• Brumma

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Anonym (Kom igen) skrev 2014-07-02 12:48:14 följande:
    Jag tycker att du verkar vara en fin bonusförälder med en sund inställning till vad din roll innebär. Jag tycker också att ni kan åka utan hans son eftersom det inte ens är er vecka med honom. Ni gör väl mycket annat kul de andra fyra veckorna, era liv fortsätter trots att han är hos mamman. Ni gör som ni gjort nu i nio år, det vore bara konstigt om ni skulle ändra på det för att ni fått ett gemensamt barn också. Men känn av om pojken tycker att detta känns jobbigt så tar ni ett snack med honom helt enkelt.

Svärmor har ingenting med detta att göra, även om tanken är god. Så länge du, din man och sonens mamma fortfarande trivs med fördelningen av veckorna ska ni givetvis fortsätta. Den veckan ni åker på semester gör han säkert något roligt med mamman. Ni kan ju inte "ta" hennes vecka bara för att ni gör något roligare(?) heller, det är inte det som avgör vem som ska spendera tid med barnet, tiden med mamman är också viktig.

Visst ammar du fortfarande och det har ju sin del i att ni måste ta med henne, men även när hon är äldre bor hon heltid hos er och ska självklart följa med. 
    Jag håller med.

Det viktigaste är att känna in vad pojken själv känner. Inte ta för givet efter hur vi vuxna resonerar. Och inte besluta just nu för hur all framtida semester skall se ut.

Pojken kanske tycker uppdelningen är superbra. Han får en ordentlig semesterresa med sin mamma. Hos er får han allt annat kul som gröna Lund och liknande. Om ni väljer att ändra nuvarande upplägg så kanske han inte får ngn semesterresa med mamma och grönalundsbesöken (o allt annat sommarlovskul som kostar) försvinner oxå. Istället får han EN utomlandsemester,.. Det är ju MYCKET möjligt att en elvaåring faktiskt föredrar att dela upp det och på det sättet få "mer" :)

I år är det självklart att er dotter följer med. Hon är fortfarande väldigt liten och det kommer inte vara en speciellt barnanpassad resa (iallafall inte barnanpassad efter en elvaåring). Även nästa år känns det självklart att hon följer med.

Sedan är det väl inte svårare än att känna av, prata med killen och hans mamma. Har ni bra samarbete så kan man ju med fördel diskutera hur ni gemensamt - ni, pojken o mamman vill att det skall se ut framöver.

Märker mamman att han tar illa upp tex? Då utvärderar ni o ändrar. Är han nöjd - kör på.

Nästa år är han dessutom tolv och förstår vad han vinner respektive förlorar om ni lägger om planen om ni pratar med honom om det.
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:56:41 följande:
    Hur vi valt att lägga upp ekonomin och aktiviteterna, angår varken dig eller någon annan.

Jag kan för övrigt säga att maken begav sig ut förut då jag var så upprörd över denna debatt. Han har ringt sonen och lagt fram läget. Alldeles för en stund sedan kom hem och sa att sonen INTE vill ändra sitt sommarlov pga hans lillasyster. Han vill alltså INTE följa med oss, utan istället vara med sin mamma, m&m samt f&f. Han vill att allt ska vara som det alltid har varit. Enligt maken kände han sig mer hotad av att få sitt sommarlov förstört nu, pga sin lillasyster.

Slutet gott, allting gott. (Maken har fö förbjudit mig att nånsin läsa- och absolut INTE skriva mer på faniljeliv). ;)

Nu ska jag ro om familjen!

Peace and Love!
    Vad bra. Precis vad jag föreslog i nästa inlägg ;)
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 13:01:26 följande:
    Men att bränna hela semesterbudgeten varje år och alltid lämna ett av dina barn (samma barn varje år) hade inte varit något problem för dig?

Skulle du kunna resonera likadant med födelsedagar? Ena barnet får presenter för hela årets budget för presenter och den andra ritar du en teckning till. Samma barn varje år?
    Nu läste du inte riktigt vad jag skrev va? För jag skrev precis tvärtom det du svarade på...
  • Brumma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 13:07:25 följande:
    Maken har pratat med honom och han menade på att sonen missuppfattat till en början och först trott att hans sommarlov skulle bli förstört nu pga lillasyster.

