BAJ skrev 2014-08-21 15:20:00 följande:
Ok, vi får ta detta från början eftersom ni uppenbarligen inte fattar någonting.
1. Jag går på IKEA och letar efter ett skåp till mina tidningar.
2. Jag ser ett skåp på köksavdelningen med en lucka. Det blir perfekt tänker jag.
3. Jag frågar vad skåpet kostar och pekar på skåpet MED luckan. IKEA svarar men säger inget om att det bara är skåpet utan själva luckan som kostar så.
4. Jag går och hämtar paketet på tag-själv-lagret. Eftersom det är samma pris som IKEA sagt så antar jag att det är samma skåp MED luckan.
5. Jag kommer hem och öppnar paketet. Överst ligger en tidning. Jag öppnar den och ser att det är fullt med text på ett annat språk. Jag bläddrar till nästa sida och där är det också text på ett annat språk. Jag antar att det är någon reklamgrej eller något som de råkat skicka med. Jag bläddrar sedan tillbaka till första sidan där det är en bild på skåpet så att jag ser hur bitarna ska byggas ihop. Jag memorerar bilden eftersom jag har fotografiskt minne och slänger tidningen
6. Jag börjar bygga utifrån bilden, på ett logiskt sätt. Eftersom hela paketet är smockfullt antar jag att allt som behövs finns i kartongen. Därför räknar jag inte bitarna.
7. När jag byggt 4 sidor upptäcker jag att det bara är en sida kvar. Denna är tunnare varför jag antar att den ska delas. När jag delat den blir den dock för kort och jag inser att bilden i mitt huvud måste vara på ett annat skåp
8. Jag tar isär skåpet och delar två av bitarna så att de två tunna bitarna passar.
9. Jag får borra nya hål och sätta ihop de fyra första bitarna igen. Jag har nu de bitar jag behöver.
10. Allt som finns kvar i kartongen är en påse med små spikar. Det logiska är alltså att de tunna bitarna ska spikas fast, så jag gör det
11. Nu är skåpet helt perfekt, men jag märker då att luckan inte kan öppnas eftersom den är fastspikad. Jag får därför använda hammaren för att bända upp det. Hela skåpet rasar då ihop och jag märker att skruvhålen (inte mina egna utan de som IKEA själva gjort) förstörts.
12. Jag får vänta till på fredagen på skjuts tillbaka till IKEA. När jag kommer dit säger de att jag inte gjort på ett logiskt sätt och att jag skulle ha betalat mer pengar och fått en lucka. Nu vill IKEA dessutom att jag betalar för ett nytt skåp trots att det är deras skruvhål som förstörts och inte mina egna!
Kan ni fatta nu att jag känner mig lurad??
Nu märker man iofs att det är ett skämt, men OM du (mot förmodan) skulle vara seriös så gör inte denna förklaring det bättre :P
Nej, IKEA har inte förstört ditt skåp. Du har förstört det genom att dela på skivor/bitar, borra i skåpet, spika fast luckan och bända upp luckan. Det är lite som att säga att Mediamarkt har förstört din dator eftersom att du kastade ut den genom fönstret och att den gick sönder.