Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-19 15:36:25 följande:
    Haha jadu.. siffran som visades pendlade mellan 3-5 UTAN sammandragningar. När jag som sagt fick ganska kraftiga förvärkar sjönk det till mellan 0-1? Hur tolkar man det då? Känns bara som en totalt onödig resa idag när jag inte ens fick se bebisen och fortfarande inte vet hur tusan jag ska kunna fatta när det är dags. Och eftersom jag inte direkt har lust att åka in stup i kvarten i onödan kommer jag säkert stanna hemma för länge och inte hinna in.

Är i v35+4 idag så någon mer koll var onödigt eftersom det ändå snart är dags tyckte dom. Tyckte jag med efter dagens besök! Två läkare som rotade runt ganska ordentligt inne i tappen lugnade ju inte direkt ner förvärkarna.
    Låter helknäppt hela besöket. Känns som om drabbades av oerhört inkompetenta eller iaf osympatiska läkare.

Hoppas du lyckas känna själv när det är dags att åka in så du slipper föda hemma.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-19 17:36:10 följande:

Sådär ja, efter 4 dagar tillbaka på jobbet så mätte blodtrycket 150/100 nu i eftermiddag... Det är inte meningen att jag ska jobba, hoppas läkaren inser det nu och sjukskriver mig helt till dess att det är dags!

Det hoppas jag också för din skull! Det är inte rimligt att du ska jobba och det borde läkaren fattat själv med tanke på att du inte kunnat jobba på ett bra tag.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-19 18:22:44 följande:
    Deras lösning var att kontakta min barnmorska och fara på en koll hos henne innan jag ringer hem sambon och åker till Lycksele.

Jag känner bara: okey, så när mina förvärkar hållit på mer än de vanliga 4-5timmarna och jag börjar bli orolig, då ska jag åka 5mil till barnmorskan för att göra en koll. Där kanske hon tycker att tappen fortfarande är bakåtlutad och inte öppen mer än nu. Åka hem 5mil och kanske inse någon timme senare att det nog är på gång, vänta typ 2timmar på att sambon ska ta sig hem och SEN ha 14mil att åka till förlossningen? När mina tidigare förlossningar gått så snabbt? Jepp!

Det kan ju lika väl sätta igång under kvällen/natten när sambon är hemma men då jobbar ju inte min barnmorska och alternativet då blir att åka direkt 14mil till Lycksele Bara för att göra en koll. Inte så mycket bättre.

Känner mig som en jävla pessimist som målar fan på väggen när det kanske blir en hur tydlig start som helst istället och kanske blir världens längsta förlossning.. men jag börjar känna mig stressad över det här att inte kunna lita på min kropp nu när det faktiskt börjar närma sig:(
    Usch så dålig plan. Hur tänkte de? Förstår att du känner dig stressad över förlossningen. Och du kan kanske inte ligga på sjukhuset fram till vecka 42 ifall förlossningen startar nån gång från nu till då. Jag hoppas för din skull att du hinner in!
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-02-19 20:35:44 följande:
    Jag har 30 dagar kvar och känner mig både väldigt redo, men samtidigt känns set så oerhört avlägset att magen ska bytas ut mot bebis. Jag är grymt less på att vara gravid och vill bara att det ska vara över, men just nu tror jag inte att jag vill föda ändå. Men just det går upp och ner från dag till dag.

Jag skulle dock vilja veta exakt när bebisen ska komma - att den kunde skicka ett meddelande med elakt ankomsttid ;)
    Jag har 34 dagar kvar och känner exakt likadant, speciellt kring att vilja ha exakt datum Hade varit enklare att uthärda väntandet då.
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-02-19 20:37:51 följande:

