Inlägg från: athanatos |Visa alla inlägg
  • athanatos

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

nanneN skrev 2014-07-03 16:08:15 följande:

Bostadsrätt, givetvis.
    En bostadsrätt är en investering, chansen är god att du minst får tillbaks dom pengar du lagt ut den dag du säljer. En hyresrätt är som att kasta pengar i sjön, allt du betalar är borta och du får inte tillbaks en krona den dag du flyttar.

Verkligen inte, många bostadsrätter är verkligen inga investeringar idag. Många av de bostadsrätter som byggs idag är så dåliga att de inte kommer gå att sälja alls om kanske så tidigt som 25 år.

Så nej det skulle jag inte göra, först skulle jag ta reda på hur bostadsrättsföreningen mår. Kan det vara så att deras avgifter är alldeles för låga och måste höjas i framtiden för att huset ska kunna klara sig. I båda fallen skulle jag också kolla vilket skick är huset är i och om det kommer krävas omfattande underhåll snart.
  • athanatos
    nanneN skrev 2014-07-03 16:36:24 följande:
    Spelar ingen roll. Då den största utgiften på en bostadsrätt oftast är lånet så betalar du ändå "till dig själv" genom att ditt lån minskar med tiden. Säljer du bostadsrätten för hälften av vad du betalade för den är chansen ändå god att du på en så pass lång tid som 25 år amorterat så pass att du ändå kommer ur affären med pengar över.
    Detta förutsätter givetvis att man amorterar och inte bara står och betalar räntan, men eftersom man måste vara myndig för att köpa en bostadsrätt så tar jag för givet att viss intelligens finns.

I en hyresrätt så försvinner 100% av pengarna. Ingenting går tillbaks till dig själv i form av amortering, värdeökning eller investering. Bor du en en lägenhet där hyran ligger på 6000 i månaden i 25 år så har du betalat nästan 2 miljoner i hyra och du kommer inte att få ett enda öre av hyresvärden som tack när du flyttar.
    Lägg 6000 i månaden på en bostadsrätt och jag garanterar att du kommer ut några hundratusen rikare i slutänden.
    Det spelar visst roll, för det kan vara så att om 30 år sitter man med en bostadsrätt i en fastighet som är så trasig och föreningen har så dålig ekonomi att det kan bli mycket svårt att sälja lägenheten. Du skulle bara veta hur mycket skräp som produceras idag, fastigheterna byggs med det billigaste materialet man kan hitta och är i princip slit och släng fastigheter.
    Man ska vara väldigt försiktig när man köper bostadsrätt idag, bubblan är på sitt yttersta och spricker snart.
  • athanatos
    Grappa skrev 2014-07-05 21:06:42 följande:

BR. När det är pensionsdags för mig då kommer införandet av marknadshyror börjat, och då är det inte kul att sitta i en hyresrätt.

Nja kommer nog inte bli så farligt, om det införs så kommer det att införas extremt långsamt. Annars måste staten gå in och betala en del av folks hyrpr.
  • athanatos
    SpanskaFlugan skrev 2014-07-05 22:50:03 följande:
    För det första så köper de flesta br i äldre hus eftersom det finns fler gammal än nya bostadsrättshus. För det andra får man anta att folk är någorlunda intelligenta och kolla skick på fastighet och bokslut innan de köper. För det tredje, det där med att bubblan är på sitt yttersta och ska spricka snart har folk (oftast de som bor i hyresrätt...) sagt de senaste 15 åren.
    Klart den kommer spricka, eller tror du att värdet kan öka som det har gjort för alltid? Om 20 år kostar en etta på södermalm 15 miljoner, låter det troligt?
  • athanatos
    ursula skrev 2014-07-05 22:51:05 följande:

Man får bättre grannar I Br och trevligare boende i områden där det är bostadsrätter .
    Kostar boendet ett par miljoner slipper man patrasket

Patrasket? Vilka är dessa?
  • athanatos
    ursula skrev 2014-07-05 23:07:52 följande:
    Spelar ingen roll om det spricker eller inte om jag kan bo kvar i min lägenhet till en rimlig kostnad,
    Jag slipper marknadsmässig hyressättning som kommer ge mycket dyrare hyror i populära områden
    Men kan du inte berätta mer om det där patrasket? Hur ser de ut? Vilken religion har dom? Vad gillar dom för mat?
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?