• katten02

Ska jag verkligen?

Hejsan alla!

Imorgon är det tänkt att jag och min sambo tillsammans ska gå till abortmottagningen för att göra en medicinsk abort. Jag är inte hundra procent säker på hur långt gången jag är men jag skulle gissa på att detta är min 12 e vecka.
    Men en massa tankar snurrar som besatt i mitt huvud och jag blir alldeles kallsvettig bara jag tänker på att behöva gå dit.
    Att bli gravid nu kom verkligen vid det sämsta tillfället någonsin då jag precis avslutat en utbildning och håller på att söka jobb för fullt och min sambo ska i augusti hoppa på en 3 årig utbildning och det är mycket det som gör att vi bestämt oss för abort. Han känner att han inte vet hur det kommer gå att plugga med en liten bebis hemma och då jag inte har något jobb så kommer jag ju inte kunna ha en betald mammaledighet vilket gör saker och ting väldigt komplicerat, känns det som iaf.
    Men ändå så blir jag så himla ledsen när jag tänker på att jag behöver ta bort det och jag fylls av en slags tomhet och ensamhet när jag tänker på att inte vara gravid längre. Är detta vanligt att känna? Tänk om beslutet är fel?

Har någon annan här gjort abort runt v 12? Hur gick det för er? Hur mår ni såhär i efterhand? Har ni varit i samma sits men ändå valt att behålla?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ska jag verkligen?
  • Anonym (svårt)

Det kan ju mycket väl gå bra att behålla också om man vill ha barnet. Kanske får du jobb snart och hinner jobba 6 månader innan förlossning, och då har du din sgi. Har du inte fått jobb är ni ju ändå vana att leva på lite pengar, så då kanske du kan vara hemma med låg föräldrapenning?
    Att studera med barn går lika bra som att jobba med barn, om inte bättre, i och med att det är friare. Att man "inte vet hur det kommer gå" tycker jag inte är "giltig" anledning till abort.
    Vill ni ha barnet löser ni dessa saker, men känns det helt fel med barn nu så är ju abort rätt beslut.
    Fråga honom om han är helt säker eller om lite tvivel finns. I slutändan är det ändå ditt beslut.

• katten02

Jo det har du ju rätt i. Jag tror jag har hängt upp mig alldeles för mycket på allt med ekonomin.
    Grejen är att båda vill ha barn, men att den tidpunkten inte var just nu. Min sambo är mest orolig tror jag över att han inte ska vara redo och att allt kommer att gå åt fanders och det är jag med orolig för någon stans.
    Men jag är också orolig för att jag ska ångra aborten och känna att jag gjorde helt fel beslut för det känns som om det är något som kommer förfölja en i livet.. :(

• Anonym (svårt)
    katten02 skrev 2014-07-07 14:01:12 följande:
    Jo det har du ju rätt i. Jag tror jag har hängt upp mig alldeles för mycket på allt med ekonomin.
    Grejen är att båda vill ha barn, men att den tidpunkten inte var just nu. Min sambo är mest orolig tror jag över att han inte ska vara redo och att allt kommer att gå åt fanders och det är jag med orolig för någon stans.
    Men jag är också orolig för att jag ska ångra aborten och känna att jag gjorde helt fel beslut för det känns som om det är något som kommer förfölja en i livet.. :(
    Man kommer alltid vara orolig för om tidpunkten är rätt och över om man är redo eller inte.
    Saken är den att man oftast blir redo allt eftersom. Man behöver inte kunna allt och veta hur man skall göra med en bebis. Det lär man sig efterhand. Att båda vill ha barn är positivt, men det handlar också om att vilja ha det nu. Inte tro att man behöver kunna allt osv, men man skall inse att man får ett annat slags liv med knappt någon "egentid". Man blir styrd av en annan människa för de närmsta åren (mest styrd de första 2-3 åren), och har ganska lite att säga till om själv. Är man beredd att göra detta för sin bebis (ge av sin tid och avstå från långa stunder framför en bok, tv:n mm, inte få sova när man själv bestämmer det (såvida man inte turas om)) osv. Då är man redo.
    Som sagt.... mycket svårt val, och det är bara ni som känner er själva och kan fatta det beslut som är rätt för er.
    Tala i alla fall med din sambo om hur du känner nu, och om att du är tveksam!! När man talar om sina känslor kanske allt faller på plats. Behålla eller inte, men det är lättare när man är öppen om hur man tänker.
  • Anonym (gör det inte!)
    katten02 skrev 2014-07-07 14:01:12 följande:

Många föräldrar pluggar, och det är hundra gånger enklare att plugga med en bebis än med ett större barn. Allt kommer inte att gå åt fanders och ingen tid i livet är någonsin riktigt perfekt för barn. Känner du så starkt att du är orolig att ångra aborten tycker jag INTE att du ska genomföra den.
  • Tufft

Bara för att man vill ha barn, någon gång, behöver det inte alltid innebära att exakt nu är rätt tillfälle.