På tal om svärmödrar... Kom precis hem efter att ha besökt svärföräldrarna. Jag tycker i vanliga fall om dom jättemycket, men ju längre denna graviditet gått desto mindre tålamod har jag med min svärmor. Jag är ju beräknad enl rul till 27/2 (enl mensen 21/2), men hon tjatar hela tiden att på hennes tid räknade man minsann såhär bla bla bla bla, så jag har då minst 2 veckor kvar (vilket jag kanske har, men blir bara irriterad då hon tycker att hennes räknasätt är bättre än hela svenska vårdens...). Idag fick sambons bror barn (planerat snitt) och det var hon ju minsann tvungen skriva på facebook så alla hennes väninnor o bekanta skulle få reda på att hon igen blivit farmor, o då sa jag till henne att när våran bebis föds vill jag inte att hon ska skriva det direkt på facebook, utan att vi gärna vill meddela alla själa om att vi fått barn men det tyckte hon var urlöjligt och hon gjorde faktiskt som hon ville? Inte värsta stora grejen, men med alla gravidhormoner o en grundirritation tog jag faktiskt rätt illa vid mig o sa bara minutrarna senare till sambon att jag ville åka hem.... Varför kan inte mitt barns födelse få vara något jag vill berätta om för alla nära o kära?

Nej jag skulle inte kalla det för gravidnojig. Skulle bli jätteupprörd om någon annan meddelar på Facebook att vi fått barn. Det är ju helt upp till föräldrarna när de vill meddela något sådant. Vi kommer ju berätta för föräldrar och syskon så snart som möjligt efter födseln men resten av världen (fb) tar vi gärna efter vi själva kommit i fas och det vet man inte när det sker.

Men jag har sett folk lägga upp statusar om att de blivi morbror eller liknande utan att jag vet om föräldrarna har hunnit uppdatera själva så det är möjligt att jag också har fel uppfattning om att det ska vara upp till föräldrarna.
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2015-02-19 22:58:22 följande:

Hade min svärmor sagt sådär så hade hon inte fått veta ngt om datum. Och så hade hon själv fått se det på Facebook. Hade hon gnällt över det hade jag svarat med samma "vad fånig du är och jag gör som jag vill!". Turligt nog har hon inte Facebook. Min sida av familjen skulle inte lägga upp ngt mot min vilja och på sambons sida är det bara en svägerska som använder Facebook och jag tror iaf inte att hon skulle lägga upp ngt. Eftersom jag inte outat ngt alls om min graviditet där så har jag tänkt lite att de själva borde förstå att hålla sig lugna. En mindre vettig kollega till mig snabbade sig och la upp bild (med henne själv och bebisen), kön och namn - hela baletten, INNAN föräldrarna hunnit. Inte riktigt friskt om man får säga ngt om sånt......

Var det på din arbetsplats? Får man göra så överhuvudtaget? Eller din kollega kände föräldrarna? Jag mest tänkte på det att hon lagt upp bild med sig själv och barnet. Låter oavsett vilken relation hon hade med föräldrarna som ett verkligt klavertramp och ofattbart gränslöst. Vet du hur föräldrarna reagerade? Om det var en vän till föräldrarna skulle jag om jag var förälder nog överväga att inte vara vän längre.

Vi har ju inte lagt upp något på facebook om graviditeten förutom att nu när vi var hos en fotograf så la hon upp en magbild (med kläder) från fotograferingen med taggning på oss. Det var vi medvetna om att det skulle hända och hade inget emot det men det är en sak att veta om och gett sitt godkännande att någon lägger upp bilder och kommentarer om en och en helt annan när någon tar ett eget initiativ utan att fråga först. Varför har så många så svårt att uppfatta att alla personer har olika sociala gränser och att saker som rör ens eget liv borde vara ens egna sak att bestämma om och när det ska bli officiellt.
  • Trollunge85

Jag har inte ens funderat på att det skulle vara någon som skulle berätta i förväg på facebook innan vi har haft möjlighet till det. Men nu känns det som att man aldrig kan veta. Kanske bäst att lägga till en rad om det när vi väl annonserar för familjen att den lilla har kommit. Blir de stötta eller tycker vi är konstiga som tror något sådant om dem så får det vara så. Hellre det än att jag upptäcker några dagar senare att folk redan vet om det innan vi själva gjort något.

