• enbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Som frågan lyder. 

På den "köttfria" förskolan/skolan serveras vällagad vegetarisk mat, gärna ekologisk. Självklart är recepten utformade så att barnen får i sig all näring de behöver. Någon dag i veckan fisk för de som så önskar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-14 09:32
    Den "köttfria" förskolan/skolan är (minst) lika bra som andra förskolor i närområdet när det gäller personal, lokaler, inriktning på verksamheten. Ingen "konstig" pedagogik men en hel del utevistelse och lek i naturen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
  • lövet2

Inga problem. De får tillräckligt med kött hemma för att klara sig utan till skollunchen.

• strojes

Ja, varför inte. Kött kan man ju servera hemma i så fall om man nu vill att barnen ska äta det också. Så länge näringsinnehållet är bra och rätt utformat och innehåller tillräckligt med energi för aktiva barn spelar det ju egentligen ingen roll vad som ligger på tallriken bara barnen tycker om det.

• piska

Jag hade föredragit det! Bra för miljön, skolans budget och specialkosten i form av halal/ inte halal/ gris hade försvunnit.

• Eleonor01

Absolut! Kött hade vi ätit hemma på kvällen isf. Bättre m näringsrik å ekologisk än något som ser ut som kött

• Alvisen76

Vi har haft våra nu stora söner på en förskola som bara serverade vegetarisk mat trots att vi inte är vegetarianer hemma. Vi har enbart positiva upplevelser.

• Lena

Ja men jag skulle föredra blandad kost med fisk en dag, kött en dag och vegitariskt tre dagar per vecka.

• Catti41

Ja varför inte. Då slipper man dessutom halvtaskigt kött (korv, köttbullar, biffar som är gjorda på köttfärs som kommer från djur som man inte har en aning om hur de haft det, eller vilken uppfödning) och kan koncentrera barnets köttintag till vettigt ekologiskt kött på fritiden istället.

• enbär

Ni som inte kan tänka er att ha barnen på en förskola/skola utan kött, varför vill ni inte det? Varför är det viktigt med kött för er? Ska det vara kött varje dag eller är det ok med fisk och nån vegetarisk dag?

• Archandra

Alla former av extremism går fetbort för mig och i min värld ingår helvegetarisk kost där. Jag har inga problem med vegetarisk kost någon eller ett par dagar, fisk funkar utmärkt och kött också. Allsidighet är det som funkar bäst för mig, och det gäller mat såväl som pedagogiska idéer och mångkultur.

• Catti41

Jag blir alltid förvånad i såna här trådar över hur många som verkar äta kött till alla måltider alla dagar. Vi äter ganska mycket vegetarisk mat hemma hos oss, men maten är liksom inte medvetet vegetariskt, alltså vi tänker inte att idag är en vego-dag utan vi äter snarare något där kött/fisk inte ingår. Typ pannkakor. Lasagne med spenat/fetaost. Pizza med diverse ost och spenat eller pesto eller grejs på. Grytor av olika slag med rotfrukter. soppor.
    Vi har inte menat att maten ska vara vegetariskt, utan kött passar liksom inte till. Man har inte kött i en linssoppa, liksom.

Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?