2011 gjorde jag själv en abort, ca v 10, visserligen kirurgisk. Fysiskt upplevde jag inga större problem, jag blödde mycket då jag gick hem - men det avtog snabbt under kvällen. Hade mensliknande blödning i drygt en vecka... Sen var jag fysiskt som vanligt igen. Jag bad om en kirurgisk då jag hade svårt att se att jag mentalt skulle klara av en medicinsk abort - jag upplevde mig själv som mycket ensam i början (blev gravid trots skydd med en kk). Möte en fin läkare som förstod detta väl och lät mig välja, men uppmanade mig att tala med någon av mina vänner. I slutändan var en tjej som idag är lätt en av mina närmsta vänner, med mig på sjukhuset och vi gjorde det bästa av situationen. Kanske är det bra om du har en vän med dig också som inte är lika berörd av aborten som din kille?

I min situation 2011 fanns det egentligen inga logiska skäl till abort. Jag hade arbete, var i en ålder som kunde vara rimlig även om jag blivit ensamstående, jag hade bostad samt mina föräldrar i samma stad som säkerligen stöttat. Det var ändå inte rätt, jag ville ha barn men inte just då var känslan. Jag hade svårt att sakna logiska skäl, mer för min egen skull.... Men som sagt, fin och bra läkare lät mig mogna in i mitt beslut. Ångrar jag mig idag? Nej. Var det svårt då? Oh ja, hade fler vänner/kollegor som annonserade sina blivande bebisar runt tiden för mitt beslut. Som dessutom då senare fick barn när jag skulle fått....... Det var däremot tufft, mycket känslor att hantera just då. Däremot aldrig ångrat mig. Det var rätt beslut då - både för mig samt den bebis som aldrig blev till.

Idag är jag gravid - i vecka 24. Idag är det beslutet rätt, att få barn. Jobbsituationen kanske är mer osäker, men fortfarande bra... Har en man som är involverad, det är väl den stora skillnaden. Har idag heller inga skuldkänslor över mitt beslut då, eller i relation till det.

Jag tror att du/ni ska känna efter vad ni vill. Försök inte logiskt resonera dig fram.... Försök känna vad du vill, men även din sambo. Att råka bli gravid kan hända, även med skydd, och även för högutbildade och/eller vettiga människor som borde "veta" bättre.

Arbetar som lärare - barn som klarar sig bäst är de som är önskade av sina föräldrar. Oavsett om de lever ihop eller inte, har hög eller lågutbildning spelar mindre roll. Önskar du ett barn är nog frågan du ska ställa dig och var beredd på att bägge besluten kan stundvis ge dig känslan att du borde gjort tvärtom.

Lycka till.

• Anonym (Fp)
    Anonym (svårt) skrev 2014-07-07 13:52:44 följande:

Det kan ju mycket väl gå bra att behålla också om man vill ha barnet. Kanske får du jobb snart och hinner jobba 6 månader innan förlossning, och då har du din sgi. Har du inte fått jobb är ni ju ändå vana att leva på lite pengar, så då kanske du kan vara hemma med låg föräldrapenning?
    Att studera med barn går lika bra som att jobba med barn, om inte bättre, i och med att det är friare. Att man "inte vet hur det kommer gå" tycker jag inte är "giltig" anledning till abort.
    Vill ni ha barnet löser ni dessa saker, men känns det helt fel med barn nu så är ju abort rätt beslut.
    Fråga honom om han är helt säker eller om lite tvivel finns. I slutändan är det ändå ditt beslut.

SGI spelar ingen roll om hon inte har arbetat 240 dagar innan födsel.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Fp) skrev 2014-07-07 16:33:30 följande:
    SGI spelar ingen roll om hon inte har arbetat 240 dagar innan födsel.
    Jodå, det räcker att arbeta 6 månader om man är på ett jobb som är planerat att fortsätta längre tid, dvs ett 6-mån vikariat räcker inte, men ett 1-årsvikariat där man hunnit jobba 6 månader är ok för att få upp sin sgi.
Svar på tråden Ska jag verkligen?