Vi vill ju gärna ha lugn och ro i början av familjelivet och kommer därför säga till våra familjer att vi hör av oss när vi kommit upp till ytan igen och innan dess föredrar vi att de inte kommer på besök eller ringer (mejl är lättare att välja om man hinner/orkar läsa). Därför vill vi heller inte lägga upp något på fb för tidigt heller.

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-02-20 08:34:31 följande:

Jag använder bara fb till köp-&säljsidorna och skriver inget annars. På instagram väntade jag till v24 innan jag la ut att vi skulle ha barn och det var ENBART för att jag vet att ryktena går direkt att det ska ha varit oplanerat och ett "misstag" och den tanken står jag inte ut med. Så jag la ut en bild och gjorde det VÄLDIGT tydligt att det var hemskt efterlängtat och planerat.

Det är för övrigt rätt ofta det går rykten om mig och sambon vilket är ganska störande. Precis i början av den här graviditeten gick det ett rykte som sa att sambon flertalet gånger försökt kasta ut mig men att jag vägrade flytta och alltid var kvar när han kom hem från jobbet. Därför kändes det nog extra viktigt för mig att skriva ut att graviditeten var planerad och efterlängtad av oss bägge, så inte folk börjar snacka om att jag själv planerat det för att "hålla honom kvar".

Nackdelen med att bo på ett sånt litet ställe, suck!

Herregud! Har folk inget bättre för sig? Förstår de inte hur det kan påverka den de pratar om (om personen inte är stark nog att strunta i allt skitsnack)? Känns konstigt att du blir tvungen att lägga ut saker bara för att kväsa rykten. Det borde du inte behöva (och dessutom inget folk har med att göra). Så om ni nu hade haft problem i relationen så är det väl fortfarande upp till er? Men jag gillar inte skvaller generellt när det kan påverka personer skadligt. En helt annan sak att få veta att någon väntar barn eller andra roliga saker.
  • Trollunge85
    Nixe skrev 2015-02-20 11:02:16 följande:
    Nej inte på vår arbetsplats men hon kunde gå till förlossningen eftersom vi ju jobbar på avdelningen bredvid och så gick hon i sina arbetskläder (annars var det ju besöksförbud). Tror det var hennes syrra som fått barn och hon kanske var ok med att min kollega gjorde sådär men jag tyckte ändå att det var ett väldigt märkligt beteende. Har som sagt hållit tyst på Facebook om min graviditet så skulle någon annan jävel posta ngt innan mig eller sambon så skulle nog blod flyta :@
    Väldigt konstigt beteende. Känns lite fel att nån använder sin arbetsutstyrsel för att komma på besök där det är besöksförbud. Själv hade jag inte velat att någon släkting skulle göra det även om de haft möjlighet (men hon var kanske ok med det). Även om det är ute nu på fb att vi väntar barn så hade jag nog inte garanterat för den andras säkerhet om någon lägger upp något om barnet utan att vi fått chans att göra det. Så du är inte ensam om att tycka så.
  • Trollunge85

Min barnmorska pratade för några veckor sen att jag borde känna av mer molvärk och hugg med tiden eftersom det brukar dyka upp i samband med fixeringen. Därför var jag så förvånad när det visade sig att barnet var fixerat på kontrollen i tisdags. Jag har ju inte känt av något alls. Sammandragningar men inga smärtsamma har jag känt men absolut inte någon molvärk.

Men nu de senaste dagarna (så sen besöket) börjar jag känna molvärk främst på eftermiddagarna (hej menskänslan, dig har jag inte saknat ) och fler sammandragningar, både utan att de känns och som känns med en del smärta, och igår fick jag hugg i underlivet när jag skulle gå ner från trappan mellan våningarna hemma (inte kul med hugg kombinerat med den vanliga jobbigheten att gå i trappan pga att man har ont efter en dag på jobbet). Verkar som om kroppen börjar förbereda sig mer nu på att en förlossning är på gång även om det inte säger något om när den väl kommer inträffa. 31 dagar kvar <3 (skrev visst 34 igår men det skyller jag på gravidhjärna)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?