• Anonym (D)

Oansvarig kompis?

Har en väninna som lämnar sina två barn ensamma hemma på kvällarna, när hon går ut med hunden.

Ibland tar hon korta promenader, men ibland är hon borta ca 1-1½ timme!
    Tycker det är  oansvarigt!

Min väninna är helt ensamstående, och hennes äldsta barn är 11, fyller 12 i november.   Det minsta barnet fyllde 4 förra veckan.
    Hon menar på att det stora barnet har mobil och kan nå henne, så kan hon vara hemma på 10-15 min.  Om det skulle hända något, som att det minsta barnet vaknar och är ledsen eller så...
    Men jag tycker ändå inte det är ok.   En 11-åring ska väl inte behöva vara barnvakt åt en sovande 4-åring?

Hon kan ju ta betydligt kortare promenader med hunden, om hon vill, men hon förstår inte problemet.

• Svar på tråden Oansvarig kompis?
  • Anonym (öh)
    Anonym (D) skrev 2014-07-01 16:08:10 följande:

Tycker synd om barnen.Ja, jag och min väninna har pratat om det.  Men hon tycker inte det är några problem, eftersom hon alltid går att nå på mobilen, och 4-åringen brukar inte vakna.  Men den kan ju vakna efter en mardröm och vara ledsen, tex.  Tänk vad hemskt om inte mamma är där då! 

Nä, jag tycker inte det är ok!

Jag har barn själv, men skulle inte lämna dem på det sättet på kvällarna.

Syskon brukar ha rätt bra relation och även kunna trösta varandra. Jag är helt övertygad om att 4-åringen i fråga skulle bli tröstad och lugn av sitt storasyskon (om det är normala barn med normal syskonrelation och en normal familj).
  • Anonym (cc)
    Anonym (D) skrev 2014-07-01 16:11:22 följande:
    Hon brukar åka till ett motionsspår som ligger ca 10 min bort.  
    fast det förklarar inte hur hon kan vara 10min hemifrån om hon är 30min inne på ett spår som tar 1 timme, oavsett om hon fortsätter eller vänder och springer tillbaka så tar det ju mer än 10min iaf att komma hem.

Men iaf, en 11åring borde kunna ringa om något händer samt gå över till en granne och vuxen hjälp krävs.
  • Anonym (Inget problem)

Om det var en stabil och ansvarsfull elvaåring så hade jag också kunnat lämna fyraåringen med denna under en promenad. Bara 11-åringen är ok med upplägget så. Jag ser inte problemet. Jag lämnar min femåring med min nioåring hemma när jag går till affären. Visserligen är den bara 1 minut bort och barnen är vakna och kan gå till affären själva i värsta fall, men ändå.

• Virriga Vera
    Anonym (cc) skrev 2014-07-01 18:02:56 följande:
    fast det förklarar inte hur hon kan vara 10min hemifrån om hon är 30min inne på ett spår som tar 1 timme, oavsett om hon fortsätter eller vänder och springer tillbaka så tar det ju mer än 10min iaf att komma hem.

Men iaf, en 11åring borde kunna ringa om något händer samt gå över till en granne och vuxen hjälp krävs.
    Det kan ju vara att hemmet ligger i mitten av en cirkel.
  • Anonym (cc)
    Virriga Vera skrev 2014-07-01 18:13:24 följande:
    Det kan ju vara att hemmet ligger i mitten av en cirkel.
    fast ts säger ju att kompisen ÅKER till spåret, så även om det låg i mitten och hon sprang genom skogn så skulle det säkert ta mer än 10min iaf Flört
  • vampyria2

Jag sitter och funderar på om det är en sån där tråd där TS helt plötsligt visar sig vara väninnan...jag till hör de så kallade moraltanterna här på FL när det kommer till de här frågorna och har stångat mig blodig flera trådar om folk som lämnar sina små alldeles för tidigt ensamma hemma eller låter barnen gå ut själva för tidigt men det här är ju bara löjligt, varför skulle en så stor unge inte kunna ta hand om en 4 åring själv nån timme eller så?

När jag var lika gammal så passade jag min 10 månaders kusin när hanns mamma var i väg ibland och jag vet att jag tog väl hand om honom faktiskt.

Jag har själv ett barn som snart fyller 12 år och hon brukar passa sin lillebror som är 6 år, hämtar honom ibland i från skolan och är med honom nån timme innan jag kommer hem eller så åker de till mitt jobb och möter upp mig och jag litar fullt ut på henne, varför skulle hon inte klara av att göra det?

