Inlägg från: nanneN |Visa alla inlägg
  • nanneN

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Bostadsrätt, givetvis.
    En bostadsrätt är en investering, chansen är god att du minst får tillbaks dom pengar du lagt ut den dag du säljer. En hyresrätt är som att kasta pengar i sjön, allt du betalar är borta och du får inte tillbaks en krona den dag du flyttar.

• nanneN
    Aniiee skrev 2014-07-03 16:17:24 följande:

betalar 3 kronor i månaden för att när som helst få tillgång till "fritidslokal" (där man kan hålla hyfsat stora fester om man har lust), får hyra gästlägenhet och -parkering om man har släktingar på besök för en billig summa, rabatt på hemförsäkringen, osv osv osv...... nu ska de undersöka om de kan få något avtal om billig fönsterputs för alla som bor högre än två våningar också.....

Det du nämner är mer eller mindre standard i varenda bostadsrättsförening jag någonsin kommit i kontakt med.
    Förutom det där med hyra gästlägenhet och parkering då, det brukar alltid vara gratis. Samma med lokal för fester och liknande, det har väl nästan alla föreningar och det är väl mycket sällan det kostar något.
  • nanneN
    athanatos skrev 2014-07-03 16:28:32 följande:
    Verkligen inte, många bostadsrätter är verkligen inga investeringar idag. Många av de bostadsrätter som byggs idag är så dåliga att de inte kommer gå att sälja alls om kanske så tidigt som 25 år.

Så nej det skulle jag inte göra, först skulle jag ta reda på hur bostadsrättsföreningen mår. Kan det vara så att deras avgifter är alldeles för låga och måste höjas i framtiden för att huset ska kunna klara sig. I båda fallen skulle jag också kolla vilket skick är huset är i och om det kommer krävas omfattande underhåll snart.
    Spelar ingen roll. Då den största utgiften på en bostadsrätt oftast är lånet så betalar du ändå "till dig själv" genom att ditt lån minskar med tiden. Säljer du bostadsrätten för hälften av vad du betalade för den är chansen ändå god att du på en så pass lång tid som 25 år amorterat så pass att du ändå kommer ur affären med pengar över.
    Detta förutsätter givetvis att man amorterar och inte bara står och betalar räntan, men eftersom man måste vara myndig för att köpa en bostadsrätt så tar jag för givet att viss intelligens finns.

I en hyresrätt så försvinner 100% av pengarna. Ingenting går tillbaks till dig själv i form av amortering, värdeökning eller investering. Bor du en en lägenhet där hyran ligger på 6000 i månaden i 25 år så har du betalat nästan 2 miljoner i hyra och du kommer inte att få ett enda öre av hyresvärden som tack när du flyttar.
    Lägg 6000 i månaden på en bostadsrätt och jag garanterar att du kommer ut några hundratusen rikare i slutänden.
  • nanneN
    Aniiee skrev 2014-07-03 16:43:17 följande:
    Men å andra sidan så har man fått tapeter, fönster, dörrar, vitvaror, (och allt kringarbete), "betald" värme (de flesta), en del får "betalda" tv-kanaler och internet...... och framför allt: sinnesro, som man inte får i en BR där man måste engagera sig lite mer i trappskötsel och skottning och sånt.
    Men vad är det för bostadsrättsföreningar ni varit i kontakt med egentligen?
    Att värme ingår i avgiften trodde jag var standard överallt. Att tv och internet ingår måste ju vara väldigt vanligt idag.
    Skottning och gemensamma utrymmen sköter föreningen, att engagera sig i detta är frivilligt.

Visst, tapeter och vitvaror får man stå för själv, men det ger ju även fördelen att man kan byta till vad man vill och när man vill. Dessutom är ju varje form av renovering i bostadsrätten en investering eftersom du antagligen höjer värdet på bostadsrätten vid en eventuell försäljning.
  • nanneN

För att få en lite mer rättvisande vinkel på diskussionen så kan jag väl snabbt förklara hur en typisk bostadsrättsförening ser ut.

Jag betalar ca 4000 kr i avgift för ett radhus på 115kvm.
    I detta ingår garage med motorvärmare, parkeringsplats, fri tillgång till en kvarterslokal med festlokaler, pingisbord, ett litet gym, bastu och ett övernattningsrum med fyra bäddar, samt tvättstuga.
    TV och internet ingår i avgiften, likaså snöskottning, gräsklippning, städning av gemensamma områden/lokaler, sophämtning och liknande tjänster.
    Jag ansvarar själv för all invändig kosmetisk renovering, såsom målning och tapeter, samt vitvaror. Värme, el, vatten och avlopp är föreningens ansvar, likaså allt externt underhåll såsom fasad, fönster och ytterdörrar.
    Förutom avgiften så har jag ett lån som med en ganska kraftig amortering kostar mig ca 2000:- i månaden, så totalt har jag en boendekostnad på 6000:- i månaden för ett tvåplans radhus med egen gräsmatta, förråd, garage och fri tillgång till dom flesta bekvämligheter. Detta är i en av Sveriges större städer och ca 10 minuter med bil från stadskärnan.

Även om man bortser från att det med stor sannolikhet rent ekonomiskt är en fördel med bostadsrätt, så har jag svårt att se att en hyresrätt skulle kunna matcha detta med samma månadskostnad.

• nanneN
    Lattjo skrev 2014-07-04 09:42:42 följande:

Jag vill hyra. Älskar att bara ringa värden när något händer. Jag har iofs en galet bra värd som verkligen tar hand om sina hus både invändigt och utvändigt och sällan är svår när man behöver hjälp.

I min killes brf-hus är det typ bara vatten och värme som ingår i avgiften. Min kille sköter hela trädgården som är väldigt stor. Dom får städa trapphuset själva för att så många är snåla och tycker att städning varje dag ska vara gratis typ.

Städdagarna var en jävla röra som jag fick komma hit och styra upp (jobbar med fastighetsskötsel och har gjort i 15 år så jag har mer erfarenhet av brf än någon i det här huset). Förut skötte jag trappstädningen mot betalning men slutade när det ringdes var och varannan dag för några grässtrån i entrén. Jag skulle såklart göra allt extraarbete gratis.

Efter årsstämman insåg jag att det här med bostadsrätt inte är för mig. Så mycket tjafs för ingenting. Tacka vet jag hyresrätter :)

Det där låter som att det är en väldigt dåligt skött förening.
    Då får man antingen ta tag i det, engagera sig i föreningen, gå med i styrelsen och styra upp det, eller så släpper man det och letar reda på en förening som fungerar.

Att döma ut hela konceptet med bostadsrätt baserat på att en enda förening inte fungerar är inte vidare korrekt.
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?