Åsa skrev 2014-07-07 18:38:13 följande:
Hittill
Helst inte. Jag skulle få ligga ute med miljoner i lån utan att få en högre boendestandard och troligen inte lägre hyra/månadsavgift. Jag är hellre hyresgäst hos en hyresvärd än hos banken. (En kompis intill Hornsgatan i Stockholm sade efter ombildning "nu har jag skulder på banken och huset är lika fult som innan".) OM en bostadsrättsförening trots allt drevs igenom skulle jag möjligen känna mig tvingad att köpa, för att inte bli hyresgäst hos mina grannar, något som många haft dålig erfarenhet av, särskilt efter några år när nya "köpgrannar" flyttat in.
Jag har ju valt att bo i hyresrätt (när jag flyttade senast låg bostadsrätterna i närheten på tjugo procent av dagens pris så att jag hade haft goda möjligheter att köpa trots räntor runt en åtta procent har jag för mig).
Jag har all respekt för den som väljer kooperativa boendeformer men jag ogillar trenden att ombilda attraktiva hyresrätter till bostadsrätter och därigenom via bostadsbrist tvinga folk att köpa bostadsrätt. De som köper idag är överlag inte personer som egentligen står bakom kooperationstanken i boendet eller är beredda att ta ansvar i förening (gårdagens hsb-tanter som skötte trappstädning för att hålla nere hyran känns långt borta). De är endera personer som köper på spekulation ("vi köper nu så kan vi sälja med vinst om ett år och köpa radhus utanför stan") eller köper för att alls få någonstans att bo. Jag har hört folk tala om "föreningen" som en hyresvärd, skild från dem själva. Särskilt bland personer med sydländsk bakgrund finns ofta en kulturellt betingad uppfattning att det skulle vara tryggare med en köpt bostad (även om de tänker på köpelägenheter och är dåligt införstådda med vad bostadsrätt innebär). Lite i linje med detta finns också de som känslomässigt vill ha något "eget" och uppfattar att en bostadsrätt är detta. (Själv anser jag ju inte att vare sig en bostadsrätt eller villa är riktigt "egen" förrän den är betald men med dagens priser och brist på vilja att spara och vänta verkar inte många ens räkna med att slutbetala innan de säljer.)
Å andra sidan vet du inte ett dugg o hur din hyra kommer att se ut när det blir marknadsanpassade hyror