• Brumma

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Anonym (ta med sonen) skrev 2014-07-03 11:26:18 följande:

Kan väl inte vara en stor sak att bya sommarvecka med mamman och ta med sonen? Om han är 11 nu så kommer det ändå bara handla om några år som han vill följa med. Dvs 4-7 veckor av era liv.

Men... Mamman vill inte byta - än viktigare - SONEN vill inte byta. Han vill att sommarlovet skall vara upplagt som det alltid varit!
  • Brumma
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 14:17:20 följande:
    Nej. Bara för att det handlar om vuxna människor så verkar det ska vara annorlunda.

I er värld verkar grabben ska bestraffas för att hans föräldrar inte klarade av att hålla ihop. Han ska fan inte tro att han är lika självskriven medlem i båda familjerna. Har han fått en TV hos mamma så får han vara utan hos pappa. Har han fått julklappar av pappa så ska han kanske inte få några av mamma. Så verkar ni resonera. Hur kan det bli hans fel att hans föräldrar var för inkompetenta för att hålla ihop?
    En jobb resa är inte att jämföra med en familjesemester. En mer logiskt jämförelse hade väl varit att säga att pojken inte fick följa med pga att han varit på skolresa...

Och nu är det ju inte därför han inre får åka med. Men OM de ska ändra semestern så att han åker med så finns inte möjligheten att han åker med mamman - eftersom hon enbart har råd för att TS o hennes sambo betalar underhåll till mamman (trots vv boende), samt låter henne behålla underhållet. För att ha råd med ännu en semesterresa (för den de åker på ställs inte in. Det alternativet finns inte då det är en köpt andelslägenheter med kontrakt) så skulle alternativet vara att sluta betala mamman och kräva halva underhållet. Vilket fått konsekvensen att mamman o pojken inte kunnat åka på sin årliga semesterresa samt att han inte fått göra alla andra sommarlovsgrejer (gröna Lund mm) eftersom mamman inte vill gå på sådant och TS o hennes sambo hade inte haft råd att göra det oxå...

Ett litet vidare perspektiv hade varit önskvärt i den här tråden...
  • Brumma
    Anonym (Barnen kommer först) skrev 2014-07-03 15:46:48 följande:

Är ni medvetna om att ett barn ser det sällan som 2 familjer. Ni allihopa är deras familj. singular.

Den är bara mycket större än den som man ser på ena "sidan"förälder.
    Det är de vuxna som separerar och tar avstånd från varandra - inte barnen.

Skilsmässobarn har EN familj. som består av mamma-pappa-syskon- blonusföräldrar- bonussyskon- (beroeende på ålder) bonus mor/far-föräldrar.

Det kallas regnbågsfamilj.

Att resonera "vi" och "dem" kan göra att ett barn inte känner sig hemma någonstans.

Ingen kräver att TS ska älska bonus på samma sätt som bio.
    Men att se bonus som en faktisk del av familjen. Att det skall vara rättvisa och gemenskap - utan särskiljning - är ett ansvar.

Nu har kanske ngn annan redan svarat - men en regnbågsfamilj är en familj med samkönade föräldrar..

Det där med familj. Jo, min bonus har två familjer. Tre föräldrar och tre syskon. Men uppdelat i två familjer.

Man kan älska sin bonus och anse att bonus tillhör familjen utan att anse att hon/han behöver vara med på allt....

OCH man kan ibland tycka det är skönt att få vara bara "lilla" familjen... Som sagt - jag älskar min bonus och det henne som en självklar del av vår familj. Hon har ändå varit en del av mitt liv nästan hela SITT liv ;)

Men ibland tycker jag om att få vara bara med min man och MINA barn. Det måste få liv att vara så - ja, jag har valt min man och hans barn - men han valde mig som inte var mamma till hans barn. INTE MAMMA ÅT HANS BARN!

Rättvisa och gemenskap innebär inte per automatik att man är med på allt. Det är mycket mycket mer än så..
  • Brumma
    mamaleona skrev 2014-07-03 17:42:43 följande:

Nu har inte jag läst hela tråden. Även jag har levt nyfamiljsliv med dina, mina o vårt barn (över tio ÅR). Jag förstår ts faktiskt. Vi har rest mycket - vår gemensamma dotter på tio år har rest söderut ca 11ggr redan. Ibland bara vi tre, ibland har nån av våra äldre kommit med, både hans o nån av mina, ibland min äldre dotter enbart osv osv. Ingen har någonsin ansett detta fel, ibland har man inte haft råd, någon har haft läger, sommarjobb el enbart inte velat komma med. Och??? Klart man kan resa i olika konstellationer, liver är inte rättvist o kommer aldrig o bli det. MEN en sak jag undrar över är varför ni inte åker ut o äter då mannens son är där, eller gör spontana grejor (kryssning ex) som du skrev, det lät att sådant sysslar ni inte med när han är där? DET låter lite fel i mina öron.

