• fluu

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Absolut. Jag är själv vegetarian. Hur det skulle vara extremt kan jag verkligen inte se.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    annca skrev 2014-06-13 15:54:47 följande:

Nej, då

1-  våra barn verkligen inte gillat tillagade grönsaker, och "låtsaskött" är bara äckligt... Och anser dessutom att barns kosta bör innehålla allt ur kostcirkeln, och då också anilamliska produkter.

2 - är emot fanatism, vara vad det vara månde. Inte minst vegetarianism.

Tycker barnen att "låtsaskött" är äckligt då eller är det något som du fört över på dem? Och det är ju inte heller så att "låtsaskött" bör vara en stor del av en god vegetarisk kost.
    Vad är så extremt med att låta bli kött?
  • fluu
    mammalovis skrev 2014-06-13 21:38:42 följande:
    Det vore intressant att veta hur stor andel som är vegetarianer som svarat ja gärna, för er är det ju ingen skillnad för barnets del, då de redan är vana vid det ..

För er andra är frågan om ni svarar ur ert etiska perspektiv och om ert barn hade ätit en fullgod porton med vegetarisk mat eller inte?
    Jag är vego, inte barnet.
  • fluu
    Julligulli skrev 2014-06-13 21:47:09 följande:
    Nej, du ser inget positivt med kött. Andra gör det. Jag vill inte att mitt barn går på en förskola där de får höra att kosthållningen hemma kan likställas med mord och förstör miljön. Gärna en förskola eller skola som serverar mycket vegetariskt men även annat, och som undviker moralmässande och pekpinnar. 

Jag instämmer i Penidas kommentar att jag aldrig skulle göra avkall på något annat som var viktigt för att barnen ska få vegetarisk kost. Sen är det som jag skrev i mitt första inlägg lite problematiskt eftersom många av de förskolor och skolor som har enbart vegetarisk kost har en inriktning jag inte alls tycker om. 
    Tror du på allvar att det är något som personalen skulle propagera om för små barn under lunchen? Eller ens att de flesta vegetarianer gör det?
  • fluu
    Julligulli skrev 2014-06-14 20:17:57 följande:
    Har vänner som tog sina barn ur just en waldorf-förskola eftersom det pratades vitt och brett om att barnen borde "gå hem och säga till mamma och pappa att inte äta de stackars djuren". Hur jävla dum får man bli, liksom. 

De vänner jag har som är vegetarianer eller veganer vet bättre än att predika för oss karnevorer, så jag förutsätter att de vettiga är fler än dårarna som gör som i fallet ovan. 
    Waldorf är lite speciellt ja, just därför räknade jag inte med det. Jag är vegetarian och jag skulle aldrig förneka sanningen för mitt barn, men jag skulle inte heller prata om likskändning eller så vid matbordet.
  • fluu
    Hen skrev 2014-06-18 15:03:01 följande:

Jag håller med. Däremot är jag tveksam till sojaprodukter.
    Jag ser sojaprodukter(utom yoggin till mig) som motsvarigheten till halvfabrikat. Dvs vi äter det kanske en gång i veckan. Använder mest bara den torkade sojafärsen som är utan massa tillsatser och skit i och är odlad i Europa.
  • fluu
    Sirian skrev 2014-07-03 20:23:36 följande:
    Nej, inte om det serverades enbart vegetarisk mat. Om det ingick mjölk- och äggprodukter är det mer möjligt, men inte troligt. Jag tror att kött och fisk (inte hot dogs och färdigköpta fiskpinnar) är hälsosamt.
    Nu ingår ju mjölk och ägg i "vegetariskt". Du tänker på vegansk kost.
  • fluu
    Jennie med ie skrev 2014-07-03 20:56:01 följande:
    Nja, "vegetarisk" utan prefixen ovo och lakto innebär egentligen vegetabilier enbart. Det är för att lakto-ovo-vegetarisk kost är den vanligaste köttfria kosthållningen som de flesta i dagligt tal menar det även när de hör bara "vegetarian". Om vi nu ska vara noga... Livsmedel t ex som märks med bara "vegetarisk" ska inte innehålla varken ägg eller mjölkpdrodukter.
    I Sverige är det mer en allmän term.
  • fluu
    Hen skrev 2014-07-03 20:56:21 följande:
    Och fisk serveras någon/några dagar i veckan i ts exempel.
    Då är det inte heller vegetarisk kost vi talar om.
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?