Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?
Jag skulle inte vilja det med tanke på det jag sett på förskolan där jag arbetat med många med specialkost (5 av 18 barn normalkost). Då pratar jag ändå om barnen som inte äter griskött och istället får falaffel och liknande, men vägrar äta de dagarna. Så risken som jag ser det är att barnen äter sämre till lunch och mer mackor till mellanmål och då är frågan om vi vunnit något? Många barn är inte överdrivet positiva till grönsaker och framför allt inte om det är soppa eller grytor med en salig blandning. Vet de vad det är som korv Stroganoff, köttfärssås mm brukar det gå hem. Sedan är det mycket möjligt att det blir en helt annan meny, då det inte behöver efterlikna köttalternativet.
Jag ser chansen till variation är större med både griskött, nötkött, kyckling, fisk och vegetariskt än bara vegetariskt. För egen del undviker jag allt med paprika och majs i, för det gör mig så uppblåst och rapig, så mycket mat skulle gå bort.
Min dotter hade nog gärna ätit fisk 2 gånger i veckan på förskolan, nu får hon det en gång hemma och en gång på förskolan, om vi inte har rester kvar också när hon är hemma.