Sonen vill ha sina sommarlov som de alltid har vart. Och jag förstår honom - han har det superlyxigt (MYCKET bättre än vårt gemensamma barn NÅNSIN kommer att få, kan tilläggas).
    Bra. Jag anser det viktigt att inte planera efter ett barn. Utan att båda tas med - MEN att det även är möjligt att fortsätta leva och planera även när en del av familjen inte är med. Och att man planerar utefter vad som är bäst för familjen.

Mår pojken bäst av att få följa med? Då fixar man det på ngt sätt - att det hände ibland. Mår pojken bäst av att fortsätta som han är van vid - då försöker man fixa det.

Att utgå från att man VET att pojken blir lidande tycker jag är fel - bättre att utgå från vad pojken faktiskt VILL ;)
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 13:04:14 följande:
    Nu börjar jag känna igen dig och håller helt med!

Du kanske hade missat att han aldrig fått åka med?
    Jag hade missat det ja. Jag hade även missat att han, pga det, har möjlighet att både få åka på utlandssemester (med sin mamma) OCH få göra massa roliga kortare aktiviteter. Denna möjlighet försvinner om de ändrar upplägget.

Eftersom både TS, TS man, pojkens mamma och framför allt pojken, är nöjd med upplägget ser jag inga problem med att fortsätta som tidigare.

Det och att fortsätta ha en dialog med pojken och känna av hur han mår i det hela även o framtiden.

Känner du igen mig fortfarande? ;)
  • Brumma
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 13:14:08 följande:
    Jag såg det sen och skrev ett nytt svar till dig.
    Såg det med ;)

Att ta hänsyn och inkludera ngn i en familj är inte att se till att alla gör samma saker och är med på allt.

Det är att titta på varje familjemedlems behov och önskningar och försöka göra det bästa utifrån hur situationen ser ut.
  • Brumma
    Hedgehog skrev 2014-07-02 19:09:31 följande:

Men, menar du att sonen, hans son, inte är med i ert "VI? Du måste ha missat något när du inledde en relation med en man som redan har barn. Du skulle köpt hela paketet eller struntat i den relationen, tycker jag. Självklart ska även hans barn sedan tidigare med på resan...! Hans syskon får följa med men inte han? Hur tror du det kommer kännas? 

Nej, man måste inte "köpa hela paketet". Även föräldern har "köpt paketet" att leva med ngn som inte delar föräldraskapet till ens barn.

Förövrigt - hur det kommer kännas? Tja. Pojken VILL inte ändra upplägget. Han var orolig för att det skulle ändras och att han inte längre kunde ha utomlandsemester med mamma (ngt mamman inte kunnat ha om upplägget var annorlunda) och ha fyra veckors semester med pappa fyllt med "skoj".
  • Brumma
    Agdaa skrev 2014-07-02 19:34:18 följande:

Självklart ska sonen med! Ni är ju en familj. Stackars kille som inte får följa med för den elaka styvmodern! :(

Vad säger din man?

Mannen, mamman OCH pojken vill fortsätta med upplägget att haj inte följer med...

Såååå. Elak styvmor, elak pappa o elak mamma som låter pojken få som han önskar....
  • Brumma
    Lord Hans skrev 2014-07-02 20:50:04 följande:

Ta med båda ungarna eller lämna dem hos farmor/mormor. Är du svagbegåvad eller allmänt förståndshandikappad?

Trevlig du är då... Och vad moget av dig att gå till personangrepp... Du hade inget bättre argument? Eller tröt bara skrivförmågan?
  • Brumma
    Lord Hans skrev 2014-07-02 20:57:34 följande:
    Det var nog skrivförmågan som tröt för tillfället. men vad rör det dig?
    Påhopp borde väl röra alla... Speciellt som du skriver i känsliga rummet - du kanske skulle ta och läsa reglerna om hur man bör bete sig härinne?
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!