vampyria2 skrev 2014-07-01 20:23:07 följande:
Hm fast att lämna en 4 åring ensam hemma är oansvarigt, är en stor skillnad på att lämna en 4 åring ensam hemma och på att 4 åringen har en snart 12 åring hemma som passar den.
Här börjar vi snacka om att vi curlar sönder våra barn, om vi inte kan ge ett så pass stort barn det ansvaret så är det nått som är väldigt fel, ett friskt barn i den åldern mår bra av att få ta lite ansvar faktiskt.
Drottningen70 skrev 2014-07-01 19:46:17 följande:
Att lämna en 4 åring ensam hemma i två timmar är bara helt sjukt oansvarigt. Det är inte "snällt" att låta en 4 åring bestämma det själv utan bara extremt slappt och efterblivet. Att det "gick bra" handlar om tur snarare än kompetent föräldrarskap. Och det är bara tragiskt att du som vuxen fortfarande inte fattar vilka omsorgsbrister dina föräldrar utsatte dig för. Det sociala arvet i ett nötskal. Precis som vuxna som blev misshandlade som barn utbrister i tacksamhet över detta. Ett litet tips bara om du nån gång själv funderar på att göra samma sak med eventuella barn är att om socialtjänsten får veta detta så kommer barnet att omhändertas.
Och jo en del barn skulle dö om det var vanligt att folk lämnade sina 4 åringar ensamma hemma. Och de flesta av oss har lite större ambitioner än att barnet enbart ska "överleva"
Självklart menar jag inte att just den 4åring TS skriver om ska lämnas helt själv, jag menar inte att någon 4åring ska lämnas ensam hemma. JAG klarade av det fint, och mina föräldrar var väl medvetna om att det inte var något problem för MIG. Min två år äldre bror lämnades till exempel INTE ensam på det viset förrän flera år senare eftersom han inte hade klarat av det.
Alla barn är givetvis olika, och jag är medveten om att det är "udda" att jag var ensam i den åldern. Jag menar ändå att jag inte tog skada av det, utan var lycklig att få vara min egen.
Jag menade att vissa barn klarar sig själva en stund betydligt tidigare än andra, och när jag skrev "curlande" syftade jag på just det som står i TS, som handlar om en 11- och en 4åring. TS vän vet nog mycket väl vad dennas barn kan och inte kan hantera, barnen har varandra och någon anledning för TS att oroas över barnens välmående ser jag inte.