Vad är det du är orolig över?

• Anonym (jösses)

Själv blev jag lämnad ensam hemma då och då från att jag var ~4 år gammal, och inte led/lider jag av det. Ville jag inte med på utflykt, in till stan eller vad nu resten av fmailjen skulle hitta på så var mina föräldrar snälla nog att låta mig slippa. Det kunde handla om mellan kvarten till närmare två timmar. Likaså fick jag vara ute och leka ensam utan att någon vuxen prompt skulle vaka som en hök. 
    Nu bodde vi ute på landet, och jag var tvungen att tala om vart jag skulle innan jag drog iväg ensam och göra upp om när jag skulle vara tillbaks. Mina föräldrar talade alltid om vilken tid de skulle vara tillbaks när de och mina syskon åkte bort utan mig också så jag inte behövde oroa mig. 

Liksom. Vad är problemet? De barn du skriver om har till och med möjlighet att ringa sin mamma som inte är många minuter bort om något skulle hända. Inte för att jag kan begripa vad som skulle kunna hända heller... Ungar dör inte av att få visa att de klarar sig själva, inte av att gråta eftr mamma en stund, inte ens av en mardröm. Jävla curlande 

• Anonym (Hon är inte du, du är inte hon.)
    Tycker synd om barnen.
    Anonym (öh) skrev 2014-07-01 15:51:45 följande:

Jag tycker att man kan lämna ett mellanstadiebarn ensamma hemma en timme kvällstid OM barnet i fråga känner sig tryggt med det. Under förutsättningen att föräldern är anträffbar hela tiden och kan vara tillbaks hemma relativt snabbt.

Det är däremot kanske på gränsen till för ungt att låta ett mellanstadiebarn ta ansvar för vakna småsyskon under en längre tid (nån minut när man exempelvis snabbt springer ner till tvättstugan är ok kan jag tycka). Ett sovande småsyskon (som inte har för vana att vakna stup i kvarten) är en helt annan sak. Tror inte att ett barn far illa av ansvaret att behöva ringa hem föräldern och trösta och roa lite om småsyskonet skulle vakna.

Det känns som du är lite bajsnödig. Har du ens pratat med mamman i fråga? Jag misstänker att du själv förmodligen är (ofrivilligt?) barnlös eller en neurotiskt kontrollerande mamma.

Ja, jag och min väninna har pratat om det.  Men hon tycker inte det är några problem, eftersom hon alltid går att nå på mobilen, och 4-åringen brukar inte vakna.  Men den kan ju vakna efter en mardröm och vara ledsen, tex.  Tänk vad hemskt om inte mamma är där då! 

Det tycker jag inte alls att du ska göra, tycka synd om barnen alltså.
    Om 4-åringen sover så är det antagligen bara något som lär den stora att ta ansvar och får henne att växa som person.
    Samt att det bygger närhet och samhörighet mellan syskonen något dom kommer ha nytta av hela livet sen.
    Mamman går ju att nå och hon kan vara hemma snabbt om det är något.
    Jag ser inte problemet här, jag tycker du överreagerar och lägger dig i det du inte har med att göra.
  • Anonym (Hon är inte du, du är inte hon.)
    Tycker synd om barnen.

Jag tycker att man kan lämna ett mellanstadiebarn ensamma hemma en timme kvällstid OM barnet i fråga känner sig tryggt med det. Under förutsättningen att föräldern är anträffbar hela tiden och kan vara tillbaks hemma relativt snabbt.

Det är däremot kanske på gränsen till för ungt att låta ett mellanstadiebarn ta ansvar för vakna småsyskon under en längre tid (nån minut när man exempelvis snabbt springer ner till tvättstugan är ok kan jag tycka). Ett sovande småsyskon (som inte har för vana att vakna stup i kvarten) är en helt annan sak. Tror inte att ett barn far illa av ansvaret att behöva ringa hem föräldern och trösta och roa lite om småsyskonet skulle vakna.

Det känns som du är lite bajsnödig. Har du ens pratat med mamman i fråga? Jag misstänker att du själv förmodligen är (ofrivilligt?) barnlös eller en neurotiskt kontrollerande mamma.

Ja, jag och min väninna har pratat om det.  Men hon tycker inte det är några problem, eftersom hon alltid går att nå på mobilen, och 4-åringen brukar inte vakna.  Men den kan ju vakna efter en mardröm och vara ledsen, tex.  Tänk vad hemskt om inte mamma är där då! 

