Inlägg från: MxMeNow |Visa alla inlägg
  • MxMeNow

Naturlig förlossning, erfarenheter?

Jag födde helt utan "hjälpmedel", unget bad, ingen Tns. För mig var nyckeln andningen och att lyssna på kroppen. Helt ärligt ett fantastiskt sätt att föda barn på och något jag är extremt stolt över att jag klarade. Jag höll koll på värkarna och hade som mantra att varje värk jag klarat var en värk mindre. Sen gick jag mycket och stod upp mest hela tiden. Helt otroligt vad kroppen klarar.

• MxMeNow
    op10 skrev 2014-08-15 16:01:56 följande:

Haha, låter lite skrämmande att personalen skulle sticka dig i fötterna. Det är väl en sak om man har bett om akupunktur, men inte annars?! Det är väl så jag ser det framför mig. Jag tror att jag kan - och vill - klara det själv. Men jag har hört så många som inte fått ett bra bemötande vid förlossningen. Men jag tror på min kropp och vill ge den en chans att klara det själv. Dessutom är ag övertygad om att barnet mår bäst av det.

När jag sa att jag ville klara det själv fick jag bara uppmuntran. Jag blev igångsatt alla gånger utom första (då snittades jag i v. 23), dom andra tre gångerna blev jag igångsatt i v.36+1, och det gick jättebra. Känner man sig trygg och stark mentalt och psykiskt och kommer ihåg att smärtan tar garanterat slut, då går det bra. Om det inte uppstår komplikationer såklart.

Jag sa att jag ville prova själv men att bm skulle säga till när det började bli försent för epiduralen, så jag kunde omvärdera situationen.
Svar på tråden Naturlig förlossning, erfarenheter?