Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?

athanatos skrev 2014-07-03 16:45:05 följande:

Det spelar visst roll, för det kan vara så att om 30 år sitter man med en bostadsrätt i en fastighet som är så trasig och föreningen har så dålig ekonomi att det kan bli mycket svårt att sälja lägenheten. Du skulle bara veta hur mycket skräp som produceras idag, fastigheterna byggs med det billigaste materialet man kan hitta och är i princip slit och släng fastigheter.

Man ska vara väldigt försiktig när man köper bostadsrätt idag, bubblan är på sitt yttersta och spricker snart.

För det första så köper de flesta br i äldre hus eftersom det finns fler gammal än nya bostadsrättshus. För det andra får man anta att folk är någorlunda intelligenta och kolla skick på fastighet och bokslut innan de köper. För det tredje, det där med att bubblan är på sitt yttersta och ska spricka snart har folk (oftast de som bor i hyresrätt...) sagt de senaste 15 åren.
  • SpanskaFlugan

Jag föredrar br framför Hr av den enkla anledningen att min erfarenhet att i hyreshus skiter man i sina grannar, i närområdet, i hur trapphus, hiss och dylikt. Så klart det inte är så överallt men ialla fall de områden jag bott. Br grannarna är mer måna om sin investering och ser till att o rådet är trevligt.

• SpanskaFlugan
    athanatos skrev 2014-07-05 23:03:52 följande:

Klart den kommer spricka, eller tror du att värdet kan öka som det har gjort för alltid? Om 20 år kostar en etta på södermalm 15 miljoner, låter det troligt?

Min BR kostade 17'000 kr (ja, sjuttontusen) när den först såldes i början på 1960-talet (byggdes som hyresrätt 1946). Tror du att de kunde föreställa sig att den skulle kosta 1,7 miljoner idag? Jag tror inte det kommer öka i samma takt alltid men det kommer inte sjunka till några drömnivåer för de som vill göra ett kap. Och som någon redan påpekat, värdet kvittar för oss som redan köp så länge vi inte är desperata till att sälja.
  • SpanskaFlugan
    EMPATl skrev 2014-07-07 19:09:51 följande:

Om månadskostnaden är densamma? Klart! Då hade jag ju även betalat ett sparande till mig själv via amortering.

Förstår inte dom som betalat högre hyra för att bo i hr pga att de "slipper betala" om något går sönder. MYCKET billigare att bo i br med lägre månadskostnad då!

I vår förening måste man inte vara med på någon trädgårdsdag osv. Det är frivilligt och det tror jag att de flesta är.

Det är alltid frivilligt, man kan nämligen inte skriva in i stadgarna att det är obligatoriskt att vara med. Men HR förespråkare gillar att dra fram den mytomspunna obligatoriska städdagen som om brf ordförande står med piska och närvarolista...

Personligen ser jag inte vad som är så illa med att en enda dag om året snacka lite med grannarna medan man planterar några nya buskar eller oljar ett plank för att göra gården mer attraktiv.
  • SpanskaFlugan
    WilliamsMom skrev 2014-07-09 07:51:43 följande:

Bristen på hyresrätter kan definitivt bli ett problem för nyutflugna ungdomar. I storstäderna är det ju de facto redan ett problem.

Fast är man villig att flytta på sig, så kan man få en bostadsrätt från cirka 20.000:- idag. Sådana billiga bostäder existerar faktiskt.

Problemet är att man ska kunna få ett jobb i sådana trakter också.
  • SpanskaFlugan
    WilliamsMom skrev 2014-07-09 08:53:42 följande:

Det är inte så svårt som folk tror. Där finns en massa småbutiker överallt i småstäder. Skolor och förskolor finns överallt. Taxi behövs. Busschaufför.

Är man beredd på att vidga sina vyer, så kan man bo billigt och ändå fint.

Dessutom så är ju miljöerna bra mycket finare utanför storstäderna.

Jag är själv uppvuxen i Sthlms innerstad och skulle aldrig, aldrig, aldrig låta mitt barn växa upp där.

Vidga sina vyer genom att jobba som underbetald barnskötare på förskolan "Blåsippan" i en håla med 5'000 invånare? Nej tack.
  • SpanskaFlugan
    ursula skrev 2014-07-09 09:35:14 följande:

Jag bor i en håla med 5000. Tar 1 tim och 10 min till Stockholm och kostar 97 kr med tåg. Bor nästan gratis

De dagar jag är på kontoret cyklar jag dit på tio minuter, det är gratis. De dagar jag måste resa med flyg, vilket jag gör ofta, är det 30 min med bil till Arlanda (och det är också gratis eftersom jobbet står för den kostnaden).

Sen är ju frågan, hur ofta är du i Stockholm egentligen? Och tar du tåget dit spontant på kvällen för att äta en bit mat med kompisar? Jag rullar ner på stan på tio minuter med cykeln och kan träffa kompisarna på någon rolig ny restaurang bara så där. Det skulle jag sakna om jag bodde längre bort.
Svar på tråden Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?