• Fia14

Pratsjuk 35+ försöker få en trea

Halloj i tråden, 
    Jag är en nygammal Familjelivare som hängde mycket här när det var dags för första och andra barnet, men sen har det varit en ganska lång paus... Nu försöker vi få till nummer tre men än har det inte tagit sig. Så hoppas det är ok att hoppa in i tråden  
    Eftersom vi börjar närma oss 40, har lite åldersnoja och sa från början att årskiftet skulle vara gränsen för hur länge vi skulle försöka, så börjar det kännas lite deppigt nu när det närmar sig.... 

Jag har kört med Äl stickor ett tag och alltid fått fullt utslag och även timat in försöken. Så jag har ju förutsatt att jag också har ägglossning. Men nu senast var första gången som jag även testade att ta tempen och gissa vad, ingen temphöjning.... och det tog sig så klart inte heller. Så nu känner jag mig jätteförvirrad och undrar om det är så att mina ägg helt enkelt inte lossar någon månad, eller om det var en ren slump att det hände just den första gången jag testade att ta tempen.... 

Hur ofta har man egentligen en riktig ägglossning när man är 38... den blir väl mer oregelbunden med åldern?

• Fia14

Ja jag antar att jag fortsätter tempa. Måste ju ha mer än en månads info för att kunna dra några slutsatser. Hade en väldigt regelbunden temperatur på 36,5 eller 36,6 hela tiden, så jag tror att jag skulle notera om det gick upp. 
    Känns lite trist dock här har jag gått och hållit på med ägglossningsstickor som en galning och tänkte att det räckte. 

Ni som har fått hjälp med ägglossningen, hur började ni?

• Fia14

Fronten: jag använder Clearblue digital och när man har fått max utslag (glada gubben) så syns den symbolen i två dagar. Men jag testade även någon dag senare och då var det noll i utslag. Men hormonet som föregår ägglossningen går ju upp och sedan ner igen oavsett om ägget släppt eller inte (tror jag)

Limegrön: skönt att höra att inte alla har klockrena temphöjningar

• Fia14

Fronten: Ja det vanligaste är väl att om man får utslag på testet, och också har regelbunden mens så har man också ägglossning. Men säker kan man ju aldrig vara...

• Fia14

Halloj, hur går det för er alla? Själv har jag börjar testa med stickorna igen sedan igår. Tycker att de borde börja ge utslag nu torsdag/fredag och sen max utslag i helgen.... vi får se. Kör tempningen också men vad mycket fix det blir på morgonen.... som om man inte har nog med att duscha, äta frukost och få iväg hela familjen. 

• Fia14

Hej och välkommen xxy.
    Läste det du skrev om Pergo.... hur "villiga" är egentligen läkare att skriva ut det? Jag går och funderar på om jag behöver kontakta någon nu. Månaderna går liksom...
    Jag vet att väldigt många får barn runt 40, men det är ändå något som gnager i mig hela tiden att jag kanske inte borde. Jag kommer vara nästan pensionär när barnet flyttar hemifrån... och kommer jag någonsin att orka ta hand om mina barnbarn? Och vad ska mina föräldrar säga.... de var själva 20+ när de fick mig. De kommer tycka att vi är fullständigt galna om vi får en till...

• Fia14

Limegrön: hatar de där dagarna! Tråkig att det inte blev något. 

Senaste månaden hade jag RIKTIGT mycket "spöksymptom" eller vad man kallar det. Satt och mådde illa på jobbet osv. Sprang och köpte grav test, och när det blev neg så var jag övertygad om att jag hade testat för tidigt... herregud jag är en vuxen kvinna, ingen liten brutta. Borde inte hålla på så.... helt sjukt att man faktiskt kan framkalla eget illamående...

• Fia14

Halloj, 

Grattis Lectin!! Så klart går det vägen och vi hoppas att det smittar av sig

Här är det ÄL dags så nu har vi försökt fredag och lördag. Idag är mannen bortrest, lite stressande faktiskt, jag vet att varannan dag räkas som "fullt tillräckligt" men det är ändå lite stressande.... 

• Fia14

Slänger in en fråga då det verkar som att flera av er använder ägglossningstest (jag använder Clearblues digitala med dubbel indikator). 

Jag fick en (1) dag med hög nivå (blinkande gubben) och sen en dag med maximal nivå (glada gubben). Den glada gubben fortsätter ju sen att lysa så det är ingen mening att testa mer (med det testet). Nyfiken som jag är så tog jag en annan hållare och andra stickor och testade ändå dagen efter. Då blev det en nolla...

Om man nu oftast har maximal fertilitet i två dagar borde väl det nya testet också visa maximal fertilitet? Dock har jag läst nån stans i instruktionerna att testet "lär känna" din kropp först, och sedan noterar ändringar. Vad innebär det då om man tar sitt första test på en hög eller max dag? Syns inget då? (japp, lite överanalyserande på gång här  )

• Fia14
    limegrön skrev 2015-10-01 17:46:29 följande:

Idag är jag riktigt bitter. Fick mensen idag! Förstår mej verkligen inte på min kropp. Jag var 100 på att det tagit sej denna gång. Har alla symptom jag har haft de andra graviditeterna men näh..... Denna enorma besvikelse gång på gång.. Fick ett psykbryt förrut och berättade minsann för min stackars sambo att det kommer aldrig bli ngn trea så vi kan lika gärna lägga ner allt vad göra barn är. Jag kommer väl förmodligen komma över även denna besvikelse som alla andra gånger (tappat räkningen tom) och dyka på sambon vid nästa äl. Men just nu vill jag bara ge upp.

De gånger jag får liknande psykbryt så svarar min man alltid att han gärna vill ha ett barn till, men blir det inget så går det lika bra ändå. Jag tror att vi vill lika mycket, men han blir inte det minsta knäckt av att det inte tar sig utan tycker att vi ska vara glada för de barn vi har. Klart han har rätt, men det hade ju ändå varit skönt att kunna deppa ihop liksom... Han verkar inte heller alls gå och tänka på det här dagarna och veckorna igenom som jag gör. Måste vara skönt...
Svar på tråden Pratsjuk 35+ försöker få en trea