• KristinaJ

Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU

Ägglossning om 4 dagar och för första gången i mitt liv siktar jag på bäbis. Är mycket medveten om att det inte "bara händer" på första försöket, men då det ändå är en big deal att försöka sig på en bäbis är det ganska svårt (omöjligt) att "ta det som det kommer". 

Kommer väl börja leta tecken som ett psykfall nästa vecka och framåt, haha, så dumt jag veeet. Men coolare än så är jag inte.

Någon mer? 

• Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU
  • Lillajag86
    Diamant skrev 2014-08-14 21:56:37 följande:
    Nä jag vet, så jäkla orättvist!! :( 

Det är bra att du tänker positivt, fortsätt kämpa! Vi finns här som stöd när du behöver skriva av dig. 
    Tack, känns skönt att kunna skriva av sig någonstans =) Sambon är betydligt mer positiv än mig. Han börja t.o.m. prata om att  om vi inte blir gravida så får det vara så, då får vi klara det. Jag kan inte tänka så.
  • Fjällsippa
    Lillajag86 skrev 2014-08-14 18:33:22 följande:

Var hos gynekologen idag. Och det var som jag misstänkte "jag är en pco tjej" (gynekologens uttryck).

Det värsta av allt var att han inte ville hjälpa mig eftersom jag min familj har en ärftlig sjukdom som är ganska ovanlig i sverige. Jag har symptom på sjukdomen men vet inte om jag har den. Och han vill inte hjälpa mig förrän han vet om jag har sjukdomen eller inte. Jag har inte så allvarliga symptom och därför vet jag inte om jag har den eller inte. Men grejen är att får man sjukdomen kan man få väldigt allvarliga symptom. Jag har alltid tänkt att om jag skulle bli gravid så kan jag göra moderkaksprov eller fostervattensprov för att se om barnet har sjukdomen eller inte. Men det gick gynekologen absolut inte med på (han uttryckte sig inte så men det var ungefär så det lät). Eventuellt kan det bli IVF med pgd (vet ni inte vad det är så fråga :p). Men här jag bor så får man bara två försök med ivf och jag och min sambo kommer inte ha råd att bekosta några besök själva (vi tjänar inte speciellt mycket någon av oss). Så just nu är jag jättedeppig och ledsen. Jag och min sambo har alltid pratat om att skaffa 3-4 barn. Nu kanske det inte ens blir 1 :(

Ska också säga att gynekologen var bra i övrigt och hade ett väldigt bra och psoitivt bemötande. Men just det där att inte vilja hjälpa för att jag har sjukdom i familjen stör mig. Kan man neka någon "vård" p.g.a. det.

Ber om ursäkt för långt inlägg men var tvungen att skriva av mig.

Vad tråkigt Lillajag86. Men vad händer nu? Jag förstår att det är tidigt och ni kanske inte har landat i det än, men två IVF-försök är ju ändå två försök! Har han den gynekologen "sista ordet" eller finns det någon annanstans ni kan vända er? Privat?
  • Diamant

Vilken app eller vilken ÄL-uträknare använder ni? 
    Har testat Familjelivs egna, P tracker Lite, WomanLog och Ladytimer. DE ger alla OLIKA dagar för ÄL :S Allt från nu på söndag tills på tisdag.. Hopplöst ju! 

Har räknat efter och det verkar som att min mens skiljer sig mellan månaderna med 1-2 dagar (så ibland är cykeln 26 dagar, ibland 27 och ibland 28).. hur är då bästa sättet att räkna ut när ÄL är? 

Vi kan tyvärr inte köra varje dag under dessa dagar för att försöka pricka in allihop, utan måste köra varannan dag. Vilka är då smartast att välja? 
    Om ÄL är på söndag så är kanske lördag och måndag bäst att köra på? Eller fredag och söndag? Men om det är på ÄL på måndag så är fredag för tidigt och isåfall söndag? Eller lördag? Så förvirrande!! 

• ammela

Negativt test i dag på morgonen, BIM på måndag. testade med ett billigt test men har massa känningar och bruna flytningar så tar ett nytt test på måndag.

• Fjällsippa
    Diamant skrev 2014-08-15 13:36:23 följande:

Vilken app eller vilken ÄL-uträknare använder ni? 

Har testat Familjelivs egna, P tracker Lite, WomanLog och Ladytimer. DE ger alla OLIKA dagar för ÄL

Jag använde länge P tracker, men det var innan vi försökte skaffa barn. Nu har jag fortsatt med den, och parallellt använder jag NaturalCycles. Men den ska man bara använda om man tempar. Den stämmer jämfört med mina äl-stickor, medan det kan diffa någon dag på P tracker. Jag har en cykel på 28-32 dagar och tycker det funkar bäst att tempa. Använder P-dator till det.
  • EllaFredrika84

Hej! Jag hoppar in här om det är ok, är ny här på FL. och helt ny på det här med BIM ÄL och annat! =) har fått läsa på lite under tiden jag läst igenom trådar ;)
    Har längtat efter barn jag vet inte hur länge..
    Men det är först nu som det blivit "läge" eller vad man nu säger.
    Jag har iaf sen januari i år fått mens på exakt dag 28... alltid på kvällen.
    Nu hade jag BIM i onsdags och mensen har inte kommit så jag är i BIM+4?
    Jag vet inte om jag vill ta test ännu tänk om mesen kommer? Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu, ska göra det.. Men frågar ändå, hur tänker ni som testar tidigt respektive senare? Min kära man tycker jag är fånig.. =P "Är du gravid så är du väl det" Han fattar ju ingenting eller hur?!

