Anonym (anonym) skrev 2014-07-01 23:46:46 följande:
50% av de som går på försörjningsstöd gör detta för att de är arbetslösa, sjuka utan rätt till sjukpenning, arbetande men får så lite arbetstid att de ändå måste gå på försörjningsstöd, de arbetslösa är dessutom inte sysslolösa utan är i någon form av program som är på heltid om de varit arbetslösa en längre tid. Det är de arbetslösa som arbetar i dessa parker med smådjur som barn kan komma och klappa eller röjer i de friluftsområden där man gratis kan vara, de arbetar heltid, en tredjedel av dem för endast försörjningsstöd.
Förr kunde barn vars familjer levde på försörjningsstöd åka på koloni flera veckor på sommaren för att komma bort från vardagen, varför unnas inte dessa barn en dag på Liseberg?
Åkte inte barn "på koloni" främst under början av 1900-talet? Då fanns det inte barnbidrag och inte alls samma uppbackning från staten som det finns idag (som dagis och dyl). Att jämföra Sverige idag och i förrgår känns lite långsökt.
Och du undrar varför jag inte unnar barnen en dag på Liseberg... Tja, kanske för att de då lär sig att man inte behöver göra något och man ändå får saker. Oavsett vem som betalar och arbetar på gratisgrejerna så finns de dock! Jag tycker dagens föräldrar har på tok för dålig fantasi och att man "måste" ta barnen till ett äventyrsland för att de ska få en bra upplevelse.
(sen att arbetslösa har mycket att göra på fritiden tycker jag är bullshit, jag har haft bekanta som varit arbetslösa. De fått sitta några timmar i veckan på en söka jobb-kurs som kräver minimal insats om man har lite hjärna.)