• Hen

Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?

Eftersom mina barn får mat hemma också hade jag gärna valt det köttfria alternativet, då jag lagar mer kött än veg hemma.

• Hen
    enbär skrev 2014-06-18 14:32:29 följande:
    Varför är det så viktigt? Det är inte bra för hälsan, inte för miljön, inte för klimatet osv. Det kan förstås vara viktigt för dig av nåt rent subjektivt skäl som att du tycker det är så gott att det är viktigare än hälsa, milljö, klimat, djurs lidande. Men bara för att det är viktigt för dig behöver du väl inte "pracka på det" på dina barn 21 måltider i veckan? Kan man inte använda sitt logiska sinne och tänka att åtminstone barnen ska få det som är bäst, dvs så lite kött som möjligt? Man kan ju välja att själv röka, dricka öl eller cykla utan hjälm men när det gäller barnen brukar man väl vilja se till att de inte tar efter ens egna dåliga vanor i unga år?
    Havregrynsgröt med en bit oxfilé på toppen till frukost alla dagar i veckan
  • Hen
    enbär skrev 2014-06-18 14:59:34 följande:
    Javisst smile1.gif . Men leverpastejsmacka till frukost, kött i maten på dagis och kött hemma på kvällen. Det verkar som vissa tror att barn far illa om de inte får det. Istället är det ju tvärt om! De flesta barn i Sverige skulle behöva äta MINDRE kött.

Jag håller med. Däremot är jag tveksam till sojaprodukter.
  • Hen
    fluu skrev 2014-07-03 20:34:56 följande:
    Nu ingår ju mjölk och ägg i "vegetariskt". Du tänker på vegansk kost.
    Och fisk serveras någon/några dagar i veckan i ts exempel.
  • Hen
    fluu skrev 2014-07-03 21:18:08 följande:
    Då är det inte heller vegetarisk kost vi talar om.
    Och ändå kan folk inte tänka sig en sådan förskola...Rött kött måste det vara tydligen.
Svar på tråden Skulle du kunna ha ditt barn på förskola/skola som inte serverar kött?