Nej du skulle inte göra det, men det kan ju bero på att ni inte är samma personer.
    Och att era barn inte är samma personer.
    Det som passar en, passar inte nödvändigtvis den andra.
    Tänk om hon skulle börja kritisera dig för att du väljer att inte lämna barnen,  det går att kritisera sånt också.
    Kan du inte bara respektera att hon känner sina barn bäst och vet bäst vad som funkar hemma hos dom.
  • Virriga Vera
    Anonym (cc) skrev 2014-07-01 18:17:49 följande:
    fast ts säger ju att kompisen ÅKER till spåret, så även om det låg i mitten och hon sprang genom skogn så skulle det säkert ta mer än 10min iaf Flört
    När jag hade hund så kunde jag vara ute med den i både en och 2 timmar och ändå inte vara längre än 10 minuter från hemmet. Mina promenader var som i en cirkel, men jag kunde stanna till på ett fält och träna i 30 minuter för att sedan promenera vidare för att stanna till igen och träna ett annat moment. o.s.v

• Whitetrash86
    Tycker synd om barnen.

Måste bara fråga.. varför skulle det vara hemsk om mamma inte var där?

När min son på 2år blir ledsen så går han in till sin syster som snart fyller 6år. 
    Jag minns att jag gick in till min 4,5år äldre bror när jag hade mardrömmar, att gå till mina föräldrar var det sista jag ville.

Jag tror nog din vän vet vad hennes barn kan och inte kan. Hur trygga dom är i sig själva och i varandra för att klara av enklare situationer helt utan mamma. Och i större ringa efter hjälp eller gå över till en granne.
  • Drottningen70
    Anonym (jösses) skrev 2014-07-01 18:45:54 följande:
    Själv blev jag lämnad ensam hemma då och då från att jag var ~4 år gammal, och inte led/lider jag av det. Ville jag inte med på utflykt, in till stan eller vad nu resten av fmailjen skulle hitta på så var mina föräldrar snälla nog att låta mig slippa. Det kunde handla om mellan kvarten till närmare två timmar. Likaså fick jag vara ute och leka ensam utan att någon vuxen prompt skulle vaka som en hök. 

Nu bodde vi ute på landet, och jag var tvungen att tala om vart jag skulle innan jag drog iväg ensam och göra upp om när jag skulle vara tillbaks. Mina föräldrar talade alltid om vilken tid de skulle vara tillbaks när de och mina syskon åkte bort utan mig också så jag inte behövde oroa mig. 

Liksom. Vad är problemet? De barn du skriver om har till och med möjlighet att ringa sin mamma som inte är många minuter bort om något skulle hända. Inte för att jag kan begripa vad som skulle kunna hända heller... Ungar dör inte av att få visa att de klarar sig själva, inte av att gråta eftr mamma en stund, inte ens av en mardröm. Jävla curlande 

Att lämna en 4 åring ensam hemma i två timmar är bara helt sjukt oansvarigt. Det är inte "snällt" att låta en 4 åring bestämma det själv utan bara extremt slappt och efterblivet. Att det "gick bra" handlar om tur snarare än kompetent föräldrarskap. Och det är bara tragiskt att du som vuxen fortfarande inte fattar vilka omsorgsbrister dina föräldrar utsatte dig för. Det sociala arvet i ett nötskal. Precis som vuxna som blev misshandlade som barn utbrister i tacksamhet över detta. Ett litet tips bara om du nån gång själv funderar på att göra samma sak med eventuella barn är att om socialtjänsten får veta detta så kommer barnet att omhändertas.

Och jo en del barn skulle dö om det var vanligt att folk lämnade sina 4 åringar ensamma hemma. Och de flesta av oss har lite större ambitioner än att barnet enbart ska "överleva"
  • vampyria2
    Anonym (jösses) skrev 2014-07-01 18:45:54 följande:

Hm fast att lämna en 4 åring ensam hemma är oansvarigt, är en stor skillnad på att lämna en 4 åring ensam hemma och på att 4 åringen har en snart 12 åring hemma som passar den.

Här börjar vi snacka om att vi curlar sönder våra barn, om vi inte kan ge ett så pass stort barn det ansvaret så är det nått som är väldigt fel, ett friskt barn i den åldern mår bra av att få ta lite ansvar faktiskt.
  • Anonym (jösses)
    vampyria2 skrev 2014-07-01 20:23:07 följande:
    Hm fast att lämna en 4 åring ensam hemma är oansvarigt, är en stor skillnad på att lämna en 4 åring ensam hemma och på att 4 åringen har en snart 12 åring hemma som passar den.

