Solidaritet skrev 2014-07-10 13:40:37 följande:
Ditt resonemang: att mamman försvårar umgänget genom att ställa av bilen. Då hävdar jag att pappans val att bosätta sig utanför samhället också försvårar umgänget.
Hur är det relevant att båda flyttat? Jag har förstått det så att mamman bor i staden, där barnet går i skola?
Dessa två individer bedöms verkligen helt olika. Jag undrar om det beror på att ni sympatiserar med trådstartaren. Ur en objektiv synvinkel är det svårt att hitta argument för varför det ena är att försvåra umgänget men inte det andra.
Det framgår inte att han diskuterat flytten eller låtit mamman ta del av beslutet, och jag förutsätter att han inte gjort det. Om det varit jag hade jag inte låtit mitt ex vara med och bestämma om jag ska bo i eller utanför staden, heller ej om jag ska ha bil eller inte.
![Glad Glad](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Ja, det var ju synd (?) att du skulle haka upp dig på just den enda gången jag skev ngt åt det hållet - och det enbart som ett svar till ngn som ansåg att mamman överhuvudtaget inte behövde diskutera nånting angående hämtning med pappan av den enkla anledningen att pojken var skriven hos mamman och gick i skolan där. Och han ÄR inte skriven hos mamman utan hos pappan och faktum är att han inte går i skolan. Han kommer däremot börja i skolan till hösten. Så att mamman bor kvar där han går i skolan stämmer ju inte det heller...
Jag tar definitivt inte parti för ngn för att jag sympatiserar med trådstarten bara för att hon råkar vara bonusmamma, jag tar parti MOT det faktum att det tydligen är ok att ta beslut som påverkar andra människor utan att ens diskutera det med personen i fråga.
Ur en "objektiv synvinkel" så är de ganska enkelt att se att det handlar om en förändring som inträffar nu, efter flera år av att ha haft ett överenskommet förfaringssätt. Det är nutid vi pratar om, eller hur? Dessutom så har mamman vissa krav som ytterligare försvårar eftersom pappan och TS inte själva får besluta om vem som hämtar..
Bortsett detta så anser jag fortfarande att TS och pappan tar över hämtningen och sköter lämningen - precis som har skrivit tråden igenom. Eftersom det är löjligt att ha bil om detta är det enda mamman behöver den till - vilket jag även det skrivit innan. Däremot är det då en självklarhet att TS och pappan gemensamt bestämmer vem som hämtar och hädanefter byter i skolan eftersom det är smidigast för alla inblandade.