Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Absolut! Mina barn har varit vegetarianer sedan födseln!

• konkelbär
    Penida skrev 2014-06-13 23:43:32 följande:
    Och får vegetarisk mat på förskolan eller skolan? No big deal liksom. Jag skulle inte välja helt vegetarisk kost framför något annat som jag finner så mycket viktigare och gör en bra förskola eller skola. Vegetarisk kost finns för de som vill, det räcker gott. Det andra som som jag redan skrivit men nu upprepar som miljö. verksamhet, barngrupphets storlek i förhållande till personal är det som som avgör när vi gäller förskola. En köttfri förskola skulle vi inte ens vara intresserade av om den inte var bättre än de andra när det gällde annat som för oss är viktigt.

Julligulli skrev 2014-06-13 23:26:35 följande:
    Går era barn på förskolor där det enbart serveras vegetarisk mat, eller har ni fått be om det? Hur har ni tänkt när ni valt förskola, hur mycket spelar vegetarisk mat in i ert val, går det före andra saker? 

Nej, har alltid gått på "vanliga" förskolor/skolor. Jag har fått be om vegmat (eller slåss lite för i något fall där en i personalen var född på stenåldern...)
  • konkelbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-13 21:55:16 följande:
    Nej av den enkla anledningen att det är dubbelmoral av stora mått att kalla sig vegetarisk när det endast betyder att utesluta djur som låter. Att de ska få i sig all näring är en självklarhet avsett vilken kost som serveras.

Odlad fisk plågas oftast värre än köttdjur, dessutom avlivad de obedövade för att det inte hinns med att följa lagen. LÄNK Den går visserligen till fundamentalistiska djurens rätt men det belyser problemet med odlad fisk. Det finns mer och neutralare information om man googlar. 

Ett annat, större problem är att vi dammsuger haven så att ortsbefolkningen lämnas utan sin näring. Det är framförallt ett problem i Afrika där våra krav på "vegetarisk fisk" ser till att människor bokstavligen svälter ihjäl. Så fiskbaserad vegetarisk kost är därför värre än en köttdiet. (Det är dessutom den troligaste orsaken till att hajattacker ökar - deras mat håller på att ta slut och nu går de över till att försöka äta människor)

Poängen är att om dagiset inte tänkt längre än till det som är PK så anser jag att de endast rider på populistiska vindar och därför går den fetbort.

Vegetarisk för mig är avsaknad av köttet men innehållande djurprodukter som till ex mjölk.

Själv äter jag kött och djurprodukter men inte fisk eftersom det är värre ur ett etiskt och moraliskt perspektiv.

Har du läst evolutionslära?
  • konkelbär
    Örontrumpet skrev 2014-06-14 09:54:56 följande:
    Tillräckligt, har du? Nu har det inget med saken att göra över huvud taget men det verkar som att du inbillar dig att fisk inte kan lida eller känna smärta.

Skillnaden i synsättet beror på en enda sak: att köttdjur låter men inte fisk.

Ja det har jag. Och en hel del annat inom biologi, kemi och biokemi.

Enligt evolutionsteorin är fiskar lägre stående än exempelvis fågel och däggdjur. Insekter är lägre stående än fisk. Bakterier är lägre stående än insekter. Man behöver dra sin moraliska gräns någonstans och att en fisk har lägre intelligens än en ko tror jag de flesta kan hålla med om. Men det är bara teorier, förstås...
  • konkelbär
    Gathenhielm skrev 2014-06-14 10:30:48 följande:
    För det första ställer jag mig skeptisk till begreppet "lägre stående varelser".

För det andra måste inte en "lägre" varelse ha lägre intelligens.

För det tredje ser jag inte vad detta har att göra med huruvida man äter djuren eller inte.

För det fjärde: Äter du bläckfisk?

Varför man väljer bort kött beror i många fall på att man sympatiserar med djuren, inte vill orsaka dem lidande. Många anser att fiskar inte är tillräckligt intelligenta för att förstå lidelse i den bemärkelsen och känner därför att det är ok att äta fisk.

En riktig vegetarian i den bemärkelsen äter inte fisk. En "vegetarisk förskola" skulle därmed inte servera fisk. (Om jag förstod dig rätt så ansåg du att fisk-ätande och vegetarianism var dubbelmoral. Jag försöker bara hjälpa dig förstå hur somliga sk. Demi-vegetarianer resonerar).

Jag äter inte bläckfisk.
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?