• Anonym (14 kvadratmeter)

Vilken är den minsta ytan du bott på?

Som det står i rubriken- vilken är den minsta ytan ni bott på? Glad

Kan vara en etta, studentlägenhet, studentrum, ett rum som inneboende, ert gamla flick-/pojkrum.

Berätta gärna hur ni inredde, vilka möbler ni fick skippa osv.

Jag bodde i ett studentrum på ca 14 kvadrat under några månader. Hade inget kök, men jag hade eget badrum iaf (hade aldrig gått med på det annars). Jag hade plats för en säng (enkel), skrivbord också hade jag en garderob som ändå var helt ok i storlek.

Mitt gamla flickrum var också ganska litet, kanske under tio kvm.

• Svar på tråden Vilken är den minsta ytan du bott på?
  • BeanBag

Mitt flickrum var 20 m2 och det var nog den minsta ytan. Minsta boendet efter det var på 52 m2 som jag delade med min dåvarande kille/ nuvarande man.

• zZzZz

Minsta var när jag bodde hemma, hade stora vardagsrummet, sen efter jag flyttat hemifrån för 14år sen, så har jag aldrig haft mindre lägenhet än en 2rok ~60-70kvm... nuvarande är villa 5rok tvåplans, helt perfekt :)

• Anonym (Lillasyster)
    Anonym (14 kvadratmeter) skrev 2014-07-01 20:36:09 följande:
    Härligt med gästfrihet trots så litet utrymme. Glad Har haft flera kompisar som bott trångbott, men har alltid kännt mig välkommen ändå.

Absolut! Extra härligt när det är hos någon man kan stå ut med dessutom, haha. Finns det hjärterum så finns det stjärterum, stämmer så himla bra!

Just nu bor jag på 30 kvm själv och det är rena lyxen! Har dock offrat att ha en säng och en soffa för en oskön bäddsoffa, men med den får jag plats med en stor bokhylla och ett skrivbord. Det gäller att prioritera när man bor litet...

Anonym (Lillasyster) skrev 2014-07-01 20:41:04 följande:

Absolut! Extra härligt när det är hos någon man kan stå ut med dessutom, haha. Finns det hjärterum så finns det stjärterum, stämmer så himla bra!

Just nu bor jag på 30 kvm själv och det är rena lyxen! Har dock offrat att ha en säng och en soffa för en oskön bäddsoffa, men med den får jag plats med en stor bokhylla och ett skrivbord. Det gäller att prioritera när man bor litet...

Kolla upp om det finns någon bäddmadrass som passar din bäddsoffa Glad Slipper du ha ryggont.
  • Lorelei83

När ja pluggade på Högskolan på Gotland bodde jag i ett gårdshus på 17 kvadrat i två år. Precis vid botaniska trädgården och jättemysigt. Förutom de gigantiska spindlarna som också bodde där på sensommaren, tills de blev vräkta av min radar-spray. 

• Anonym (Student)
    IsDimma skrev 2014-07-01 19:52:28 följande:

Första studentrummet var på 15 kvm. Med ett gigantiskt badrum (säkert 6-7 av dom 15). Inget kök dock. Hade väl en säng, ett skrivbord, lite bokhyllor på väggarna och en fåtölj plus skrivbordsstol. Och en stor matta.

Anonym (14 kvadratmeter) skrev 2014-07-01 19:56:06 följande:

Ja, jag har också sett studentlägenheter med jättestora badrum, sedan är själva rummet ganska litet. Hur länge bodde du där?

Sorry, lite ot här men, Tydligen måste moderna studentrum ha ett visst antal kvm som badrum för att vara handikappanpassade. Här i stan byggdes för några år sen 500 nya studentrum i korridorer. Alla var 25 kvm med stora badrum. Hyran hamnade på ca 5000 kr, rätt saftigt men de var ju handikappanpassade Gud bevars! (OBS ironi..). Sen att bara två av rummen gick till handikappade studenter var ju en annan sak....
    Anonym (Student) skrev 2014-07-01 20:47:43 följande:
    Anonym (14 kvadratmeter) skrev 2014-07-01 19:56:06 följande:

Ja, jag har också sett studentlägenheter med jättestora badrum, sedan är själva rummet ganska litet. Hur länge bodde du där?

Sorry, lite ot här men, Tydligen måste moderna studentrum ha ett visst antal kvm som badrum för att vara handikappanpassade. Här i stan byggdes för några år sen 500 nya studentrum i korridorer. Alla var 25 kvm med stora badrum. Hyran hamnade på ca 5000 kr, rätt saftigt men de var ju handikappanpassade Gud bevars! (OBS ironi..). Sen att bara två av rummen gick till handikappade studenter var ju en annan sak....
    Jo, jag anade att det måste vara handikappanpassat, vilket iofs är bra, men de kan väl bygga mindre och billigare också? Men nåja.

Vilken stad var det? Femtusen låter väldigt mycket för en studentlägenhet?
  • Anonym (Student)
    Anonym (14 kvadratmeter) skrev 2014-07-01 20:52:20 följande:

Jo, jag anade att det måste vara handikappanpassat, vilket iofs är bra, men de kan väl bygga mindre och billigare också? Men nåja.

Vilken stad var det? Femtusen låter väldigt mycket för en studentlägenhet?

Uppsala så klart... Stan har haft bostadsbrist sen medeltiden. Man kan ta i princip vad som helst i hyra för ett studenrum...
    Anonym (Student) skrev 2014-07-01 20:56:16 följande:
    Uppsala så klart... Stan har haft bostadsbrist sen medeltiden. Man kan ta i princip vad som helst i hyra för ett studenrum...
    Bor själv i en av rikets tre största städer och inte ens här kostar lägenheterna så mycket. Jag hade nog hellre bott utanför staden och pendlat än gett så mycket i hyra.
Svar på tråden Vilken är den minsta ytan du bott på?