Jag gjorde en hemabort i v.6 utan att min dåvarande pojkvän (far till barnet) eller någon annan visste om det. Jag fick ta första tabletten som avbryter graviditeten på sjukhuset medan en sjuksköterska tittade på, tror det var torsdag. Sen på lördag morgon var det dags att ta tabletterna som stöter ut allt. Det är 4 vagitorier, tror att jag fick "cytotec". Jag hade fått med mig ett "kit" hem med dels de tabletterna och dels panodil och starkare smärtstillande, tradolan.
Jag hade ställt ett larm så vid kl 7 vaknade jag och petade in tabletterna, sen sov jag vidare till ca 9 (man måste ligga ner ett tag så de hinner ta). Tänkte att "varför händer inget?", det kom inget blod och kändes inget. Reste mig för att gå på toa och jodå, det hade hänt nåt. Menskopp är förresten ett tips, det fungerar väldigt smidigt i ett sånt läge eftersom det kan komma klumpar också. Jag blödde i totalt 9-10 dagar. Utan preventivmedel blöder jag 7-8 dagar så det var som en kraftigare mens.
Jag kände ingen smärta öht, behövde inte ta något smärtstillande alls. Det kan dock vara bra att ha tabletter hemma för säkerhets skull ifall du gör en hemabort. Jag har aldrig mensvärk heller så det kan ju också vara värt att tänka på, om du brukar ha det så kommer det förmodligen kännas som vanlig mensvärk eller "mer" beroende på vilken vecka du är i.
Jag vet inte om det skulle komma fram att du gjort en abort om du får barn i framtiden. För mig var det inte svårt att gå igenom det psykiskt, står lite mer i min pres om varför jag gjorde det.