• frida-li
    EllaFredrika84 skrev 2014-08-16 19:30:34 följande:

Jag vet inte om jag vill ta test ännu tänk om mesen kommer? Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu, ska göra det.. Men frågar ändå, hur tänker ni som testar tidigt respektive senare? 

Testa genast! Blev supernyfiken nu, om mensen alltid går som klockan annars borde ju BIM+4 vara en indikation på befruktning?
    Verkar va många som testat positivt redan BIM-5 så jag tänker testa imorgon och hoppas på ett tidigt positivt besked.
  • Diamant
    ammela skrev 2014-08-16 10:30:57 följande:

Negativt test i dag på morgonen, BIM på måndag. testade med ett billigt test men har massa känningar och bruna flytningar så tar ett nytt test på måndag.

Spännande ammela! 
    Ja försök hålla dig till måndag, även om det är svårt :) 
    Håller tummarna!! 
    Fjällsippa skrev 2014-08-16 14:34:59 följande:
    Jag använde länge P tracker, men det var innan vi försökte skaffa barn. Nu har jag fortsatt med den, och parallellt använder jag NaturalCycles. Men den ska man bara använda om man tempar. Den stämmer jämfört med mina äl-stickor, medan det kan diffa någon dag på P tracker. Jag har en cykel på 28-32 dagar och tycker det funkar bäst att tempa. Använder P-dator till det.
    Ah okej, ja innan använde jag den också bara för att beräkna mensen, så nu kan jag störa mig lite på att den talar om för mig när mensen ska börja hela tiden hehe.. 
    EllaFredrika84 skrev 2014-08-16 19:30:34 följande:

Hej! Jag hoppar in här om det är ok, är ny här på FL. och helt ny på det här med BIM ÄL och annat! =) har fått läsa på lite under tiden jag läst igenom trådar ;)
    Har längtat efter barn jag vet inte hur länge..
    Men det är först nu som det blivit "läge" eller vad man nu säger.
    Jag vet inte om jag vill ta test ännu tänk om mesen kommer? Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu, ska göra det.. Men frågar ändå, hur tänker ni som testar tidigt respektive senare? Min kära man tycker jag är fånig.. =P "Är du gravid så är du väl det" Han fattar ju ingenting eller hur?!

BIM+4!! Hur står du UT att inte testa?? :D Tycker som Frida-Li att du ska testa imorgon! 
  • ammela

Kunde tyvärr inte hålla mig, ytterligare ett negativt test ....

Ska köpa CB idag och testa i morgon bitti med det, hoppas verkligen det är plus då! I dag börjar jag inse att det kanske inte blir något, TROTTS alla känningar i brösten :/

Hoppet finns ju då jag hoppas jag är låghormonare, någon som vet om det hänger ihop med PMS osv? eller om det inte går att veta innan om man är "vanlig" eller låghormonare?

• Lillajag86
    Fjällsippa skrev 2014-08-15 06:29:57 följande:
    Vad tråkigt Lillajag86. Men vad händer nu? Jag förstår att det är tidigt och ni kanske inte har landat i det än, men två IVF-försök är ju ändå två försök! Har han den gynekologen "sista ordet" eller finns det någon annanstans ni kan vända er? Privat?
    Just nu är det tungt. Tycker att man läser så himla mycket överallt om folk som gjort sex, sju och fler försök via ivf utan att ens bli gravida. Så tankarna just nu är ganska negativa.

Just nu så väntar jag på att min bror ska ringa sjukhuset för att få papper hemskickade på att han har den sjukdomen vi har i familjen och lite uppgifter kring sjukdomen. Sedan ska de tas ett blodprov på mig så kan man jämföra med min brors för att se om jag har sjukdomen. Tydligen är det så också att om de här papperna (anlagsbärartest kallas det) inte finns så måste man börja "från noll" i utredningen av mig. Och då tar det ett halvår innan man ens utrett om jag har sjukdomen. Har som sagt ytterst få symptom på sjukdomen själv och lever ett helt normalt liv. Men skulle jag få ett barn med sjukdomen kan den få många och komplicerade symptom.

Det är en privat gynekolog vi vänt oss till (kopplad till landstinget). När jag kontaktade sjukhuset här för min oregelbundna mens så hade de inte ens någon läkare som kunde hjälpa mig utan hänvisade mig privat.

Har tyvärr inte råd att gå till någon privat som inte är kopplad till landstinget. Varken jag eller min sambo tjänar speciellt bra så då kommer vi få ta lån.
Svar på tråden Vi runt 30 som siktar på vårt första plus NU