Det gör dom. Dom gör massor av sådant som kille älskar när han är hos dem.

Men eftersom många här i tråden anser att nu när de fått ett barn till kan de inte göra något "extra" om inte sonen råkar vara hos dem just den veckan.

Ergo - de kan inte längre göra ngt spontant när sonen är hos sin mamma, enbart när han är hos dem...

Vilket ju blir helt knas ;)
  • Brumma
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 21:04:38 följande:
    Varför drar ni upp den ekonomiska förmågan? Ts skriver inget om att pappan inte har råd att ta med grabben. Det sitter i viljan att lösa problemet så att även grabben kan få följa med utomlands något år.
    Jo. Eller rättare sagt - de har köpt denna vecka och har kontrakt på den. Den går inte att flytta. Mamman byter inte vecka eftersom det funkar bäst för henne såhär. För att ta med sonen på en resa krävs att de gör en extra resa och det har de inte råd med.

De SKULLE kunna ha råd med det om de slutar betala underhåll o kräver halva barnbidraget - fast då skulle inte mamman ha råd att åka på semester istället...
  • Brumma
    Tuggben skrev 2014-07-03 21:30:22 följande:

Ja herregud TS, vad elakt tänkt! Varför ska inte pojken få följa med? Ska ditt ego få förstöra hans relation till er?

J*kla styvföräldrar.

Jäkla styvföräldrar?

Än mamman o pappan då? De vill ju fortsätta med dagens upplägg. Inte bara TS och SONEN!
  • Brumma
    otto z skrev 2014-07-03 21:25:23 följande:
    (Men fatta läget!!) Det är ingen ide. Du kan lika gärna ge dig på en gråsten. Det här är en narcissistisk pajas. Alltså inget troll utan en tvättäkta idiot. 
    Som att prata med en vägg ungefär...
  • Brumma
    Anonym (Mean) skrev 2014-07-03 22:00:07 följande:

I vilket inlägg skriver Ts att pappan betalar underhåll och inte får halva barnbidraget?

Att kunna göra förändringar i framtiden måste man naturligtvis vara öppen för när man har barn....

"Visa endast" är en bra knapp...

Att göra förändringar visst, men just nu är situationen som den är. TS, hennes sambo och pojkens mamma har gemensamt gjort ett upplägg av semester och sommarlov för att pojken skall få ut så mkt av det som möjligt. Både utomlandsemester och annat roligt. Med ett annat upplägg kanske det inte längre är möjligt att ge honom "allt".. VARDÖR är det nödvändigtvis en dålig sak?
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 11:07:49 följande:

Maken betalar underhåll på 1500:-, trots att han inte behöver betala ens en krona.

Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:21:29 följande:

Har det slagit dig att vi bara har RÅD med en vecka varje år?

Vi skulle säkert ha råd med ytterligare en semester varje år, om vi la undan de 1500:- som mamman får i "underhåll" varje månad, av oss. Men det skulle förmodligen resultera i att sonen inte fick sin årliga utlandssemester med sin mamma.

Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:41:03 följande:

Vi har gemensamt bestämt att ge mamman 1500:- i underhåll, samt låta henne ha hela barnbidraget. Hon har en knaper lön och vi har två halvbra. Vi har ett bra samarbete, helt enkelt.

Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 13:02:51 följande:

Vi ger mamman 1500:- i månaden samt hela barnbidraget för att hon ska kunna ha råd att ta sonen på semester till hemlandet.

HÄR HAR DU, MEJA:

• Brumma
    otto z skrev 2014-07-03 22:13:30 följande:
    Det står klart och tydligt i ett av inläggen men tvivlar starkt på att du kan ta till dig detta. Det gör ju liksom ingen skillnad för dig eftersom du inte är normalt funtad.
    Står tillomed i flera av inläggen... Men ja, det var ju det där om att prata med väggar... De är inte direkt kända för att kunna ta emot och behandla information ;)

Dock - smäll på fingrarna - inga personliga påhopp!!
  • Brumma
    Anonym (Johanna) skrev 2014-07-03 22:21:25 följande:
    TS är nog något av det egoistiska jag läst. Och därefter verkar du komma.
    Haha. Jodå, visst...

Jag väljer dock att fortsätta leva på mitt "egoistiska" vis, tillsammans med min man, mina biologiska barn samt min bonus som jag ser som min dotter... Jätte ego...
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!