• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Trollunge85
    snö jag gillar också klänningar och leggings men vissa av dem har jag inte använt på ett tag just för att jag blev så väldigt gravid i dem (när jag fortfarande dolde magen på jobbet) pga skärningen. Blir att börja använda dem igen nu. Dock har jag haft mer sommarklänningar och mest kjol på vintern så jag behöver uppdatera garderoben lite nu så jag inte behöver köra gravidjeans bara. Vill ju gärna variera lite :)

tovemaja jag tänker också att jag kommer vara trött på gravidkläder till våren även om jag just nu ser fram emot att börja köpa lite. Vill hitta åtminstone en lite mer festlig klänning som jag kan ha till julhelgen och i övrigt vet jag inte riktigt vad jag vill ha. :) Men det löser väl sig. Känner att det här med barnvagn är ett betydligt större bekymmer. Ska man satsa på ny eller begagnad? Kommer det komma syskon tätt vilket gör att vi inte kan använda samma vagn till nästa utan måste satsa på syskonvagn eller kommer det ta lång tid och då kan vi lika gärna köpa en ny som håller för åtminstone två omgångar barn? Och då har jag inte ens kommit till märke. 

Ni som är omföderskor, hur gjorde ni med vagn till första och är det samma vagn ni har till andra eller sålde ni den vidare? Känner ni att ni gjorde rätt val?
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2014-10-13 09:12:23 följande:

snö jag gillar också klänningar och leggings men vissa av dem har jag inte använt på ett tag just för att jag blev så väldigt gravid i dem (när jag fortfarande dolde magen på jobbet) pga skärningen. Blir att börja använda dem igen nu. Dock har jag haft mer sommarklänningar och mest kjol på vintern så jag behöver uppdatera garderoben lite nu så jag inte behöver köra gravidjeans bara. Vill ju gärna variera lite :)

tovemaja jag tänker också att jag kommer vara trött på gravidkläder till våren även om jag just nu ser fram emot att börja köpa lite. Vill hitta åtminstone en lite mer festlig klänning som jag kan ha till julhelgen och i övrigt vet jag inte riktigt vad jag vill ha. :) Men det löser väl sig. Känner att det här med barnvagn är ett betydligt större bekymmer. Ska man satsa på ny eller begagnad? Kommer det komma syskon tätt vilket gör att vi inte kan använda samma vagn till nästa utan måste satsa på syskonvagn eller kommer det ta lång tid och då kan vi lika gärna köpa en ny som håller för åtminstone två omgångar barn? Och då har jag inte ens kommit till märke. 

Ni som är omföderskor, hur gjorde ni med vagn till första och är det samma vagn ni har till andra eller sålde ni den vidare? Känner ni att ni gjorde rätt val?

Jag älskar att köpa kläder, även när jag är gravid. Även om dom inte blir använda mer än under en begränsad tid vill jag ändå känna mig fin och det gör jag inte i mina vanliga kläder som inte är anpassade för mage och gigantiska bröst :)

När det gäller vagn så köpte vi en ny vagn innan dottern föddes. Den var perfekt som liggvagn, men bedrövlig som sittvagn så den sålde vi på blocket när hon var 8 månader och köpte en ny sittvagn. Den sålde jag sen vidare när hon slutade sova i vagn på dagen.

Nu inför kommande barn har vi inte en endaste liten sak kvar så det blir att köpa allt på nytt, men denna gång hoppas jag kunna hitta en fin vagn begagnat på blocket. Nya vagnar är så jävla dyra och det känns inte värt det
  • tovemaja

vi kommer också satsa på begagnad (från syrran) i alla fall under liggdelstiden. Den är så kort! Behöver vi en "perfekt" vagn till sitt-tiden köper vi en StokkeTrailz då. den är så dyr så vill inte börja där om det sedan visar sig att det inte behövs.

• LillLouise84

Jag har nog haft mammabyxor sen v 10-12 kanske. Inte för att de vanliga var så små, utan att jag blir så känslig mot minsta lilla tryck. Om det är bara jag och maken hemma så ligger jag gärna i soffan med byxorna under magen och tröjan ovanför så magen får vara fri. Jag har gått upp 2,5 kilo men massor av cm över magen. Jag har problem med byxor till jobbet. Jag jobbar utomhus 8 timmar om dagen och behöver fickor till 2 telefoner, nyckelknippor, plånbok, passerkort, pennor och papper. Just nu använder jag hms jeans och de är inte så slitstarka eller praktiska. När jag kommer in på jobbet i em ska jag begära nya jobbartröjor i alla fall. Just nu fattas en dm tröja för att den ska räcka över magen.

