klarsson skrev 2014-09-28 18:47:41 följande:
Jag tror att det är när man sätter tillbaka ägget som man ska vara lite kissnödig inte när de plockar ut dem. Det gjorde inte jag i alla fall.
Proceduren gick jätte bra:
7:15 - kom dit och fick skriva in oss
7:45 - vi går in till rummet (ett rum med två sjukhussängar)
8:15 - barnmorskan kommer in och berättar att vi är ett av 3 par den dagen och kommer bli sista paret för äggplockningen (valet av vem kommer först är tydligen slumpmässigt enligt dem). Hon säger att vi kommer göra plockningen runt 10:15. Jag kan ha ett lugnande medel om jag vill men de har slutat med det överhuvudtaget eftersom de flesta kvinnor upplever att det inte hjälper så mycket. Jag väljer att inte ta något lugnande.
8:45 (eller runt där) - barnmorskan sätter in en morfingrej i armen (utan morfin, bara den lilla plast grejen). Ett tips, om de har svårt att sätta in det - ett par handskar fyllt med varmt vatten på armarna hjälper. Det fick dem göra med mig.
9:00 - jag tog en stor Alvedon (1000 mg) som de sa att jag skulle ungefär en timme innan plockningen
10:15 - Jag kissar och går in i plockningsrummet.
10:15 - 10:45 - Proceduren går helt okej. Inte alls illa som jag hade föreställt mig. Rengöringen av utsidan och insidan gör inte ont. Hon (läkaren) använder något instrument för att vidga öppningen. Jag tyckte det var lite obekvämt men gjorde inte ont.
Medan hon gör det här fixar barnmorskan morfin i armen. Jag känner inte alls när hon sätter in bedövningssprutorna. Däremot kände jag lite tryck i öronen, liksom när man åker upp i flygplan eller liknande.
När hon skulle gå in i äggstocken kände jag ett litet stick i varje sida. Sedan var det över!
Direkt efter kände jag lite längst ner på ryggen och kanske lite lättare mensvärk. Efter 15 minuter gick jag på toa och åt. Efter ungefär en timme kom hon in och pratade med oss, hur det skulle gå till efteråt, hur många ägg de fick ut, osv. Sedan åkte vi hem. Jag gick hela vägen och har inte haft några värre mensvärk, bara känner att jag är lite uppblåst! Det kommer gå jätte bra :)
Gud vilken bra info jag fick nu, tummen upp!
Okej det där med kissnödigheten kanske jag blandade ihop då :) ja men nu när jag vet lite mer så känns det bättre faktiskt. Bara jag inte får citodon för det har jag ätit nu i några månader för mensvärken och sist jag åt den så blev jag såååå himla dålig, usch!
Nu längtar jag ännu mera!
Det ringde en bm från Örebro som berättade lite och så som t ex ät lätt frukost som drickyoghurt eller nåt liknade och att vi skulle ta med smörgås så vi kunde ficka där efteråt. detta blir nog jättebra känner jag!
Nu hejar jag på oss båda :D