Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Aniiee skrev 2014-07-03 16:17:24 följande:
    Nixpix. Never ever. Jag håller med fluu, jag vill inte ta lån (att det är en investering skiter jag i..... det är inte säkert att det är sant om 10 år), jag vill slippa bekymra mig om frysen pajar, få gratis omtapetsering och gratis ny ky och frys och spis var 12 år, betalar 3 kronor i månaden för att när som helst få tillgång till "fritidslokal" (där man kan hålla hyfsat stora fester om man har lust), får hyra gästlägenhet och -parkering om man har släktingar på besök för en billig summa, rabatt på hemförsäkringen, osv osv osv...... nu ska de undersöka om de kan få något avtal om billig fönsterputs för alla som bor högre än två våningar också.....

Ja.... hittar man rätt hyresvärd så är det värt det.....

Fast fritidslokal, gästlägenhet, parkering, rabatt på hemförsäkringen, ev avtal med ev fönsterputs etc kan man även få i en bostadsrättsförening. Har med föreningen att göra inte om det är hyres eller Br. Jag har alltid i min BR plus lite annat jag inte hade fått i hyres. Även rabatter på kyl, frys, spis och tvättmaskin etc
  • Sweet Sofia
    Aniiee skrev 2014-07-03 16:43:17 följande:
    Men å andra sidan så har man fått tapeter, fönster, dörrar, vitvaror, (och allt kringarbete), "betald" värme (de flesta), en del får "betalda" tv-kanaler och internet...... och framför allt: sinnesro, som man inte får i en BR där man måste engagera sig lite mer i trappskötsel och skottning och sånt.

Eller så sköter föreningen all trappskötsel, skottning etc... Mina tv kanaler och internet ingår i avgiften på min BR.... så oftast tjänar man mera på BR än HR eftersom man får tillbaka pengarna.
  • Sweet Sofia
    WilliamsMom skrev 2014-07-03 21:20:19 följande:
    Vi behöver inte engagera oss alls. Jag betalar 4186:- i månaden och i det ingår bl a självaste avgiften, samt snöskottning, sandning, gräsklippning, städning i gemensamma utrymmen (så som tvättstugorna (tre stycken), samlingslokal som man kan hyra för 50:- dygnet (där finns sovplats samt pentry och toalett), gym, solarium, redskapsbod, cykelföråd, hobbyrum), skötsel av lekparkerna på området, panelbyte, takbyte, fasadmålning, samt en hel del annat.

Samma här. Fast har drygt 6000 menade ingår allt (utom el).
  • Sweet Sofia
    WilliamsMom skrev 2014-07-07 17:26:07 följande:

De har tagit beviljade lån på en bank, som de betalar på varje månad - det är en jävla skillnad!

Om de nu faktiskt betalar av lånet...... men de är ju skuldsatta helt tills lånet är avbetalt.
  • Sweet Sofia
    WilliamsMom skrev 2014-07-09 08:53:42 följande:

Det är inte så svårt som folk tror. Där finns en massa småbutiker överallt i småstäder. Skolor och förskolor finns överallt. Taxi behövs. Busschaufför.

Är man beredd på att vidga sina vyer, så kan man bo billigt och ändå fint.

Dessutom så är ju miljöerna bra mycket finare utanför storstäderna.

Jag är själv uppvuxen i Sthlms innerstad och skulle aldrig, aldrig, aldrig låta mitt barn växa upp där.

Är man universitets utbildad så vill man inte byta till jobb i en lite småbutik i en lite håla...
  • Sweet Sofia
    ursula skrev 2014-07-09 16:16:32 följande:

För de som har gått yrkesinriktade universitetsutbildningar som SSK finns jobb

Fortfarande inte säkert man vill jobba på ett litet sjukhus, äldreboende, gruppboende, hvs eller vc. Och man kanske inte har läst att pendla oavsett hur billigt boendet är.
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?