Inlägg från: Julligulli |Visa alla inlägg
  • Julligulli

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Nja, jag tror inte det. Dels vill jag att mitt barn ska få testa på olika sorters mat och det inte bara hemma, dels brukar de förskolor som serverar strikt vegetarisk kost oftast vara Waldorf eller något annat liknande och i sånt vill jag inte utsätta mitt barn för. En förskola som propagerar för vegetarianism/veganism och fördömer köttätande går också fetbort. 

En förskola där det bara serverades kött, alla veckans dagar, hade jag inte heller gillat. Jag vill ha en balanserad kost med grönsaker, kött, fisk osv, gärna en helvegetarisk dag per vecka, men det upplever jag att de oftast har på de flesta ställen numera även om det inte är uttalat "köttfri måndag". 

• Julligulli
    enbär skrev 2014-06-13 20:52:13 följande:

Men varför ser man hellre att barnen äter "varierad kost"? Jag kan inte se att det finns något positivt med kött. Såvida msn inte är allergisk mot en massa viktig vegetsrisk mat finns ju inga hälsofördelar med kött, inte för barn heller. Däremot framkommer ju mer och mer data om att kött från nöt, gris och får är negativt för hälsan. Processat kött som korv och skinka är absolut värst och kopplas till cancer, diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Om man bryr sig om barnens miljö bör man också hålla nere på det animaliska. Svenska nötkreatur som betar ute mycket och äter lokalproducerat foder i övrigt är viktigt för deb biologisks mångfalden, KRAV-grisar går ju också ute och bidrar till kretslopp och levande landskap. Det är enda fördelarna jag kan se med kött. Men det är ju inte det köttet som serveras i skolorna. På sin höjd svenskt kött som fötts upp bla på soja från Brasilien som leder till regnskogsskövling och användning av bekämpningsmedel om gör arbetarna sjuka. Svenska grisar som ej är KRAV får aldrig gå ut. Kycklingarna tvingas växa så snabbt att 20% får benproblem och annat lidande.Mycket kött i skolor och förzkolor är importkött från djur som haft det ännu sämre, fått en massa antibiotika som driver på resistensutvecklingen med MYCKET allvarliga följder (död i infektioner för oss människor). Hur kan man vilja att ens barn sk vara en del i detta??????? Helt obegripligt faktiskt för mig.
    Nej, du ser inget positivt med kött. Andra gör det. Jag vill inte att mitt barn går på en förskola där de får höra att kosthållningen hemma kan likställas med mord och förstör miljön. Gärna en förskola eller skola som serverar mycket vegetariskt men även annat, och som undviker moralmässande och pekpinnar. 

Jag instämmer i Penidas kommentar att jag aldrig skulle göra avkall på något annat som var viktigt för att barnen ska få vegetarisk kost. Sen är det som jag skrev i mitt första inlägg lite problematiskt eftersom många av de förskolor och skolor som har enbart vegetarisk kost har en inriktning jag inte alls tycker om. 
  • Julligulli
    Flizus skrev 2014-06-13 22:48:10 följande:
    Mitt barn äter vegetariskt så jag tycker att frågan är konstigt formulerad.
    konkelbär skrev 2014-06-13 22:49:53 följande:
    Absolut! Mina barn har varit vegetarianer sedan födseln!

Går era barn på förskolor där det enbart serveras vegetarisk mat, eller har ni fått be om det? Hur har ni tänkt när ni valt förskola, hur mycket spelar vegetarisk mat in i ert val, går det före andra saker? 
  • Julligulli
    fluu skrev 2014-06-14 04:36:27 följande:
    Tror du på allvar att det är något som personalen skulle propagera om för små barn under lunchen? Eller ens att de flesta vegetarianer gör det?
    Har vänner som tog sina barn ur just en waldorf-förskola eftersom det pratades vitt och brett om att barnen borde "gå hem och säga till mamma och pappa att inte äta de stackars djuren". Hur jävla dum får man bli, liksom. 

De vänner jag har som är vegetarianer eller veganer vet bättre än att predika för oss karnevorer, så jag förutsätter att de vettiga är fler än dårarna som gör som i fallet ovan. 
  • Julligulli

Ärligt talat undrar jag vad som får en att fokusera så mycket på just vilken mat förskolan serverar och inte på vilken sorts pedagogik som drivs, hur personaltätheten ser ut och hur stora barngrupperna är. Visst vill man att alla delar av förskolan ska vara bra och gärna överensstämma med ens egna livsval och åsikter, men jag ser inte hur maten kan ha så stor betydelse att den överskuggar allt annat. 

• Julligulli
    enbär skrev 2014-06-14 20:30:01 följande:
    Som jag skrev var förutsättningen att det inte var någon skillnad i övrigt på förskolorna. 

Att man INTE vill att barnen ska äta kött förstår jag för det finns goda argument för det. 

Däremot förstår jag inte hur man kan tycka det är så viktigt att barnen får kött vareviga dag så man väljer bort en köttfri förskola trots att den är (minst) lika bra som en där kött serveras.

Och nej, på den här förskolan uppmanas barnen inte att gå hem och skälla ut föräldrarna för att de serverar döda djur hemma.
    Jag tycker inte det är viktigt att barnen får i sig kött varje dag, de får de inte i dagsläget heller, men vill ändå inte ha barn på en uttalad köttfri förskola. Den dagen någon visar mig en förskola med helt köttfri kost eller enbart vegetarisk, som INTE är dålig på andra sätt kanske jag kan överväga saken. Har hittills inte hänt. 
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?