• Shrew

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Hej!
    Jag fyller snart 35 och har försökt få till en 3:a i ett halvår. Ettan och tvåan blev till på första försök och därför känns det ovant att behöva jobba på det här. Jag åt minipiller (cerazett) tre månader innan vi började försöka, vet inte om de kan påverka så här länge. Har regelbundna mens och trodde att vi timat rätt i augusti men fick mens i måndags :( Har funderat på att använda ÄL-test men de känns krångliga...

• Shrew

Jag har kollat med hjälp av en app när jag har ägglossning, eller borde ha. Jag tycker att jag tidigare märkt när jag har ägglossning t ex har haft ont i ryggen, annorlunda flytningar och ont i äggstockarna/magen. Förra månaden kände jag inte att jag hade ägglossning men det kan ju bero på massa anledningar t ex att jag inte var så uppmärksam, litade helt på appen osv. I augusti hade vi sex varje dag under 10 dagars period så vi borde inte ha missat ägglossningen om jag hade den, eller?

Vet inte om jag borde testa med ÄL-test för att se om jag har ägglossning eller inte. Är dock orolig för att om jag missar att testa på rätt tid så är resultaten inte pålitliga. Har också tänkt att inte stressa för mycket över det här och med ÄL-test skulle jag säker bli det. Blir iofs ändå stressad ju närmare BIM kommer. 

• Shrew

Huh, så mycket det finns som man inte vet om ägglossning, fertilitet osv. Jag har tidigare tänkt att om man har mens så har man ägglossning, men så verkar det inte vara. Hade inte heller tänkt på att man inte ska använda glidmedel om man vill bli med barn. Känns nästan som att det här kommer att bli ett omöjligt projekt och börjar ställa mig mer in på att det kanske inte blir nåt tredje barn. Positivt är dock att jag uppskattar mina barn lite mer och tänker att man måste njuta av dem när de är små!

• Shrew

Det är nog så mycket lättare för män att tänka på att om det blir så blir det. De känner ju inga symtom och iaf min sambo har nog inte kolla på när jag ska ha mens. Och jag skulle inte heller vilja bli besatt av det här utan se vad som händer, lättare sagt än gjort...

• Shrew

Jag har också använt testlagrets stickor och tycker att de varit helt ok, visat negativt när jag inte varit gravid! 

Jag hade enligt min period tracker- app fertil period förra veckan, hade även äl-flytningar och ont i ryggen vilket jag tycker varit ett tecken på äl tidigare. Så denna månad borde i alla fall timingen vara rätt! 

• Shrew

Grattis Kastrull!

Sockiplast: Hur har det gått för dig?

Jag kände mig lite gravid här i veckan men idag kom mensen två dagar för tidigt. Jag fick en liten blödning för en vecka sedan och hoppades på att det var nidblödning eftersom jag inte brukar ha mellanblödningar. Men icke... Ikväll ska jag tröstäta godis och försöka tänka positivt...

Har ni andra varit i kontakt med mödravården ang svårigheter att bli med tredje barnet? Vad har ni fått för respons? 

• Shrew

Janna: Jag har också funderat på att byta jobb men har ibland tänkt att det är enklare att vara kvar på mitt gamla jobb om jag blir med barn. Men efter ca 7 mån försök känns att man inte kan planera sitt arbetsliv efter om man skulle kunna vara gravid. Om jag var du så skulle jag söka jobbet, om du får jobbet så vänta tills provanställningen är över och då berätta om du är med barn. Gjorde så med mitt andra barn, inte roligt,men chefen blev inte förvånad. 

Jag har ätit Rosenrot den här månaden och borde ha ÄL när som helst. Vet inte om Rosenrot gör någon skillnad men man kan ju pröva! 

Lectin: håller tummarna för dig! 

• Shrew

Här kom mensen några dagar för tidigt, jag hann inte ens att planera testa! På grund av förkylningar o annat har vi knappt orkat försöka denna/förra månad. Jag har tid hos gynekolog om två veckor, vet inte hur mycket han kan göra/undersöka men det är väl den enda undersökningen man har rätt till när man redan har barn.

Intressant att läsa era andras funderingar kring om man orkar med en 3:a. Mina barn är rätt så intensiva o krävande så en trea skulle kräva mycket tålamod av oss alla. Jag känner vissa dagar att det vore så mysigt med en bäbis o andra dagar längtar jag efter att göra saker helt ensam!

Vi var på minisemester förra veckan och kunde för första gången njuta av restaurangsbesöken med barnen. Jag och sambon kunde sitta kvar vid bordet efter maten o barnen lekte med varandra. Det eller att gå runt på stan i lugn o ro hade inte varit möjligt med en bäbis! Så just nu vet att inte riktigt varför jag längtar efter något som gör livet mycket krånligare!?!

• Shrew

Mangoo: Har du gjort någon undersökning före spolningen? Får man fråga vad det kostar att söka hjälp på en privat klinik? Jag har bokat tid hos gyn i Sthlm och fick höra då att man inte gör någon utredning om man redan har barn. 

• Shrew

Limegrön: håller tummarna att plusset blir starkare!

Jag har äl i dagarna enligt min app, tror att den stämmer iom att jag har ont i ryggen. Jag har hållit mig sysselsatt med andra saker, planering av semester, planering av jul osv och hoppas att jag kan fortsätta tänka på andra saker även om jobbiga "vänta på bim" tiden på månaden snart är här. 

Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea