• frankw

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Funderar på bostadsrätt men har hört mycket illa om det på många plan. Tacksam för era tankar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?
  • Butterscotch

Jag får nog säga ja, begränsningarna i en hyresrätt är för stora (om man inte lyckas hitta en alldeles perfekt lägenhet, men det är ju inte så vanligt). Jag gillar att göra om så att det blir som jag vill ha det. Å andra sidan vore det skönt att slippa lån och att vara med i styrelsen hela tiden

• nanneN

Bostadsrätt, givetvis.
    En bostadsrätt är en investering, chansen är god att du minst får tillbaks dom pengar du lagt ut den dag du säljer. En hyresrätt är som att kasta pengar i sjön, allt du betalar är borta och du får inte tillbaks en krona den dag du flyttar.

• fluu

Skulle inte välja bostadsrätt. Jag gillar att slippa lån och att hyresvärden sköter det mesta och går något sönder är det inte vi som betalar. Nu må vi ha en underbar hyresvärd, men ändå...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee

Nixpix. Never ever. Jag håller med fluu, jag vill inte ta lån (att det är en investering skiter jag i..... det är inte säkert att det är sant om 10 år), jag vill slippa bekymra mig om frysen pajar, få gratis omtapetsering och gratis ny ky och frys och spis var 12 år, betalar 3 kronor i månaden för att när som helst få tillgång till "fritidslokal" (där man kan hålla hyfsat stora fester om man har lust), får hyra gästlägenhet och -parkering om man har släktingar på besök för en billig summa, rabatt på hemförsäkringen, osv osv osv...... nu ska de undersöka om de kan få något avtal om billig fönsterputs för alla som bor högre än två våningar också.....

Ja.... hittar man rätt hyresvärd så är det värt det.....

You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • WilliamsMom

Jag skulle välja BR framför HR alla gånger, då en BR (oftast) är en investering, vilket en HR inte är.

Jag bor själv i ett BR-radhus och trivs som fisken. För mig är just ett BR-radhus bättre än ett radhus med äganderätt, då jag varken kan något om tak, fasad, skorsten, osv, osv, osv. - Jag sköter om insidan samt mina uteplatser (en på framsidan och en på baksidan), så tar bostadsrättsföreningen hand om allt yttre underhåll som jag inte kan något om. ;)

• WilliamsMom
    WilliamsMom skrev 2014-07-03 16:23:57 följande:

Jag skulle välja BR framför HR alla gånger, då en BR (oftast) är en investering, vilket en HR inte är.

Jag bor själv i ett BR-radhus och trivs som fisken. För mig är just ett BR-radhus bättre än ett radhus med äganderätt, då jag varken kan något om tak, fasad, skorsten, osv, osv, osv. - Jag sköter om insidan samt mina uteplatser (en på framsidan och en på baksidan), så tar bostadsrättsföreningen hand om allt yttre underhåll som jag inte kan något om. ;)

Jag kan tillägga att jag inte har några lån på min bostad och har aldrig haft det heller. Köpte kontant då det inte var alls dyrt (inga Sthlmspriser här inte). ;)
  • nanneN
    Aniiee skrev 2014-07-03 16:17:24 följande:

betalar 3 kronor i månaden för att när som helst få tillgång till "fritidslokal" (där man kan hålla hyfsat stora fester om man har lust), får hyra gästlägenhet och -parkering om man har släktingar på besök för en billig summa, rabatt på hemförsäkringen, osv osv osv...... nu ska de undersöka om de kan få något avtal om billig fönsterputs för alla som bor högre än två våningar också.....

Det du nämner är mer eller mindre standard i varenda bostadsrättsförening jag någonsin kommit i kontakt med.
    Förutom det där med hyra gästlägenhet och parkering då, det brukar alltid vara gratis. Samma med lokal för fester och liknande, det har väl nästan alla föreningar och det är väl mycket sällan det kostar något.
  • athanatos
    nanneN skrev 2014-07-03 16:08:15 följande:

Bostadsrätt, givetvis.
    En bostadsrätt är en investering, chansen är god att du minst får tillbaks dom pengar du lagt ut den dag du säljer. En hyresrätt är som att kasta pengar i sjön, allt du betalar är borta och du får inte tillbaks en krona den dag du flyttar.

Verkligen inte, många bostadsrätter är verkligen inga investeringar idag. Många av de bostadsrätter som byggs idag är så dåliga att de inte kommer gå att sälja alls om kanske så tidigt som 25 år.

Så nej det skulle jag inte göra, först skulle jag ta reda på hur bostadsrättsföreningen mår. Kan det vara så att deras avgifter är alldeles för låga och måste höjas i framtiden för att huset ska kunna klara sig. I båda fallen skulle jag också kolla vilket skick är huset är i och om det kommer krävas omfattande underhåll snart.
  • Aniiee
    nanneN skrev 2014-07-03 16:26:23 följande:
    Det du nämner är mer eller mindre standard i varenda bostadsrättsförening jag någonsin kommit i kontakt med.
    Förutom det där med hyra gästlägenhet och parkering då, det brukar alltid vara gratis. Samma med lokal för fester och liknande, det har väl nästan alla föreningar och det är väl mycket sällan det kostar något.
    Och jag har inte träffat på det i någon bostadsrättsförening (känner dock bara fyra som bor i varsin olika förening). Så det är nog lite olika.....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • nanneN
    athanatos skrev 2014-07-03 16:28:32 följande:
    Verkligen inte, många bostadsrätter är verkligen inga investeringar idag. Många av de bostadsrätter som byggs idag är så dåliga att de inte kommer gå att sälja alls om kanske så tidigt som 25 år.

Så nej det skulle jag inte göra, först skulle jag ta reda på hur bostadsrättsföreningen mår. Kan det vara så att deras avgifter är alldeles för låga och måste höjas i framtiden för att huset ska kunna klara sig. I båda fallen skulle jag också kolla vilket skick är huset är i och om det kommer krävas omfattande underhåll snart.
    Spelar ingen roll. Då den största utgiften på en bostadsrätt oftast är lånet så betalar du ändå "till dig själv" genom att ditt lån minskar med tiden. Säljer du bostadsrätten för hälften av vad du betalade för den är chansen ändå god att du på en så pass lång tid som 25 år amorterat så pass att du ändå kommer ur affären med pengar över.
    Detta förutsätter givetvis att man amorterar och inte bara står och betalar räntan, men eftersom man måste vara myndig för att köpa en bostadsrätt så tar jag för givet att viss intelligens finns.

I en hyresrätt så försvinner 100% av pengarna. Ingenting går tillbaks till dig själv i form av amortering, värdeökning eller investering. Bor du en en lägenhet där hyran ligger på 6000 i månaden i 25 år så har du betalat nästan 2 miljoner i hyra och du kommer inte att få ett enda öre av hyresvärden som tack när du flyttar.
    Lägg 6000 i månaden på en bostadsrätt och jag garanterar att du kommer ut några hundratusen rikare i slutänden.
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?