Inlägg från: ursula |Visa alla inlägg
  • ursula

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

Man får bättre grannar I Br och trevligare boende i områden där det är bostadsrätter .
    Kostar boendet ett par miljoner slipper man patrasket

• ursula
    athanatos skrev 2014-07-05 23:03:52 följande:
    Klart den kommer spricka, eller tror du att värdet kan öka som det har gjort för alltid? Om 20 år kostar en etta på södermalm 15 miljoner, låter det troligt?
    Spelar ingen roll om det spricker eller inte om jag kan bo kvar i min lägenhet till en rimlig kostnad,
    Jag slipper marknadsmässig hyressättning som kommer ge mycket dyrare hyror i populära områden
  • ursula
    athanatos skrev 2014-07-05 23:18:17 följande:
    Men kan du inte berätta mer om det där patrasket? Hur ser de ut? Vilken religion har dom? Vad gillar dom för mat?
    Ett modernare ord är white trash , googla på det
    Ordspråk `` lika barn leka bäst
  • ursula
    Åsa skrev 2014-07-07 18:38:13 följande:
    Hittill

Helst inte. Jag skulle få ligga ute med miljoner i lån utan att få en högre boendestandard och troligen inte lägre hyra/månadsavgift. Jag är hellre hyresgäst hos en hyresvärd än hos banken. (En kompis intill Hornsgatan i Stockholm sade efter ombildning "nu har jag skulder på banken och huset är lika fult som innan".) OM en bostadsrättsförening trots allt drevs igenom skulle jag möjligen känna mig tvingad att köpa, för att inte bli hyresgäst hos mina grannar, något som många haft dålig erfarenhet av, särskilt efter några år när nya "köpgrannar" flyttat in.

Jag har ju  valt att bo i hyresrätt (när jag flyttade senast låg bostadsrätterna i närheten på tjugo procent av dagens pris så att jag hade haft goda möjligheter att köpa trots räntor runt en åtta procent har jag för mig).
    Jag har all respekt för den som väljer kooperativa boendeformer men jag ogillar trenden att ombilda attraktiva hyresrätter till bostadsrätter och därigenom via bostadsbrist tvinga folk att köpa bostadsrätt. De som köper idag är överlag inte personer som egentligen står bakom kooperationstanken i boendet eller är beredda att ta ansvar i förening (gårdagens hsb-tanter som skötte trappstädning för att hålla nere hyran känns långt borta). De är endera personer som köper på spekulation ("vi köper nu så kan vi sälja med vinst om ett år och köpa radhus utanför stan") eller köper för att alls få någonstans att bo. Jag har hört folk tala om "föreningen" som en hyresvärd, skild från dem själva. Särskilt bland personer med sydländsk bakgrund finns ofta en kulturellt betingad uppfattning att det skulle vara tryggare med en köpt bostad (även om de tänker på köpelägenheter och är dåligt införstådda med vad bostadsrätt innebär). Lite i linje med detta finns också de som känslomässigt vill ha något "eget" och uppfattar att en bostadsrätt är detta. (Själv anser jag ju inte att vare sig en bostadsrätt eller villa är riktigt "egen" förrän den är betald men med dagens priser och brist på vilja att spara och vänta verkar inte många ens räkna med att slutbetala innan de säljer.)
    Å andra sidan vet du inte ett dugg o hur din hyra kommer att se ut när det blir marknadsanpassade hyror
  • ursula
    SpanskaFlugan skrev 2014-07-09 09:29:08 följande:
    Vidga sina vyer genom att jobba som underbetald barnskötare på förskolan "Blåsippan" i en håla med 5'000 invånare? Nej tack.
    Jag bor i en håla med 5000. Tar 1 tim och 10 min till Stockholm och kostar 97 kr med tåg. Bor nästan gratis
  • ursula
    PH76 skrev 2014-07-09 09:46:25 följande:
    Vad du egentligen sajer har ar att du reser nastan 2.5 timmar per dag (nar allt funkar) och betydligt langre eller inte alls nar det inte fungerar (maste stanna hemma), och som vi vet sa ar ju Sveriges tagnat allt annat an palitligt.
    Ett par hundra personer pendlar dagligen till Stockholm .Vi har inte längre restid än många i Stockholm.En villa som kostar 5-6 miljoner i Bromma , nacka kostar 1 hos oss. En Br som kostar 5 miljoner i Stockholm kostar hundra tusen hos oss. I vår håla har vi 11 restauranger eftersom det är ett turistmål. Jodå man kan ha kompisar i en håla också.
    Tar 2 timmar att nå Arlanda och 30 minuter att nå Skavsta

• ursula
    WilliamsMom skrev 2014-07-09 10:46:42 följande:
    Vadå "underbetald"? Snäppet lägre än i Sthlms innerstad, ja. Men du bor ju SÅ mycket billigare, så i slutänden får du över lika mycket varje månad iaf. ;)
    Mer
  • ursula
    Sweet Sofia skrev 2014-07-09 16:08:52 följande:
    Är man universitets utbildad så vill man inte byta till jobb i en lite småbutik i en lite håla...
    För de som har gått yrkesinriktade universitetsutbildningar som SSK finns jobb

• ursula
    Sweet Sofia skrev 2014-07-09 16:19:26 följande:
    Fortfarande inte säkert man vill jobba på ett litet sjukhus, äldreboende, gruppboende, hvs eller vc. Och man kanske inte har läst att pendla oavsett hur billigt boendet är.
    Bor du i ett län i Mälardalen når du många sjukhus på pendlingsavstånd
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?