Inlägg från: Anonym (svårt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svårt)

Ska jag verkligen?

Det kan ju mycket väl gå bra att behålla också om man vill ha barnet. Kanske får du jobb snart och hinner jobba 6 månader innan förlossning, och då har du din sgi. Har du inte fått jobb är ni ju ändå vana att leva på lite pengar, så då kanske du kan vara hemma med låg föräldrapenning?
    Att studera med barn går lika bra som att jobba med barn, om inte bättre, i och med att det är friare. Att man "inte vet hur det kommer gå" tycker jag inte är "giltig" anledning till abort.
    Vill ni ha barnet löser ni dessa saker, men känns det helt fel med barn nu så är ju abort rätt beslut.
    Fråga honom om han är helt säker eller om lite tvivel finns. I slutändan är det ändå ditt beslut.

• Anonym (svårt)
    katten02 skrev 2014-07-07 14:01:12 följande:
    Jo det har du ju rätt i. Jag tror jag har hängt upp mig alldeles för mycket på allt med ekonomin.
    Grejen är att båda vill ha barn, men att den tidpunkten inte var just nu. Min sambo är mest orolig tror jag över att han inte ska vara redo och att allt kommer att gå åt fanders och det är jag med orolig för någon stans.
    Men jag är också orolig för att jag ska ångra aborten och känna att jag gjorde helt fel beslut för det känns som om det är något som kommer förfölja en i livet.. :(
    Man kommer alltid vara orolig för om tidpunkten är rätt och över om man är redo eller inte.
    Saken är den att man oftast blir redo allt eftersom. Man behöver inte kunna allt och veta hur man skall göra med en bebis. Det lär man sig efterhand. Att båda vill ha barn är positivt, men det handlar också om att vilja ha det nu. Inte tro att man behöver kunna allt osv, men man skall inse att man får ett annat slags liv med knappt någon "egentid". Man blir styrd av en annan människa för de närmsta åren (mest styrd de första 2-3 åren), och har ganska lite att säga till om själv. Är man beredd att göra detta för sin bebis (ge av sin tid och avstå från långa stunder framför en bok, tv:n mm, inte få sova när man själv bestämmer det (såvida man inte turas om)) osv. Då är man redo.
    Som sagt.... mycket svårt val, och det är bara ni som känner er själva och kan fatta det beslut som är rätt för er.
    Tala i alla fall med din sambo om hur du känner nu, och om att du är tveksam!! När man talar om sina känslor kanske allt faller på plats. Behålla eller inte, men det är lättare när man är öppen om hur man tänker.
  • Anonym (svårt)
    Anonym (Fp) skrev 2014-07-07 16:33:30 följande:
    SGI spelar ingen roll om hon inte har arbetat 240 dagar innan födsel.
    Jodå, det räcker att arbeta 6 månader om man är på ett jobb som är planerat att fortsätta längre tid, dvs ett 6-mån vikariat räcker inte, men ett 1-årsvikariat där man hunnit jobba 6 månader är ok för att få upp sin sgi.
Svar på tråden Ska jag verkligen?