Här börjar vi snacka om att vi curlar sönder våra barn, om vi inte kan ge ett så pass stort barn det ansvaret så är det nått som är väldigt fel, ett friskt barn i den åldern mår bra av att få ta lite ansvar faktiskt.
    Drottningen70 skrev 2014-07-01 19:46:17 följande:

Att lämna en 4 åring ensam hemma i två timmar är bara helt sjukt oansvarigt. Det är inte "snällt" att låta en 4 åring bestämma det själv utan bara extremt slappt och efterblivet. Att det "gick bra" handlar om tur snarare än kompetent föräldrarskap. Och det är bara tragiskt att du som vuxen fortfarande inte fattar vilka omsorgsbrister dina föräldrar utsatte dig för. Det sociala arvet i ett nötskal. Precis som vuxna som blev misshandlade som barn utbrister i tacksamhet över detta. Ett litet tips bara om du nån gång själv funderar på att göra samma sak med eventuella barn är att om socialtjänsten får veta detta så kommer barnet att omhändertas.

Och jo en del barn skulle dö om det var vanligt att folk lämnade sina 4 åringar ensamma hemma. Och de flesta av oss har lite större ambitioner än att barnet enbart ska "överleva"
    Självklart menar jag inte att just den 4åring TS skriver om ska lämnas helt själv, jag menar inte att någon 4åring ska lämnas ensam hemma. JAG klarade av det fint, och mina föräldrar var väl medvetna om att det inte var något problem för MIG. Min två år äldre bror lämnades till exempel INTE ensam på det viset förrän flera år senare eftersom han inte hade klarat av det.
    Alla barn är givetvis olika, och jag är medveten om att det är "udda" att jag var ensam i den åldern. Jag menar ändå att jag inte tog skada av det, utan var lycklig att få vara min egen.

Jag menade att vissa barn klarar sig själva en stund betydligt tidigare än andra, och när jag skrev "curlande" syftade jag på just det som står i TS, som handlar om en 11- och en 4åring. TS vän vet nog mycket väl vad dennas barn kan och inte kan hantera, barnen har varandra och någon anledning för TS att oroas över barnens välmående ser jag inte.
  • Currykoalan

En elvaåring som har huvudet normalt påskruvat är det lugnt att lämna en fyraåring med.

• Stårschan

TS - har du pratat med elvaåringen så att du vet att han inte bara tycker att det är skönt att få lite lugn och ro utan mamma på kvällen? Jag förstår inte varför du utgår från att det är synd om en snart tolvåring för att han inte har full tillgång till mamman hela kvällarna. Ligger det mer bakom detta?

• humledummle

Hon kanske har en granne som 11 ska ring som extra vakt . Jag har lämnat min fyra åring med grannens 11 åring när jag o grannen skulle handla men då visste vi att 11 åringen är stor nog mogen alltså samt hade två grannar nära som stod som extra vakt :)

• Anonym (m33)
    Anonym (D) skrev 2014-07-01 15:36:07 följande:

Har en väninna som lämnar sina två barn ensamma hemma på kvällarna, när hon går ut med hunden.

Ibland tar hon korta promenader, men ibland är hon borta ca 1-1½ timme!

Tycker det är  oansvarigt!

Min väninna är helt ensamstående, och hennes äldsta barn är 11, fyller 12 i november.   Det minsta barnet fyllde 4 förra veckan.

Hon menar på att det stora barnet har mobil och kan nå henne, så kan hon vara hemma på 10-15 min.  Om det skulle hända något, som att det minsta barnet vaknar och är ledsen eller så...

Men jag tycker ändå inte det är ok.   En 11-åring ska väl inte behöva vara barnvakt åt en sovande 4-åring?

Hon kan ju ta betydligt kortare promenader med hunden, om hon vill, men hon förstår inte problemet.

Hon är inte oansvarig!Hon kan ha bett en granne kolla til sina barn under tiden och har med sig mobilen så att hennes barn kan nå henne.
  • kanskedetdu

har du seriöst inget bättre för dig ts,föreslår att du skaffar dig ett liv

• BymBym

När jag var 12 satt jag barnvakt hos andra för att tjäna lite pengar. De var tre barn varav en 1 år.... Vad är problemet?

Svar på tråden Oansvarig kompis?