra livsstil grundläggs i barndomen och det är superviktigt att barnen lär sig äta baljväxter (bönor, linser, ärter) så att de även som vuxna låter det vara ett viktigt sätt att få i sig protein och järn. Kött kan man om man så önskar äta någon gång emellanåt. Grönsaker måste förstås också vara ett naturligt inslag i kosten. Faktiskt är det så att om man vill ge sina barn ett långt och hälsosamt liv gör man helt rätt i att minska ner på köttet rejält. Plus att det förstås ger barnen en bättre miljö och mindre klimatförändringar om vi minskar köttproduktionen. Och färre djur som behöver lida!

www.svd.se/nyheter/inrikes/nu-kommer-nya-kottrad_3665684.svd

• enbär
    förvirrande skrev 2014-06-18 13:45:21 följande:

Nej, kött för mig är en så pass viktig del av kosten så det vill jag inte att varken jag eller barnen ska snuvas på.

Varför är det så viktigt? Det är inte bra för hälsan, inte för miljön, inte för klimatet osv. Det kan förstås vara viktigt för dig av nåt rent subjektivt skäl som att du tycker det är så gott att det är viktigare än hälsa, milljö, klimat, djurs lidande. Men bara för att det är viktigt för dig behöver du väl inte "pracka på det" på dina barn 21 måltider i veckan? Kan man inte använda sitt logiska sinne och tänka att åtminstone barnen ska få det som är bäst, dvs så lite kött som möjligt? Man kan ju välja att själv röka, dricka öl eller cykla utan hjälm men när det gäller barnen brukar man väl vilja se till att de inte tar efter ens egna dåliga vanor i unga år?
  • enbär
    tessan27 skrev 2014-06-18 14:42:19 följande:

Nej, det skulle jag inte. Då skulle iallafall min dotter vara hungrig varje dag. Troligtvis min son också. Alltså dem skulle inte äta någonting de flesta dagarna.

Men hur kan du veta det? Sojafärs istället för köttfärs i köttfärssåsen, sojakorv, biffar. Min erfarenhet är att barn inte märker nån skillnad. Pastasallad, soppor osv osv. Finns ju alltid saker de tycker mer eller mindre om men om man inte som förälder benämner maten som "kött" eller "utan kött" brukar små barn inte fatta sånt. 
  • enbär
    Hen skrev 2014-06-18 14:54:59 följande:
    Havregrynsgröt med en bit oxfilé på toppen till frukost alla dagar i veckan
    Javisst . Men leverpastejsmacka till frukost, kött i maten på dagis och kött hemma på kvällen. Det verkar som vissa tror att barn far illa om de inte får det. Istället är det ju tvärt om! De flesta barn i Sverige skulle behöva äta MINDRE kött.
  • enbär
    Hen skrev 2014-06-18 15:03:01 följande:

Jag håller med. Däremot är jag tveksam till sojaprodukter.
    Vi äter rätt mycket "naturell" vegetarisk mat hemma hos oss som linser och bönor men jag använder mig av sojaprodukter ibland. Den soja som finns i dessa produkter är odlad i Europa så den konkurrerar inte ut regnskog i Brasilien som i princip all soja våra djur äter gör. Och att man "processar" sojan till färs eller korv är ju inte konstigare än att man processar kött och bindväv till korv, däremot nyttigare eftersom processat kött visat sig vara det som är förenat med högst cancerrisk.
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?