Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-07-27 22:29:56 följande:

Här får man en lapp av bvc som heter abc droppar med rekommenderade böcker för just barnet ålder. Vi fick den lappen på biblioteket också.

Alla barns favorit bok verkar vara "knacka på" av A Tidholm.

Va bra att få en lista med rekomenderade. Kan ju såklart kolla med de på biblioteket om de kan rekommendera några, det tänkte jag inte ens på.

"Knacka på" ska jag kolla in. :)

Vi har goboken men kände att denna månad inte passade och förra månaden var inte så bra. De har en serie där som heter Lilla Wille och har en bok där ifrån som är perfekt för vår lilla Ville. Väldigt fina möndmönmönster och bilder och menibgarna är korta och på rim vilket verkar uppskattas. Hoppas det blir mer böcker från den serien snart :)
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-07-29 14:09:42 följande:

På biblioteket här säljer de bra barnböcker till bra priser. Barnens farmor handlar massor. Fråga ditt bvc om de inte har abc droppar.

Goboken var vi med i med första barnet, men jag tycker det var lite böcker som tilltalande oss.

Pettson och findus kartongbok med hårda sidor är en favorit som tål tuffa tag.

Finns pettson och findus som kartongbok? Det visste inte jag. Det ska jag verkligen kolla upp. :D
  • sommarstad

Nåt tips för att få dem börja med ersättning. Vill ju bara ha det som ett komplement men han verkar inte gilla det. Det är tredje dagen vi försöker idag. Flaskan har han inga problem med. Vi testade att ha lite vatten i den och han drack då så glatt.

Vet inte om det påverkar hans lust att prova smaker. Jag höll fram lite potatis på en sked till honom som han testat förut men han var inte alls intresserad. Han ville inte gapa. Provade att istället ge på mitt finger istället. Det funkade inte det heller. Testade med lite fiskbullar också men lika ointresserad. Igår när han testade det fick han lite ersättning efteråt vilket kanske inte var så smart.

Det är ju inte hela världen om han inte vill ta ersättningen eftersom jag har mjölk men eftersom han äter så ofta blir det lite påfrestande.

• sommarstad
    Lavish skrev 2015-07-29 20:50:07 följande:

Kanske det rinner för snabbt eller för långsamt ur flaskan? Inbillar mig att ersättning är något tjockare och mer trögflytande än bröstmjölk, men kan ha fel. Du kan ju också testa en annan sorts ersättning? 

Vi har testat med två olika napphuvuden (nyfödd och 4 mån) och testat med sked. Har även testat att ha i mindre pulver än angivet men nej han fortsätter vägra.

Får kanske testa en annan sort. Just nu testar vi sempers. Har hört att det tar 1ggr innan de vänjer sig vid en smak så vår plan är att få honom att testa i 10 dagar sen ger antingen upp eller provar annat märke.
  • sommarstad

Vi är i väg på semester. I har fått lånat mina föräldrars husbil. Vi åkte igår förmiddag och tog oss till Värnamo och åt middag med en gymnasiekompis till mig och hennes sambo. Idag begav vi oss till Ullared och shoppade på Gekås. V satt i bärselen och tyckte allt var jättekul. Blev mest saker till honom. Bla böcker, duplo (med en pappa som är lego fantast måste såklart sonen ha en massa duplo;) ) och så en bebis leksak och lite kläder. Var för mycket folk för att orka kolla på saker till oss vuxna.

Nu är vi i Halmstad på en camping och har kollat på havet och bara myst och busat. Vi ska vidare till Skåne om nån dag för på lördag ska vi på bröllop. :)

Riktigt skönt är det att få komma iväg och se nåt annat än väggarna där hemna. kände att jag behövde ett avbrott i vardagen :)

• sommarstad

Ang kilon står vågen på samma som straxt efter förlossningen alltså fortfarande 12 kg från innan graviditeten. Kvittar hur jag äter eller hur jag rör mig den rör sig inte. Jag går lätt promenader på 2,5 h i ett bra tempo och kan känna att jag lätt kan fortsätta nån halvtimme till men det märks inte på vågen. klädmässigt har jag iaf märkt skillnad även om jag har en bit kvar till komma i jeans jag hade innan.