Vi har en dotter på 16 månader nu och det kommer bli ca 21 månader emellan dem. Så vi måste ha en syskonvagn. Vi köpte en ny vagn när dottern föddes. Men den är så stor så jag köpte en smidigare vagn att ha i bilen. Och så har vi en dagisvagn. Nu blir det en syskonvagn också, men singelvagnarna kommer stanna eftersom ibland kan det vara bra med enkelvagnar. Jag har tittat på emmaljunga double viking, då kan man ha ett enkel chassi att komplettera med.
  • JhjärtaK

Vi köpte en ny vagn till dottern, dock var den kraftigt nedsatt i pris. Jag känner att vi valde rätt, den använda fortfarande (dottern är 2,5 nu) och man vet ju aldrig när man skaffar/får till nästa så kör på det som känns rätt för er just nu och tänk inte så mycket på ev framtida barn. Kan säga att vi egentligen var inställda på att köpa begagnat men just den modellen vi fastnade för var helt ny så den fanns såklart inte begagnad :-P.

Nu hade vi väl tänkt att bara köpa en ståbräda till dottern och använda vår gamla vagn till den nya bebisen men eftersom de är två st så får vi krypa till korset och köpa en tvillingvagn istället

Väljer man en "vanlig" modell som funnits länge så finns det oftast väldigt mycket begagnat att välja mellan.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2014-10-13 13:20:13 följande:
    Vi köpte en ny vagn till dottern, dock var den kraftigt nedsatt i pris. Jag känner att vi valde rätt, den använda fortfarande (dottern är 2,5 nu) och man vet ju aldrig när man skaffar/får till nästa så kör på det som känns rätt för er just nu och tänk inte så mycket på ev framtida barn. Kan säga att vi egentligen var inställda på att köpa begagnat men just den modellen vi fastnade för var helt ny så den fanns såklart inte begagnad :-P.

Nu hade vi väl tänkt att bara köpa en ståbräda till dottern och använda vår gamla vagn till den nya bebisen men eftersom de är två st så får vi krypa till korset och köpa en tvillingvagn istället smile1.gif

Väljer man en "vanlig" modell som funnits länge så finns det oftast väldigt mycket begagnat att välja mellan.
    Vad hade ni för vagn då? Jag känner mig så extremt förvirrad i vagnletandet
  • Trollunge85

Tack för alla kommentarer kring vagnköp. Vi har börjat kolla lite smått, men vilken djungel det är. Trots att vi har en del krav så är det fortfarande många märken och modeller att välja mellan. Blir väl till att åka ut till någon affär och provköra snart så vi kanske kan minska ner urvalet till kanske 3 olika modeller ;)
    Men ni har rätt, det är bättre att tänka på det här barnet och eventuella syskon får vi ta när väl det är. Kan ju bli fel vagn oavsett redan nu innan eventuella syskon kommer som inte passar våra liv trots att vi tänker i kravspecifikationer ;)

• Skumbollen

Ni som skall skaffa syskonvagn, vad har ni kikat på för sorter? Jag tyckte det var jättekul att välja vagn till sonen men syskonvagn känns bara som man måste kompromissa med allt... Eller? :)

• Kpax
    tovemaja skrev 2014-10-13 10:58:19 följande:

vi kommer också satsa på begagnad (från syrran) i alla fall under liggdelstiden. Den är så kort! Behöver vi en "perfekt" vagn till sitt-tiden köper vi en StokkeTrailz då. den är så dyr så vill inte börja där om det sedan visar sig att det inte behövs.

Åh, Stokke Trailz är jag jättesugen på!

Det står mellan den och Brio go next. Ergonomisk eller vanlig, detta dilemma... Man vet ju inte vad barnet föredrar förrän det är för sent.

Hur menar du "om det sedan visar sig att det inte behövs"? Om ni hittar en bra vagn till bättre pris, eller om ni inte ska ha vagn längre?
  • Kpax
    Mimipig skrev 2014-10-13 00:07:09 följande:

Jag har gått upp 6 kg, förmodligen mer, jag har slutat väga mig. Jag har inte svullat, men jag tänker inte banta. Det känns verkligen som om jag bara är en behållare, ett värddjur, nu gör naturen vad den vill med min kropp. Jag har inte riktigt hängt med.

Jag har också moderkakan i framvägg, har inte känt någon livstecken, men magen bara växer, så jag antar att det sker någon slags utveckling. RUL först om 2v, i v20.

Då känner du nog något svagt snart. Jag kände till och med på jobbet idag! När jag satt stilla förvisso, men det har inte hänt tidigare :)

Jag hänger inte heller med, men nu är det som det är. Jag har inte energi att försöka begränsa viktuppgången så värst. Jag vet att jag får i mig det jag behöver, och jag kommer fortsätta fika ibland och ta en macka ibland. Hade jag inte varit gravid hade det här extra varit borta på en månad, men nu när jag inte kan träna ska jag nöja mig med att byta jobbfrukost och bli bättre på att planera maten innan jag är hungrig. Resten får jag väl ta tag i sedan. :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?