• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • tovemaja
    laila88 skrev 2014-10-12 14:06:20 följande:
    Tror man kan oroa sig för att det läcker fostervatten för att flytningarna inte är sig lik. De är ju som vatten nu under graviditeten och allt som man inte känner igen kan göra en orolig :) speciellt om det är ens första graviditet.

(äckligt-varning) ;)
    Men för er andra som är oroliga har jag läst att till exempel då man sätter sig upp på morgonen kan de rinna ut rejält med dessa vattniga flytningar som samlats under natten. Det är jätte vanligt och jag är med om det i princip varje dag.
    Men tänker ta upp det med min bm till veckan bara för att få lite mer styrka i det jag nu skriver :)

Jag trodde i v.24 under min första graviditet att det var fostervatten för det var så otroligt mycket och vattnigt. Men fick komma in och kolla och så var inte fallet :)

Förresten har jag sett att clearblue har kommit med fostervatten-tests-trosskydd.
    Enligt mig oroar det mer än gör nytta då det kommer ut som reklam om det bland annat här på familjeliv. Oroar man sig mycket så kontaktar man väl sin bm.
    Prcis som du skrier är det :) otroligt mycket, klartoch inte alls om vanligt. Därför är det självklart någotman funderar och tänker mycket på.Tror dock också att man bara oroar sig mer med "hemma-produker"så självklart är det ngt man rupp med BM.
    chikita124 skrev 2014-10-12 13:40:06 följande:

Har aldrig hört att flytningar kan va fostervatten jösses vart får ni alltifrån???

Njut i stället allt kan man inte påverka..

flytningar hör till alla graviditeter. ..

Om du aldig hört om tidigt läckande fostervatten kan jag bara säga grattis till dig. Det är tyvärr något som händer ibland även om det (som tur är) inte är vanligt. Att säga till någon som oroar sig att bara börja njuta är ganska poänglöst. inte precis som att man inte VILL njuta 100% och inte oroa sig alls. Men jag gläds med alla som kan det!
  • Lejonhierta

Detta är tredje gången jag har moderkakan i framvägg och det är jätteskillnad på att känna fosterrörelser vs de två gånger den inte legat i framvägg. Så tror inte ni behöver oroa er över få fosterrörelser ni som också har i framvägg....

• Kpax
    Lejonhierta skrev 2014-10-12 14:44:43 följande:

Detta är tredje gången jag har moderkakan i framvägg och det är jätteskillnad på att känna fosterrörelser vs de två gånger den inte legat i framvägg. Så tror inte ni behöver oroa er över få fosterrörelser ni som också har i framvägg....

När upplevde du att du kände rörelserna lika väl oavsett moderkakans placering? En kompis till mig tyckte inte att det var någon skillnad från v 24 ungefär. Skulle vara kul att höra lite mer :)
  • Misty W

Jag fick ingen mage förn v.25 med mitt första barn & då va den inte stor. Kunde spela innebandy matcher i div.2 (högsta i Sthlm då) ända in i 7:e månaden. Gick över nästan 20 dagar men hade mina jeans ända in i slutet med en gummisnodd ii knapphålet. Så det kommer! Ingen stress, njut :)

chikita124 skrev 2014-10-11 16:06:10 följande:

Har BF 15 mars o de syns inte ens på mig ännu men allt va bra på kub o RUL. ..

Har mina vanliga byxor ännu trist o mina vänner undra ju så klart var min bebis är o på träningen med va ska du ha barn vart har du gömt den är i v.19 borde synas snart ju....

• Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-10-12 15:38:13 följande:

När upplevde du att du kände rörelserna lika väl oavsett moderkakans placering? En kompis till mig tyckte inte att det var någon skillnad från v 24 ungefär. Skulle vara kul att höra lite mer :)

Oj, just det kommer jag inte ihåg, jag har sned livmoder så mina barn har legat likadant. När de vänt sig med huvudet nedåt så har rumpan legat under höger revben och fötterna åt vänster så de har aldrig kickat spec hårt, bara stötar mellan huvud/stjärt som då hamnat mot främre bäckenfog eller revbenen. Har däremot noterat att dygnsmönstret i magen stämt med hur de varit vakna som nyfödda. :)
  • Mimipig
    Kpax skrev 2014-10-12 10:58:05 följande:

V 19+2 nu, och jag har gått upp över 6 kg. Känner en viss stress över det, men har fortfarande inga storslagna planer på att ändra så mycket. Kan äta lite nyttigare, speciellt genom att ta med frukost till jobbet istället för att äta mackor. Magen är rätt rejäl, folk har kommenterat att de inte var så stora förrän senare i graviditeten, men det stör mig inte. Jag vet ju att en hel del är rent fett, hehe.

Jag har känt fosterrörelser, men ganska svagt och inte varje dag. Har inte hunnit stressa upp mig över det, det är första barnet och jag har moderkakan i framvägg, så jag utgår från att allt är ok.

Jag har jätteproblem med namn! Har ni tips på någon sida med långa namnlistor? Alltså inte där man söker, utan kan plöja igenom stora volymer snabbt. Jag ska leta i namn-forumet också.

Jag har gått upp 6 kg, förmodligen mer, jag har slutat väga mig. Jag har inte svullat, men jag tänker inte banta. Det känns verkligen som om jag bara är en behållare, ett värddjur, nu gör naturen vad den vill med min kropp. Jag har inte riktigt hängt med.

Jag har också moderkakan i framvägg, har inte känt någon livstecken, men magen bara växer, så jag antar att det sker någon slags utveckling. RUL först om 2v, i v20.
  • Trollunge85

Vad många som kan använda sina gamla byxor fortfarande. Jag kan väl teoretiskt göra det men eftersom de jag har har hög midja så trycker de för mycket på magen för att jag ska känna att det är bekvämt och har gått över till mammabyxor som jag tagit över från min syster och en kollega. Mina leggings går däremot fortfarande bra att använda Glad 

Jag går in i vecka 18 imorgon och min mage har väl börjat synas sen 2-3 veckor sen. Mycket är fortfarande gaser så på morgonen ser den inte så gravid ut men visst finns där en kula. Jag hade gärna velat att den inte börjat synas än (av någon anledning vill man alltid ha det man inte kan få Flört) men min livmoder verkar sitta ganska högt vilket jag misstänker är anledningen till att magen syns ändå så pass tidigt jämfört med vad jag läser om er andra i tråden. Är glad att jobbet (eller en del iaf) vet nu att jag är gravid för nu vill jag bara använda mina gamla kläder (förutom byxorna och kjolarna utan resår och skjortor och annat som inte är tillräckligt stretchigt) så länge det går. Kommer ju inte kunna använda dem på ett tag sen och dessutom känns det som jag redan stuvat undan tillräckligt mycket kläder ner till källaren efter första rensningen med sommarkläder och oflexibla kläder. 

• tovemaja

hahah, jag vet vad du menar trollunge! Jag rensade ut kläder igår... dels sommarkläder men också pennkjolar och liknande som jag vet att jag inte kommer kunna ha på länge. Va tomt det blev sedan! Kommer vara SÅÅÅÅ trött på gravidkläderna framåt våren :) Får se vad man har för "mellantidsgarderob" sedan, mellan förlossning och tillbaks i normal storlek igen.

Men just nu frossar jag i mammakläder!

• snö 81

Jag har inte kunnat använda mina vanliga byxor sedan v.8 typ. Jag är jättekänslig över livmodern när jag är gravid så jag kan inte ha minsta lilla som trycker. Men rent storleksmässigt skulle byxorna säkert funka, jag är bara på +3 kg ännu.

Byxor är överlag inte så bekvämt när man är gravid så jag trivs bäst i leggings och klänning med en lång kofta över och då blandar jag mammakläder med mina gamla. Men eftersom brösten blivit så stora är det inte många klänningar i S eller 36 som passar längre :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?