Skulle ni väljer bostadsrätt före hyresrätt om den slutgiltiga månadskostnaden är den samma?
ursula skrev 2014-07-05 22:51:05 följande:
Man får bättre grannar I Br och trevligare boende i områden där det är bostadsrätter .
Kostar boendet ett par miljoner slipper man patrasket
Jag är för egen del tveksam till bostadsrätt (fast svarade "fel" i enkät). En anledning är att många föreningar , av okunnighet eller för att kortsiktigt kunna ha attraktiva avgifter som ger höga försäljningspriser, har långsiktigt orealistisk ekonomi. (Jag minns också när bostadsbubblan på nittiotalet orsakade både privatekonomiska katastrofer och bostadsrättsföreningar som gick i konkurs. Idag är väl risken mer närliggande för höga avgiftshöjningar på sikt.)
En annan är att bostadsrätt är en kooperativ bostadsform med samma rötter som Konsum och fackföreningar, och bygger på engagemang i föreningen. Själv är jag inte så villig att lägga ner det engagemanget, särskilt när många "nyköpare", inte minst yngre och köpare med utländska rötter, förväxlar boendeformen med utlandets ägarlägenheter och tror att de "äger" lägenheten, ska få sköta sig själva och vare sig ska behöva engagera sig eller kunna tvingas till några åtgärder de inte vill som gäller lägenheten. Senare tids lättningar vad gäller andrahandsuthyrare rättar ju inte precis den uppfattningen.