• Anonym (14 kvadratmeter)

Vilken är den minsta ytan du bott på?

Som det står i rubriken- vilken är den minsta ytan ni bott på? Glad

Kan vara en etta, studentlägenhet, studentrum, ett rum som inneboende, ert gamla flick-/pojkrum.

Berätta gärna hur ni inredde, vilka möbler ni fick skippa osv.

Jag bodde i ett studentrum på ca 14 kvadrat under några månader. Hade inget kök, men jag hade eget badrum iaf (hade aldrig gått med på det annars). Jag hade plats för en säng (enkel), skrivbord också hade jag en garderob som ändå var helt ok i storlek.

Mitt gamla flickrum var också ganska litet, kanske under tio kvm.

• Svar på tråden Vilken är den minsta ytan du bott på?
  • Mithi

Minsta ytan jag bott på, bortsett från mitt gamla flickrum i familjehemmet, är 39 kvadratmeter. Det var en etta med riktigt kök och "sovalkov" i vardagsrummet. Man kunde sätta upp draperi för att avskilja sovplatsen från vardagsrummet. Jag kan inte påstå att vi avstod från något på grund av platsbrist.. Vi hade en 180 cm säng, en vanlig hörnsoffa och köksbord med 4 stolar.

Glömde ju säga att sommarstugan, stugan på kolonilotten och husvagn kan också räknas.

• Mithi
    Aileen Allannah skrev 2014-07-01 19:58:18 följande:

Ensam - 20 kvadrat i flera år.
    Med familjen - sex personer på ca 25 kvadrat.

Ja, jag undrar också hur?! Vår etta på 39 kvadrat kändes trång när man var fler än två. Vi hade en vän som övernattade och sov på en madrass på golvet och då fanns det inget golvutrymme kvar ALLS. Detta var ändå 14 kvadrat större så HUR fick ni plats 6 personer i en så liten bostad?! Förvånad
    Mithi skrev 2014-07-01 20:08:35 följande:
    Ja, jag undrar också hur?! Vår etta på 39 kvadrat kändes trång när man var fler än två. Vi hade en vän som övernattade och sov på en madrass på golvet och då fanns det inget golvutrymme kvar ALLS. Detta var ändå 14 kvadrat större så HUR fick ni plats 6 personer i en så liten bostad?! Förvånad
    Jag gissar att de bygger på höjden, våningssäng, loftsäng... Bäddsoffa.

Är det här en lägenhet eller en sommarstuga?
  • Aileen Allannah
    Bunny on speed skrev 2014-07-01 20:02:56 följande:
    Hur? Rent praktiskt.
    Mithi skrev 2014-07-01 20:08:35 följande:

Nu fattar jag inte heller hur det gick till, men vi var fyra barn och två vuxna och bodde så i ett år drygt. Vi byggde om huset och lånade en gäststuga under tiden. I sovrummet fanns en dubbelsäng, typ bara det. Där sov vi barn. I "vardagsrummet" som man klev rakt in i utifrån stod ett matbord och en bäddsoffa. Varje kväll flyttade mina föräldrar undan bordet så de kunde bädda ut soffan. Köket var så trångt att man bara kunde vara en person där. Dusch och toalett fanns i ett annat hus. Ibland hade vi kompisar som också sov över, men vi upplevde det aldrig som trångt, vi barn alltså. Mamma och pappa tyckte det var ruskigt skönt att få flytta till huset sen.
  • IsDimma
    Anonym (14 kvadratmeter) skrev 2014-07-01 19:56:06 följande:
    Ja, jag har också sett studentlägenheter med jättestora badrum, sedan är själva rummet ganska litet. Hur länge bodde du där? Glad
    Bodde där i 2.5 år nästan (flyttade dit i mitten av augusti och därifrån i slutet av december)
  • Anonym (Lillasyster)

En etta på 21 kvm. Under tonåren bodde jag en del hos min äldre syster. Funkade finfint, det enda som behövdes göra när jag kom dit var att plocka fram ett extra täcke från hennes garderob.

Hon hade en hall man bara kunde kliva in i, ett badrum med bara toalett och handfat (dusch fanns i källaren) och kokvrån... tja, kylen och det som hörde till stod bara i ett hörn i rummet. Tror inte det fanns ugn/spis, så hon köpte en bänkspis. Eftersom alla de ytorna tog upp så lite plats så verkade resten av rummet ganska stort. Hon hade en bäddsoffa (fungerade som säng), en tvbänk, ett litet köksbord med två stolar och en rätt så stor bur (hon hade gnagare). Mycket mer fanns det inte, men det var den bästa platsen på jorden just då!

• Nyfiken gul

inte en aning hur många kvadrat men uppskattat ca 15-17 

där bodde jag med mina två barn när jag var singel. 

Min 120 säng, äldsta sonens juniorsäng, en spjälsäng i min fotända. En stor byrå - gick i näshöjd på mig. En inbyggd garderob, ett handfat med tillhörande inbyggd spegel/förvaring, ett skrivbord.  Två leksakslådor. 
    I den ytan ingick också att jag  rullade in barnvagnen på kvällarna.  

Badrum delades med andra i huset (bodde i en stor disponentvilla  modell herrgård där dom tidigare rummen för anställda förvandlats till en-rumslägenheter.   Kök och allrum delades också.  Bodde som typ kollektiv fast var och en skötte sig själv. )

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • trolliz

Bor just nu på 25 kvadratmeter. Lycktvis har pojkvännen något större, sovrum iaf, lyx!

Anonym (Lillasyster) skrev 2014-07-01 20:24:11 följande:

En etta på 21 kvm. Under tonåren bodde jag en del hos min äldre syster. Funkade finfint, det enda som behövdes göra när jag kom dit var att plocka fram ett extra täcke från hennes garderob.

Hon hade en hall man bara kunde kliva in i, ett badrum med bara toalett och handfat (dusch fanns i källaren) och kokvrån... tja, kylen och det som hörde till stod bara i ett hörn i rummet. Tror inte det fanns ugn/spis, så hon köpte en bänkspis. Eftersom alla de ytorna tog upp så lite plats så verkade resten av rummet ganska stort. Hon hade en bäddsoffa (fungerade som säng), en tvbänk, ett litet köksbord med två stolar och en rätt så stor bur (hon hade gnagare). Mycket mer fanns det inte, men det var den bästa platsen på jorden just då!

Härligt med gästfrihet trots så litet utrymme. Glad Har haft flera kompisar som bott trångbott, men har alltid kännt mig välkommen ändå.
Svar på tråden Vilken är den minsta ytan du bott på?