• Brumma

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Eleonor01 skrev 2014-07-02 06:41:51 följande:

Inte konstigt att det finns syskon bråk när föräldrarna favoriserar!! Antingen åker alla eller bara vuxna

Att favorisera är väl ändå inte att låta barnet på heltid vara med på heltid och barnet på halvtid vara med på halvtid.

Att favorisera vore ju att låta barnet på heltid bara "leva" på halvtid enbart för att barnet råkar ha ett syskon som inte är där heltid...

Eller föreslår du att barnet på heltid inte skall få göra ngt med sina föräldrar ALLS om syskonet inte är där just deb veckan?

Var deras gränsen? Utomlandsresor? Segelsemestrar? Tälta? Weekend hos släktingar? Grönalundsbesök?
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-07-02 06:36:07 följande:

Millimeterrättvisa i absurbum, självklart kan ni åka, er dotter har noll utbyte av resan, än så länge så är det en vuxenresa, ni kommer troligen göra vuxensaker. Dvs det är fortfarande inte en familjeresa, det är en vuxenresa.
    Frågan om det hade varit lika intressant om det varit en resa med tält i skogen, skulle inte tro detta, lustigt nog så är det just vid utlandsresor som barnen känner sig exkluderade, inte vid andra resor

Som så många gånger förr.

Tummen upp.
  • Brumma
    Anonym (Käre nån) skrev 2014-07-02 12:08:05 följande:

Ingen av barnen ska med i såna fall tkr jag... Favorisering på hög nivå hate it..

Sonen är väl lika mkt värd än dottern. Hur tänker du människa .

Skulle hatat dig om du var min styvmor.

Men dottern är inte lika mkt värd som sonen? Hennes liv skall pausas för att han är hos sin mamma? Som han förövrigt åker utomlands med varje år...
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 12:09:30 följande:
    Så du hade kunnat, utan att tveka, rest utomlands med bara ena sonen varje år?

Passat på att boka semesterresan just den veckan din son är hos sin pappa?

Varenda år?

Svarar du ja på den frågan så är du inte mycket till mamma och svarar du nej tycker jag du skall läsa igenom ditt eget inlägg igen och fundera på varför du svarade som du gjorde.

Du jämför liksom med en dag på ett äventyrsbad!?
    Min bonus mamma åker varje år på semester med sin dotter (min bonus). Sin son (annan pappa) lämnar hon hemma - VARJE ÅR - eftersom han åker på utlandsemester med sin pappa...

Sedan gör de ngt ihop under en vecka då de båda är hos mamma.

Båda barnen får en utomlandsemester och båda barnen får semester med mamman.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:15:53 följande:
    Så vart ska jag lämna min ammande elvamånaders tjej hade du tänkt? Och ska hon aldrig få åka utomlands då, bara för att hennes halvbror inte åker med oss för att hans mammas veckor krockar med den veckan? Han åker utomlands med sin mamma. Ska jag säga åt hans mamma att ta med min dotter då också eller?
    Nej. Självklart får mamman där ställa in sin resa oxå - för det blir ju orättvist att han får åka på en resa men inte hans syster..

Eller så ska han naturligtvis vara med på allt - han är ju skilsmässobarn och de skall sättas före i allt. Barn med sammanboende föräldrar behöver ju inget kul med bara sina föräldrar eftersom de bara ska vara tacksamma att föräldrarna lever ihop. Det gör ju inget om de pausar livet varannan vecka - de har ju båda sina föräldrar!!!

OBS ironi...
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 12:16:33 följande:
    Här verkar det vara den enda resan familjen gör varje år och samma barn får stanna hemma varje år.

Du brukar ha vettiga inlägg så jag är förvånad över ditt svar i denna tråd.
    Jag har inte uppfattat att de inte gör ngt extra under de fyra veckor de har pojken.

Jag tycker det är självklart att man planerar in ngt roligt BÅDE när man har bonus och inte har bonus.

Men man ska inte behöva avstå från att göra ngt bara för att bonus inte är där de veckorna. Jag hoppas ju att de gör ngt extra kul när pojken är där också såklart.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:21:29 följande:
    Har det slagit dig att vi bara har RÅD med en vecka varje år?

Vi skulle säkert ha råd med ytterligare en semester varje år, om vi la undan de 1500:- som mamman får i "underhåll" varje månad, av oss. Men det skulle förmodligen resultera i att sonen inte fick sin årliga utlandssemester med sin mamma.
    Där gäller det ju att prioritera.

För det första - varför betalar ni underhåll om ni har honom vv?

Ni har även rätt till halva barnbidraget. Har ni inte det nu så begär det o spara. Det lan ju hjälpa.

Jag står fast vid att man inte slutar leva varannan vecka - fast då får man ju självklart se till att "leva" ibland även de veckorna sonen är där... Även om ni inte har råd varje år så kanske det går att åka varannat år?
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:28:36 följande:
    Det är som sagt tack vare oss som mamman har råd att åka en, två ibland till och med tre veckor utomlands!
    Fast det är inte er sak att se till,,. Nu klappar du dig lite väl mkt på axeln..

Om det är vad som hindrar er att även åka på en gemensam semester så får ni ju naturligtvis prioritera er familj.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:38:33 följande:
    Detta är vår enda utlandssemester, men samtliga fyra veckor som sonen är med oss, så är det fullt ös i princip varje dag, och har så alltid varit.
    Fast fullt ös är inte samma sak som utlandsemester.

Som sagt. Man pausar inte livet vv. Men man lägger upp planeringen då vv barnet iallafall ibland får vara med. Rent spontant då så borde ni ju se till att göra en resa iallafall vartannat år med honom.

Om du tar mitt första inlägg så skrev jag att det är att favorisera om man enbart planerar efter varannanvecka barnet. Det är ju lika mycket favoriserande att enbart planera efter varje vecka barnet...

Skall det inte bli favoriserande får det planeras ibland efter vv barnet o ibland efter heltidsbarnet. För båda andra alternativen är ju favoriserande åt NÅGOT håll...
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:41:03 följande:
    Vi har gemensamt bestämt att ge mamman 1500:- i underhåll, samt låta henne ha hela barnbidraget. Hon har en knaper lön och vi har två halvbra. Vi har ett bra samarbete, helt enkelt.
    Och det är ju bra - om ni klarar av det. Men då kan ni inte använda det som ursäkt för att SJÄLVA inte ha råd att åka med pojken oxå. Speciellt inte om mamman pga det har råd att åka ibland två/tre veckor?

Då kan ekonomin inte vara SÅ illa...
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!