Allt har sin tid. Jag väger dessutom bara 3 kg mer än vad jag gjorde för 2 år sen. Så har jag gått ner det förut så kan jag gå ner det igen. Det jag gjorde då var att börja dansa så det är min plan att göra det i höst igen :)

• sommarstad
    snö 81 skrev 2015-08-05 19:58:54 följande:

Vad mysigt!! Vi har mest bara varit hemma i sommar och bytt panel på huset och nu bygger vi altan. En kort sväng till Stockholm för drygt en månad sedan bara jag, mannen och Tage. Men vi har haft besök av våra vänner precis och vi har lagt upp planer för nästa sommar. Vi tänker hyra hus i Spanien tillsammans. Det ser jag fram emot!!

Låter som ni har en rolig sommar att framemot :)

Vi har också mest jobbat på huset eller ja, maken har gjort det medan jag har tagit hand om V. Så det kändes som vi behövde komma bort lite och som tur hade vi ett bröllop att gå på så det blev av ;)

Vi tror vi lånar husbilen nästa år också. Det är så smidigt sätt att resa. Vi "har" en sommarstuga (makens styvfar men bara vi använder den) som vi borde försöka vara lite i. :)
  • sommarstad

Nu är vi på väg hem från semestern och bröllopet vi var bjudna på igår. Vi är båda grymt imponerande av V. I kyrkan låg han i makens knä och tittade lite på gästerna runt om och häll sig väldigt lugn. Dock började en annan bebis gråta och när ett annat barn gråter så måste V sympati gråta lite. Men vi lyckades få honom på andra tankar och när de gått ut med den andra bebisen återgick han till att softa i pappas knä. På festen sköte han sig också perfekt även när han blev trött. Det var så bra väder så jag kunde sitta ute och amma och han gick även med på att sova en stund i vagnen ute medan vi kunde hålla koll på honom genom fönstret. Middagen drog ut på tiden och vid 22-tiden hade fortfarande inte tårtan serverats och då kände vi att inte V orkade längre så vi smet ut (efter tackat brudparet) och åkte till första bästa camping och nattade lillen. Lite synd att missa första parets första dans men det är ju som det är.

Det har varit perfekt att semestra med husbil. Alltid nåt ställe att amma och byta blöja och även när vi behövt mat så har det bara varit att stanna och laga lite mat. Vi kommer nog låna husbilen fler gånger :)

• sommarstad

Men i fortsättningen blir det iaf bröllop utan barn. Vi ska på två nästa år, ett i februari och ett i augusti och då blir det farmor eller mormor och morfar som är barnvakter. Så vi kan slappna av lite mer och njuta av festen och våra vänners lycka :)

• sommarstad

Ang jämställdhet så har vi nog inte så jämställt men till min fördel. Maken gör det mesta här hemma. Han fixar med huset (men jag hjälper när det behövs), han lagar oftast mat, klipper gräset och är huvudansvarig för bilarna. Jag börjar ofta med tvätten, alltså sorterar men han brukar fixa in och ur maskinerna men jag sorterar sedan den rena tvätten. Städa gör vi oftast tillsammans men han damsuga oftast men jag städar alltid badrummen och dammar alla rum. Han däremot städar ofta garage och förråd själv. Handlar gör han också oftast. Jag har ansvaret att rensa ogräs och jag bakar bröd och kakor (men det är ju frivilligt så det räknas väl kanske inte).

Vi båda vet att han gör mer men han anser att mitt jobb att ta hand om V är viktigare än allt han gör. När V inte är beroende av mig på samma sätt kommer vi nog jämna ut det lite.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?