• Penida

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Om den var bättre på alla andra sätt, jag hade inte valt en köttfri förskola framför en annan som var lika bra när det kommer till pedagoger, storlek på barngrupp i förhållande till personal, miljö, verksamhet..
    Jag ser helst att mina barn äter varierad kost och där ingår kött ibland även under förskoletid.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    enbär skrev 2014-06-13 20:52:13 följande:

Men varför ser man hellre att barnen äter "varierad kost"? Jag kan inte se att det finns något positivt med kött. Såvida msn inte är allergisk mot en massa viktig vegetsrisk mat finns ju inga hälsofördelar med kött, inte för barn heller. Däremot framkommer ju mer och mer data om att kött från nöt, gris och får är negativt för hälsan. Processat kött som korv och skinka är absolut värst och kopplas till cancer, diabetes och hjärtkärlsjukdomar. Om man bryr sig om barnens miljö bör man också hålla nere på det animaliska. Svenska nötkreatur som betar ute mycket och äter lokalproducerat foder i övrigt är viktigt för deb biologisks mångfalden, KRAV-grisar går ju också ute och bidrar till kretslopp och levande landskap. Det är enda fördelarna jag kan se med kött. Men det är ju inte det köttet som serveras i skolorna. På sin höjd svenskt kött som fötts upp bla på soja från Brasilien som leder till regnskogsskövling och användning av bekämpningsmedel om gör arbetarna sjuka. Svenska grisar som ej är KRAV får aldrig gå ut. Kycklingarna tvingas växa så snabbt att 20% får benproblem och annat lidande.Mycket kött i skolor och förzkolor är importkött från djur som haft det ännu sämre, fått en massa antibiotika som driver på resistensutvecklingen med MYCKET allvarliga följder (död i infektioner för oss människor). Hur kan man vilja att ens barn sk vara en del i detta??????? Helt obegripligt faktiskt för mig.
    Intressant att du vet exakt vad som serveras på förskolor/skolor här. Som sagt, det är inte en avgörande fråga för mig när jag väljer förskola, bra kost räcker väl. Vegitarisk kost är vi inte ute efter men det finns för de barn (föräldrar) som önskar det.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    konkelbär skrev 2014-06-13 22:49:53 följande:
    Absolut! Mina barn har varit vegetarianer sedan födseln!
    Och får vegetarisk mat på förskolan eller skolan? No big deal liksom. Jag skulle inte välja helt vegetarisk kost framför något annat som jag finner så mycket viktigare och gör en bra förskola eller skola. Vegetarisk kost finns för de som vill, det räcker gott. Det andra som som jag redan skrivit men nu upprepar som miljö. verksamhet, barngrupphets storlek i förhållande till personal är det som som avgör när vi gäller förskola. En köttfri förskola skulle vi inte ens vara intresserade av om den inte var bättre än de andra när det gällde annat som för oss är viktigt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

De förskolor vi har här i närheten som är sådana är ganska extrema så jag förstår var Julligulli menar. Jag är inte intresserad av Waldorf eller tycker glass är djävulens påfund. Jag tycker om vår fina kommunala förskola som serverar glass vid fest och kött, fisk, kyckling, grönsaker med variation till middag.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Julligulli skrev 2014-06-14 21:00:05 följande:
    Jag tycker inte det är viktigt att barnen får i sig kött varje dag, de får de inte i dagsläget heller, men vill ändå inte ha barn på en uttalad köttfri förskola. Den dagen någon visar mig en förskola med helt köttfri kost eller enbart vegetarisk, som INTE är dålig på andra sätt kanske jag kan överväga saken. Har hittills inte hänt. 
    Samma här. Det andra är mycket viktigare för oss. Att den är köttfri är inte ens viktigt. Hade TS skrivit att förskolan också var bättre på andra sätt i jämförelse med andra förskolor hade vi absolut kunnat överväga det. Att ha våra barn på en köttfri förskola bara för att är inget för oss.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Såg TS tilläggskommentar nu, då hade vi kunnat överväga det. Det hade dock inte på något sätt varit avgörande för vårt val.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?